Autor Subiect: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face  (Citit de 18115 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline Gusteru

  • TRABANT 1.1 / 1990
  • Administrator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 7 348
  • TM 90 DDR by IFA mobile DDR
    • Trabant Club Romania
Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« : Martie 14, 2011, 07:28:42 pm »
Salutare.  Am deschis un topic nou - mai era unul despre cutie viteze ... dar cam plin.
Asadar; masina nevestii 1990;planetare tripoda,cutie tip nou;km parcursi aprox 86.000.
Ce s-a intamplat: inca de la cumparare in sept.2010 cutia de viteze montata pe ea avea probleme.Trabantul fusese hycomat transformat in ambreiaj clasic dar cu unele adaptari si nepotriviri (de catre fostul proprietar).Lasase arcul rapel si cablul de ambreiaj de pe sistemul hycomat (netrecand complet pe clasic-cu cablu ambreiaj lung)

                                                  

Intretinerea facuta de el a fost defectuoasa. La mine,dupa ce a trecut toamna si am vopsit,a venit iarna si nu am mai putut face nimica. La montare,fostul nu a mai pus arcul care tensioneaza furca in care e prins carbunele ce apasa pe placa de presiune. Asta .. cam balanganindu-se acolo..fara arcul acela s-a agatat si s-a spart.

                                                    

Asa ... mai departe ... cautatorul (adica cel care dirijeaza prin intermediul carjei mutarea vitezelor) isi schimbase DRASTIC pozitia si mai ales elongatia stanga/dreapta.Aveam undeva peste 20 cm.ENORM.Practic imi era IMPOSIBIl sa mai nimeresc vitezele (incepuse cu mersul inapoi dar s-a transmis la toate treptele). Ce am constatat eu (fara sa desfac cutia) doar prin analiza,e ca inauntru unde acesta tija a cautatorului e prinsa de furci s-a desfacut/slabit (are un surub)

                                                    

Revin la schimbatul cutiei. Am cautat una tot tip nou !!! ATENTIE !!! e neaparat sa fie acelasi ,altfel daca pui tip cutie/ planetare vechi(pe balama) trebuie schimbat si la prinderea in butucii rotilor fata. Am
 curatat cutia de viteze,am analizat-o descoperind un defect-cel ce o montase rupsese "ureche" prindere/trecere a cablului ambreiaj -dar facuse o adaptare OK (vedeti la sfarsit poza). Cutia noua curatata.


                                   

BUN . Etape schimbare:

1. Demontarea motorului; nu intru foarte mult in detalii ,stiti fiecare cred cum se ia jos. Ca o paranteza,eu demontez TOT:electromotor,alternator,table racire,turbina,carburator,inclusiv galeria de pe cilindrii (va este MULT mai usor sa scoateti motorul afara-nu zdelesti degetele si cantareste mai putin).Recomandare : ce suruburi/piulite + saibe puteti,pozitionati-le la loc de unde le-ati desfacut .. pt a nu face asa  :icon_scratch: :icon_scratch: :icon_scratch: la montare.In galerie + admisie se indesa nitica carpa (o piesa cazuta in motor si NEDEPISTATA=belele MAAAARI).

Ok ... motorul e jos. Cum am facut eu  FARA SA DESFAC basculele la roata

1. Se da jos roata dreapta fata masina. Se indreapta cu o surubelnita/dorn rotund etc "buza" anti-desfacere de la planetara.cheia de 32 se pune pe piulita ,se face o parghie cu un levier pus pe prezon si sprijinit in pamant !!!! ATENTIE !!! sa nu va scape (de obicei trebuie sa te ui pe ea sa isi dea drumul).daca scapa ai toate sansela sa dai o barba de masina  :icon_rabbit: . Se scoate piulita ,se vireaza roata inspre direactia dreapta la maxim.

2. Se suspenda masina pe cric si ridicata de puntea fata !!!! ATENTIE !!! mare sa fie BINE intepenita masina (in bordura in spate,pana la roata etc). De ce ? pt ca trebuie sa intrii sub ea ... si 650 de kg NU fac bine sa le ai pe piept. In pozele imediate vedeti unde e pus cricul (si nu , nu am indoit eu acum suportul ... asa era  ;) ).

