2. Autovehicule echipate cu mac
2.1. masurarea opacitatii fumului în accelerare libera, de la turatia de mers în gol încet la turatia de întrerupere a alimentarii, cu ambreiajul decuplat si comanda cutiei de viteze la punctul mort;
2.2. aducerea motorului la parametrii normali de functionare a autovehiculului:
2.2.1. autovehiculele pot fi controlate cu respectarea, din motive de securitate, cel putin a conditiei ca motorul sa fie cald si într-o stare mecanica satisfacatoare;
2.2.2. sub rezerva dispozitiilor de la pct. 2.4.3, nici un autovehicul nu poate fi respins fara a fi fost respectate urmatoarele conditii:
a) motorul trebuie sa fie cald: altfel spus, temperatura uleiului motorului masurata de o sonda în tubul jojei trebuie sa fie de cel putin 800C sau sa corespunda temperaturii de functionare normale, daca aceasta este inferioara, sau temperatura blocului motor, masurata dupa nivelul radiatiei în infrarosu trebuie sa atinga o valoare echivalenta. Daca, din cauza configuratiei vehiculului, nu este posibil sa se procedeze în acest mod, temperatura normala de functionare a motorului va putea fi stabilita altfel, de exemplu pe baza functionarii ventilatorului de racire;
b) sistemul de evacuare trebuie curatat prin 3 accelerari libere sau printr-un mijloc echivalent.
2.3. Procedura de încercare
2.3.1. inspectia vizuala a oricarui echipament de reglare a emisiilor instalat de constructor, pentru a se verifica daca este complet si într-o stare satisfacatoare si daca nu exista neetanseitati;
2.3.2. motorul, si, daca este cazul, turbocompresorul, trebuie sa functioneze la turatia de mers în gol încet înainte de începerea fiecarui ciclu de accelerare libera. Pentru motoarele autovehiculelor grele, aceasta înseamna a se astepta cel putin 10 s dupa eliberarea comenzii de accelerare;
2.3.3. la începerea fiecarui ciclu de accelerare libera pedala de accelerare trebuie apasata rapid si progresiv (în mai putin de o secunda), dar nu brutal, astfel încât sa se obtina debitul maxim al pompei de injectie si sa se atinga turatia de întrerupere a alimentarii, respectându-se valoarea specificata a timpului de baza;
2.3.4. la fiecare ciclu de accelerare libera motorul trebuie ca, înainte sa fie eliberata comanda, sa atinga turatia de întrerupere a alimentarii sau, în cazul automobilelor cu transmisie automata, turatia indicata de constructor ori, daca aceasta nu este cunoscuta, doua treimi din turatia de întrerupere a alimentarii. Aceasta se poate asigura, de exemplu prin supravegherea regimului motorului sau lasând sa treaca un timp suficient între momentul de actionare si cel de eliberare a pedalei de acceleratie, adica cel putin 2 s pentru autovehiculele destinate transportului de persoane, care au, în afara locului conducatorului, mai mult de 8 locuri pe scaune si pentru autovehiculele destinate transportului de marfuri având o MTMA de 3.500 kg.
2.4. Valori limita
2.4.1. nivelul opacitatii nu trebuie sa depaseasca valorile limita ale indicelui de opacitate (coeficientului de absorbtie), care sunt urmatoarele:
Indice de opacitate (coeficient de absorbtie) maxim pentru:
a) mac cu aspiratie naturala: 2,5 m-1;
b) mac cu turbocompresor: 3 m-1;
c) o limita de 1,5 m-1 se aplica urmatoarelor vehicule omologate conform valorilor limita indicate:
i) la linia B a tabelului din sectiunea 5.3.1.4. a anexei I la Directiva 70/220/CEE, modificata prin Directiva 98/69/CE (autovehicule comerciale usoare cu mac EURO 4);
ii) la linia B1 a tabelelor din sectiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE7), modificata prin Directiva 1999/96/CE8) (autovehicule comerciale grele cu mac EURO 4);
iii) la linia B2 a tabelelor din sectiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE, modificata prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele cu mac EURO 5);
iv) la linia C a tabelelor din sectiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE, modificata prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele EEV);
sau conform valorilor limita ce figureaza într-o modificare ulterioara a Directivei 70/220/CEE, modificata prin Directiva 98/69/CE, sau conform valorilor limita care figureaza într-o modificare ulterioara a Directivei 88/77/CEE, modificata prin directiva 1999/96/CE.
2.4.2. autovehiculele nu trebuie respinse decât daca media aritmetica a valorilor masurate în cel putin ultimele trei cicluri de accelerare libera depaseste valoarea limita, cu conditia sa nu se înregistreze diferente semnificative între turatiile minime masurate la ciclurile de acceelerare sau între turatiile maxime masurate la ciclurile de accelerare. Aceasta medie poate fi calculata ignorând valorile observate care se îndeparteaza cu mult fata de media masurata sau poate fi obtinuta prin un alt mod de calcul statistic care tine cont de dispersia valorilor masurate.
2.4.3. pentru a evita efectuarea de încercari inutile, prin derogare de la dispozitiile de la pct. 2.4.2, sunt admise autovehiculele pentru care valorile masurate în mai putin de 3 cicluri de accelerare libera sau dupa ciclurile de curatare vizate la pct. 2.2.2 lit. b) (sau aplicarea unui procedeu echivalent) sunt mai mici cu 0,5 m-1 fata de valorile limita precizate la pct. 2.4.1.
___________
7) Directiva 88/77/CEE a Consiliului din 3 decembrie 1987 privind armonizarea legislatiei Statelor membre privind masurile care trebuie luate împotriva emisiilor de gaze si particule poluante de la motoarele cu aprindere prin comprimare folosite la propulsia vehiculelor si a emisiilor de gaze poluante de la motoarele cu aprindere prin scânteie care functioneaza cu gaz natural sau cu gaz petrolier lichefiat si destinate propulsiei vehiculelor, modificata ultima data de Directiva 2001/27/CE a Comisiei din 10 aprilie 2001 care adapteaza la progresul tehnic Directiva 88/77/CEE a Consiliului privind armonizarea legislatiei Statelor membre privind masurile care trebuie luate împotriva emisiilor de gaze si particule poluante de la motoarele cu aprindere prin comprimare folosite la propulsia vehiculelor si a emisiilor de gaze poluante de la motoarele cu aprindere prin scânteie care functioneaza cu gaz natural sau cu gaz petrolier lichefiat si destinate propulsiei vehiculelor
Directiva 1999/96/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 decembrie 1999 privind armonizarea legislatiei Statelor membre privind masurile care trebuie luate împotriva emisiilor de gaze si particule poluante de la motoarele cu aprindere prin comprimare folosite la propulsia vehiculelor si a emisiilor de gaze poluante de la motoarele cu aprindere prin scânteie care functioneaza cu gaz natural sau cu gaz petrolier lichefiat si destinate propulsiei vehiculelor si care modifica Directiva 88/77/CEE