Dragii mei, ma faceti cu capu`!
Iertati-ma dar nu ma pot abtine... tot vorbiti de tuning si de marirea puterii... dar ... ce castigati?
Hai sa gandim putin... porniti masina... bagati intr-a 1-a... plecati dupa loc...eventual cu scartzait... Daca sunteti primii la semafor si motorul merge brici... nu cred ca exista masina care sa v-o ia inainte... Poate doar Tico! (Da, Tico, ati citit bine, dar sa nu divagam!)
Ii dati a 2-a... A 3-a... Deja va prind din urma masinile cu motoare puternice... Ii dati a 4-a... aveti 70km/h, motorul e in 3000 de ture, deja urla si o cere pe-a 5-a! Si? I-o dati? NU! Pentru ca n-aveti de unde!
Ce concluzie trageti din ce am scris eu? Stiti?
Hai s-o zic tot eu! Aveti rezerva de putere... gramada! La 70 la ora, masina o cere pe-a 5-a! Care e buba? Motorul? Nu dragilor! Ca motorul trage de rupe! CUTIA! Daca cutia ar mai fi avut o treapta, sau a daca rapoartele ar fi fost mai lungi, si a 4-a sa fi avut un 0,85, nu 1,103 cat are in mod normal... aveti idee ce viteza ar avea Trabantul? Ia sa facem un calcul... Regula de 3 simpla... rezulta o viteaza de 130km/h la un raport de 0,85 in treapta a 4-a si 4200 de ture/min. Iar daca fortati masina si o duceti pana la 5000 de ture, ar putea ajunge la 160km/h! Dar nu s-ar intampla asta, pt ca totusi motorul nu are decat 26 de cai!
Multi v-ati laudat ca ati prins 120 cu Trabul... asa e. Dar cu ce pret? Ca ati dus motorul la 5000 de ture, si mai-mai ca va sareau pistoanele prinn capota! Pe cand, cu o cutie cu rapoarte mai bine asezate, nu se intampla sa duceti motorul intr-a 4-a la 5000 de ture si sa-l omorati, pt ca deja, peste 120-130km/h, frecarea cu aerul devenea atat de puternica, ca ingenunchea motorul! Si poate prindeati o viteza de 135-140km/h, dar motorul nu mai urla, si toata lumea era multumita!
Asa ca, daca vreti sa faceti tuning, nu la motor trebuie sa-l faceti, ci la transmisie! Si cum pinioanele intr-o cutie de Trab n-aveti cum sa le schimbati...pt ca nu exista ca la Dacie, mai multe perechi, unele de forta, si altele de fuga...va trebui sa actionati asupra ROTILOR!
Adica: jante cat mai usoare, din aluminiu, bine centrate, echilibrate, si anvelope cat mai mari in diametru! Daca la 145/80 R 13 aveti o circumferinta a rotii de 176 cm, la o roata de 175/80 R 14 aveti o circumferinta de 200 cm! Asa inseamna un castig de 13,63% la viteza! Adica, la 4200 de ture /min, nu veti mai avea 100km/h, ci 114! Iar la 5000 de ture/min, 136 km/h!
Daca vi se pare putin, atunci puteti incerca si roti mai mari. Aaaaaa, evident , trebuie sa decupati aripile, sa va incapa rotile! Si asta inseamna dragilor, tuning, nu balarii de tobe cu rezonatoare si alte bazaconii. Si abia atunci, cand o sa aveti o transmisie de "fuga", se va pune problema unui alt carburator, eventual alta cilindree, marire de compresie, poate injectie...
Priceput?