3.Se desface piulita tamponului din spatele cutiei partea de jos - pozitie INFECTA daca stai pe spate - recomandabil pe elevator.Deasemenea se desface piulita tamponului spate cutie partea de sus.

4. se desfac AMBELE piulite de la  tamponul din fata a cutiei. BUN ... acum o avem sprijinita...inca in pozitie de lucru.

5. se scot arcurile care tin burbufurile DINSPRE cutie viteza si se dau inspre roti. Se rasucesc peste cap aceste burdufuri. NU recomand desfacerea colierului dinspre extremitatile burdufului ... va veti chinui ... sunt intoarse .. ca o tablita ... e cam de munca apoi.

6.ACUM INCEPE DISTRACTIA  :tongue2: DE CE? Exact ... urmeaza sa scoatem planetarele. Care stim ca sistemul tripoda au pe capat un sistem de trei inele metalice in interiorul carora sunt niste role/ace de rulment (cred ca 28 per o rola X 3 role X 2 planetare) . IDEEA E ca NU vreti sa le adunati astea de pe jos. Sunt foarte mici,in interiorul burdufului este vaselina/valvolina si daca iasa rolele astea ... se vor lipii/amesteca in vaselina si ... vom sta in genunchi mai ceva ca la Sf.Paraschieva sa le gasim si apoi SA LE PLANTAM inapoi pe axul central si apoi sa punem inelul metalic de exterior. DE ACEEA MUUUULTA ATENTIE SI RABDARE. Recomand calduros 2 persoane la actiunea aceasta.

7. Distractia  :toothy4: avem pregatite 2 bucati de material CURAT sau un stramp femela fatala  ;D uzat . Se bate USOOOR in capul planetarei care am desfacuto..cat sa ai facem un pic de joc.

8. O persoana "salta" cutia sus si scoate tamponul cauciuc din spatele cutiei iar apoi tamponul din fata cutiei. ATENTIE ca deja suntem pe teren minat. A doua persoana TINE CU MANA de planetara de la roata dreapta (cea slabita) si persoana cu cutia prinsa bine in maini o suceste usooor stanga dreapta si trage spre fata masinii. Se urmareste coordonare perfecta intre cele 2 persoane. Cand a iesit tripoda afara ,persoana care tinea planetara si o dirijaza tine cu degetele cele 3 inele (pe capat au niste dopuri de plastic - FOARTE IMPORTANT sa ramana ACOLO - ele tin practic sa nu ne iasa afara rolele acelea).

9. Cand e afara planetara , inveleste cu GRIJA capatul in materialul pregatit si IL LEAGA strans. Apoi lasa planetara din mana si trece in partea stanga a masinii (planatara scurta). Acum ,avem un grad de liberate mult mai mare la cutie.
Teoretic nu mai trebuie virat inspre directia stanga de volan dar ... daca trebuie viram (usor doara ca masina ne este ridicata cric). Prin manevrarea cutiei spre exterior si persoana 2 tine de planetara scurta se scoate si cea de a doua planetara). La fel ... MAREEE ATENTIE la cele 3 role ... aceasi teorie. Se scoate cutia viteze afara (Aaa ... nu uitati sa desfaceti cele 2 suruburi care sustin carja) ; si la fel se leaga cu atentie capatul planetarei cu o carpa curata ,asa fel sa nu permita sa iasa afara rolele.

10. se indreapta salele ... ca e nevoie (pozitia aplecat mereu  :tongue3: se aprinde o "mahoarca" daca e cazul si ASA arata:

                                              

11. Asa ... cutia care urmeaza a fi schimbata se curata ,se verifica si NEAPARAT se inlatura toata vaselina/valvolina veche completandu-se cu urmatoarea mixtura. Eu asa am facut fiindca am furat meseria ca nu e bine sa pui vaselina grosa. Intr-o cutie de tabla se pune vaselina si se amesteca cu niste ulei 2T - pana prinde consistenta smantanei.
Se pun in ambele prize ale planetarei cu mana aceasta vaselina... nu ca la nebuni  :icon_shaking2:...dar sa fie.

