Guvernul a discutat, în şedinţa de joi, varianta ca modificările la taxa auto să fie promovate printr-un proiect de lege transmis şi Parlamentului spre dezbatere şi ca restituiri de bani să fie acceptate doar pentru proprietarii de maşini care au achitat taxa începând cu ianuarie 2011.
"Varianta discutată este ca modificările să fie promovate sub forma unei legi, iar restituirile de bani să fie calculate ca diferenţe dintre cuantumul taxei achitate conform ultimei modificări, aplicate începând cu ianuarie 2011, şi noile reguli. Astfel, se plăteşte diferenţa pentru cei care au achitat ultima formulă de taxă", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse oficiale.
Principiul aplicării unei taxe auto la prima vânzare a maşinii deja înmatriculate va fi menţinut, au mai arătat sursele.
O decizie finală urmează să fie luată de Guvern într-o şedinţă viitoare.
Promovarea prin proiect de lege a noii forme a taxei auto presupune ca modificările să nu intre în vigoare în perioada imediat următoare, ci după avizul Parlamentului.
Prin proiectul de lege va fi abrogată OU 50/2008 privind taxa auto.
Un proiect de act normativ prezentat recent de MEDIAFAX relevă că taxa de poluare auto va fi redusă cu 30% comparativ cu nivelul actual indiferent de tipul de motorizare conform standardelor Euro, dar nu şi pentru maşinile dotate cu motor Euro 5, în cazul cărora taxa va rămâne nemodificată.
În acelaşi timp, pentru maşinile cele mai poluante din categoria non-euro, cuantumul taxei va fi redus mai puţin sau deloc.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.
Un document guvernamental prezentat recent de MEDIAFAX demonstra că Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
Experţii în domeniul juridic au atenţionat Guvernul că România riscă sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanşării unei posibile proceduri de infringement, şi numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă, dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat recent că propunerea sa este aplicarea unei taxe auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de înmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsă între 20 şi 30%.
Ovidiu Bărbulescu,
economic@mediafax.ro