Hai sa-mi fac pomana si sa va explic cum e cu uleiurile...Nu am sa folosesc exact termenii stiintifici, ca sa nu va bag in ceata. O sa scriu sa intelegeti.
Numerele dinaintea W-ului reprezinta indicele de vascozitate "la rece". Cu cat indicele e mai mic, uleiul e mai fluid.Cu cat e mai mare, cu atat e mai vascos.Deci, 0W e cel mai fluid posibil, in timp ce 20W e cel mai vascos.
Numerele de dupa W reprezinta indicele de vascozitate "la cald". La fel ca si la primul indice, cu cat indicele e mai mic, cu atat e uleiul mai fluid, cu cat e mai mare indicele, uleiul e mai vascos.
Ca idee generala, e bine ca iarna sa alegem un ulei cat mai fluid "la rece", (in asa fel incat , la pornire, sa se poata invarti motorul usor) si cat mai vascos la cald. De ce vascos la cald? Pentru ca, un ulei isi pastreaza proprietatile lubrifiante atunci cand e mai vascos. Cu cat e mai fluid, la cald, uleiul "fuge" de pe piesele incinse, iar acestea se pot gripa. De aceea, vara trebuie sa urmarim celalat indice, din coada, sa fie cat mai mare!
Deci, minunat ar fi sa avem iarna un ulei 0W30, iar vara un ulei 20W50... Numai ca, aici intervin limitarile tehnologice, si problema FINANCIARA.Pentru ca un ulei vascos la rece si fluid la cald e foarte usor de obtinut, (asa sunt toate uleiurile banale, minerale), iar un ulei care sa fie fluid la rece si vascos la cald e foarte greu de obtinut. Dar nu imposibil. Asa au aparut uleiurile sintetice, care insa sunt SCUMPE . Un 10W e semisintetic sau sintetic, 5W e aproape full sintetic, iar 0W e atat de greu de obtinut, si atat de scump...(deh, tehnologia!) incat mai bine te lasi!
DACA avem un motor de generatie veche(la care tolerantele intre cote sunt mari, ca de, asa se faceau pe vremuri), sau daca avem un motor cu uzuri mari, e bine sa folosim un ulei vascos, ca sa nu-l "pape". Daca bagam un ulei bun (si deci mai fluid) intr-un motor banal, e posibil ca motorul sa functioneze mai bine, dar e posibil ca si uleiul sa se piarda mai repede - cum ziceam, din cauza cotelor de prelucrare ale cilindrilor, pistoanelor, segmentilor din motor, care permit intrarea uleiului in camera de ardere si "consumarea" lui. Si o sa cam plangem dupa banii pe care i-am dat, mai ales ca performantele nu se vor imbunatati spectaculos.
Daca avem un motor performant, de turatie, TREBUIE sa folosim uleiuri sintetice, care protejeaza motorul si ii imbunatatesc performantele. Daca bagam un ulei obisnuit intr-un motor performant, sigur motorul nu va functiona la parametri, si exista si riscul MARE sa stricam motorul. De asemenea, va creste si consumul de carburant.
In concluzie, Angel, la motorul tau merge foarte bine acum , ca vine vara, un 20W50 clasic, de la ELF sau chiar Lubrifin -ulei romanesc FOARTE bun! Daca faci 7-10000 de km pana in iarna, il schimbi cu un 15W40 tot de la ELF sau Lubrifin. Am zis ELF, deoarece e un ulei foarte bun si relativ ieftin. Daca nu, nu-i musai! O sa-ti merga si iarna foarte bine cu 20W50 sau 20W40. Iar ,daca vrei sa nu mai ai dureri de cap, memoreaza 15W40 si tine-te de asta, ca merge bine oricand. Nu te prosti cu alte sofisticarii. Decat sa pui un ulei sintetic, pe care gandesti ca-l schimbi la 15-20000km, mai bine schimbi de 2-3 ori un ulei mineral, si s-ar putea sa iesi si mai ieftin!
Uite, ma gandesc acum la uleiurile din Bulgaria, marca Prista, sau Verila, care sunt f bune si f ieftine! SINCER!
Si inca ceva! Schimba odata cu uleiul si filtrul! Foarte important!
P.S. Tocmai trebuie sa imi schimb si eu uleiul la Renault. Pentru ca al meu "papa" -putin- si pierde mult ulei (pe la incheieturi), cam 0,5-0,8l/1oookm, pana acum i-am pus Verila, bulgaresc, 20w50, chiar fiind iarna! Verila e la 6 lei/litru. Acum o sa iau 20W50 de la ELF, care e mai bun. Pretul e de 13 lei/litru, deci dublu. Dar merita. O sa iau si un tratament Metabond OLD pentru motoate vechi (ca am mai folosit,si mi-a scazut consumul de la 1l/1000 la cat am scris mai sus). Si sper ca o sa scada consumul de ulei sub 0,5l/1000km. Deh, motorul are 300.000km! Si am dat in el!
Iar la Musso, o sa iau un ulei romanesc M30 sau chiar L150, pe care il pun in motor si-l las sa functioneze 15 min, dupa care il scurg si cu asta am spalat motorul. Apoi il filtrez si il folosesc la Trab in amestec! Si o sa pun si in Musso un 20W50 Diesel de la ELF. Sincer, cred ca ELF-ul, la raport calitate/pret e cel mai bun. Am incercat si ARAL, si Valvoline, dar nu se compara! SINCER! Cu Texaco n-am incercat, iar cu Havoline nu va sfatuiesc sa faceti experiente! Mama a pus Havoline in Dacie si dupa 1500km era negru. Mai negru decat ala pe care eu i-l schimbasem, si nu stiu ce natie a fost, cred ca fusese romanesc, 20W40, pentru ca am gasit prin portbagaj niste bidoane...