12.Se prinde tamponul cauciuc din spatele cutiei in piulita inferioara si se stange DOAR la mana (sa aiba joc - are o degajare   sus/jos de pozitionare)

13. Se pune tamponul cauciuc fata cutie (asta se strange pe cutie normal)

14 . operatia de montare LA FEL CU MAREE GRIJA. eu am inceput tot cu planetara din dreapta masinii (cea desfacuta fiindca are grad libertate). Se salta cutia pe tamponul din spate si la fel se pune piulita + groverul "la mana" ...sa aiba joc - se dau doar 2 spire ...atata.

15. aceleasi 2 persoane fac operatia inversa. !!! ATENTIE !!! se curata tripodele la fel de vaselina veche (aduna praf,mizerii etc-pana ajunge curata/curata).Desface CU GRIJA materialul care a invelit tripoda si pozitioneaza capatul ei in cutie.Daca nu e pe pozitie se suceste de axul cutiei (scoasa din viteza). Cand a intrat la locul ei ,se trage burduful peste capat (atentie sa nu folositi  surubelnita etc sa il gauriti). Tot timpul sa ai carpe curate la indemana ca esti plin de vaselina si "fuge" ca naiba pe guma aia  :icon_rabbit:

16. se aduce planetara scurta-stanga masinii - pe pozitie ,se scoate materialul protector si tot cu mare grija se pozitioneaza in cutie. la fel ... miscam de ax sa ne vina la mana.

17. In burdufurile planetarelor la fel se mai introduce cu mana vaselina cat intra apoi se trage burduful si arcul de blocare

18. Cand a intrat in pozitie ... la fel miscam sus/jos... stanga/dreapta CU GRIGA , se trage burduful de cauciuc peste marginea aluminiu si se pune arcul (are o pozitie - se simte cand e pe pozitie).

19. Se strang piulitele de la tamponul din spate - cel din fata NU pt ca trebuie sa saltam cutia de dedesupt cand intra motorul. E MUUULT mai usor asa ... sa aiba un anumit unghi.

20. Se monteaza piulita de la roata/planetara la loc , se strange BINE (ne suim pe cheia 32 iarasi cu atentie) si se bate inapoi piedica anti-desfacere piulita.

21. se monteaza motorul .... se bea berea ceremoniala  :occasion14: cu cine te-a ajutat (in cazul meu Nea' Fane  :hello2: ).

NU E LUCRU USOR - v-o garantez - dar cu RABDARE se face. REPET !!! MAREEEE ATENTIE LA CAPETELE TRIPODELOR - COSMAR sa le aduni din praf sau MAI RAU IARBA  :BangHead: :BangHead: :BangHead:
BAFTA - sper ca v-am fost de folos. PS  poze prea multe NU am putut face ca eram manjit de vaselina pana in urechi si na ... aparat scump ... alea alea  :D



« Ultima Modificare: Martie 15, 2011, 12:33:56 am de Gusteru »
=== ADMINISTRATOR SITE ===
TEL +(4) 0740 485 474 (ORANGE)
Email   george.gusteritan @ gmail.com
YM       TrabyRo (DOAR pt mess)
SKYPE  gusteritan.george
FaceBook www.facebook.com/gusteritan

Offline Viorel Balmez

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 4 393
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #1 : Martie 14, 2011, 07:40:47 pm »
Ai facut proba?

Offline Gusteru

  • TRABANT 1.1 / 1990
  • Administrator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 7 348
  • TM 90 DDR by IFA mobile DDR
    • Trabant Club Romania
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #2 : Martie 14, 2011, 07:47:55 pm »
Nu ... pt ca a venit seara. maine pun toate cele la loc - carburator,electromotor ... tablaraia etc.
=== ADMINISTRATOR SITE ===
TEL +(4) 0740 485 474 (ORANGE)
Email   george.gusteritan @ gmail.com
YM       TrabyRo (DOAR pt mess)
SKYPE  gusteritan.george
FaceBook www.facebook.com/gusteritan

Offline remi

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 3 502
  • fa ce trebuie sa faci
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #3 : Martie 14, 2011, 08:49:02 pm »
-o mica idee , inainte de scoaterea tripodei din cutie, sa va roti din ax, in asa fel incat 2 role sa fie sus , si mana o ti doar la cea de jos ,asa e mai putin stres ,si apoi restul (imediat invelit capul ,strans)
-si inca ceva, daca slabesti piulita cu roata nedemontata ,e mai usor, nu mai risti sa te lovesti , in rest ,operatiile sunt f. bine prezentate
-imi aduc aminte ca am facut o operatie dinasta, si fiind singur , a fost mai greu (acum cati-va ani )
trabant 1,1 kombi 1990
 tel. 0720 615 570  (acum sunt in reteaua cosmote,portat din vodafone)

Offline Gusteru

  • TRABANT 1.1 / 1990
  • Administrator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 7 348
  • TM 90 DDR by IFA mobile DDR
    • Trabant Club Romania
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #4 : Martie 14, 2011, 09:34:13 pm »
... da ... BINE PUNCTAT ! asa se prinde cu mana (logica ne duce acolo ... sa nu ne bata capul de doua decat de una). multumesc Remi pt evidentiere
La partea a 2-a .. da... se poate slabi inainte si intradevar e mai bine. A se puncta de potentiali. Eu am mers in cursul actiunii  :icon_bounce:
=== ADMINISTRATOR SITE ===
TEL +(4) 0740 485 474 (ORANGE)
Email   george.gusteritan @ gmail.com
YM       TrabyRo (DOAR pt mess)
SKYPE  gusteritan.george
FaceBook www.facebook.com/gusteritan

Offline Mortu George

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 2 072
  • B-09-UHV
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #5 : Martie 14, 2011, 09:41:03 pm »
La tripodele noi am vazut ca au un capacel de plastic care tine rola aia sa nu iasa de pe ax si sa pierzi acele. Am patit-o si eu ca la una cazuse capacelul si a zburat rola cu cateva ace pe jos... Noroc ca lucram in garaj. Eu am zis ca e grav daca nu mai are capacelele alea si am cumparat tripode noi... E bine ca am de rezerva... Hahahahahhaha :P
Posesor Trabant 601 S (de_luxe) 03.1988 dobândit din familie și "crescut" în el...
Telefon: 0722512217
http://www.traby.ro/forum/index.php/topic,1283.0.html

Offline p4str4woo

  • Trabantist Junior
  • **
  • Mesaje postate: 60
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #6 : Martie 15, 2011, 12:03:52 pm »
Exista un motiv pentru care nu ai vrut sa desfaci basculele?
Eu cand a trebuit sa dau cutia de viteze jos am desfacut o bascula, cea cu planetara scurta si am dat jos cutia fara sa mai scot motorul...zic si eu, ca mi s-a parut mai simplu.
cu stima,
      Bogdan Valean

Offline Gusteru

  • TRABANT 1.1 / 1990
  • Administrator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 7 348
  • TM 90 DDR by IFA mobile DDR
    • Trabant Club Romania
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #7 : Martie 15, 2011, 04:49:40 pm »
Mi s-a parut mult mai simplu sa faca asa si in plus mi se pare lucru mai delicat si migalos sa lucrii la directie decat la motor.
=== ADMINISTRATOR SITE ===
TEL +(4) 0740 485 474 (ORANGE)
Email   george.gusteritan @ gmail.com
YM       TrabyRo (DOAR pt mess)
SKYPE  gusteritan.george
FaceBook www.facebook.com/gusteritan

Offline p4str4woo

  • Trabantist Junior
  • **
  • Mesaje postate: 60
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #8 : Martie 15, 2011, 05:13:15 pm »
Si asta este un adevar.  ;)
cu stima,
      Bogdan Valean

Offline LIVIU/RATB

  • trabantul
  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 2 463
  • popandau
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #9 : Martie 15, 2011, 10:23:46 pm »
Mi s-a parut mult mai simplu sa faca asa si in plus mi se pare lucru mai delicat si migalos sa lucrii la directie decat la motor.
..poi, daca ai presa de cap de bara, dai jos si pui la loc, nu mai e nimic delicat..mai greu, poate, e sa stai sa faci aerisirea, la frana,  ca n'o sa ramana semipuntea asa..tinuta in furtun, trebuie desfacut si ala...exista mai multe cai de ,,atacat'' problema...cum stie/poate fiecare...
..n'am priceput de ce TREBUIE doi insi...aaa, da, doi care sunt la inceput... :toothy1:..ce te faci daca sare o bila din sincroane, pe camp???(am patit-o odata, la un drum spre Vaslui...am facut schema de vreo 7 ori, tin minte si locul geografic la fiecare..deci..eram singur..prin ''93) :toothy10:
popandau de trabante

Offline Mortu George

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 2 072
  • B-09-UHV
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #10 : Martie 22, 2011, 04:14:07 pm »
Aerisirea o faceam oricum ca eu am schimbat si pivotii superiori si inferiori. Deci nu m-a deranjat sa scot de tot portfuzeta si sa imi iasa planetarele in felul asta. PS: Bineinteles ca se poate sa o scoti si singur. Eu ziceam cum e ideal, luand exemplul propriu unde la 23 de ani sufar de lobosciatica si nu am voie sa ridic. Acuma ca exista si oameni "intregi", isi permit sa se laude ca o scot singuri de pe masina in camp. Eu nu pot...
Posesor Trabant 601 S (de_luxe) 03.1988 dobândit din familie și "crescut" în el...
Telefon: 0722512217
http://www.traby.ro/forum/index.php/topic,1283.0.html

Offline LIVIU/RATB

  • trabantul
  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 2 463
  • popandau
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #11 : Martie 22, 2011, 09:09:47 pm »
 :occasion14:aia e, ca e in functie de ,,putinta''...si de ce vrea fiecare sa faca in plus... :icon_salut:
..cand mi s'a intamplat chestia aia, la drum lung era prin ''92...aveam 25 de ani...rabdare...nu ma durea mijlocul ca acu'... :BangHead:..c'a fost nevoie sa ma ajute ,,taica popa'' sa urc motorul, din portbagaj la locul lui... :icon_salut:
..voi ziceti de acele de la tripoda cazute..bine, la inceput le-am dat si eu pe jos...acum sunt atent, cum iese un pic tripoda, bag mana dedesupt...infasor in ziare..ORICUM, daca e sa se intample, am cateva tripode scoase complet de pe alte planetare, rupte...sau de la dezmembrari... :toothy10:
..si nu e nevoie sa se demonteze piulita mare de la planetara, tripoda iese din cutie si asa--am scos/pus fara sa desfac altceva- a vazut cine m'a ajutat, cum,. :blob5:..masina sta pe rotile ei, eventual se slabeste piulita din spate de la cutie. n'am facut poze, ca nu pot pune( ma deranjeaza sa le ,,incarc'' la altzii...). :violent1:
popandau de trabante

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 661
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #12 : Martie 22, 2011, 09:29:41 pm »
@LiviuRATB cand mai pui smile icon in mesaje, inainte si dupa ce dai click pe iconita, baga si un spatiu (tasta mare :P ) ca sa nu se uneasca codul figurinei care tu o doresti cu ceea ce scrii. :P
bafta!

Offline Gusteru

  • TRABANT 1.1 / 1990
  • Administrator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 7 348
  • TM 90 DDR by IFA mobile DDR
    • Trabant Club Romania
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #13 : Martie 22, 2011, 10:51:14 pm »
Liviu ...  le incarci la altii dar  NOI FOLOSIM imagebam TOCMAI pt a nu utiliza spatiul cumparat de 1 giga al NOSTRU(traby.ro). Gandeste-te ca sunt mii de poze in forumul asta ... manuale,vanzari,expozitie, intalniri ETC. Cu cat se incarca mai multe poze in server cu atat mai greu merge ... asa ca ... FOLOSESTE CU INCREDERE imagebam. OK ?
Scuze de OffTopic ...
=== ADMINISTRATOR SITE ===
TEL +(4) 0740 485 474 (ORANGE)
Email   george.gusteritan @ gmail.com
YM       TrabyRo (DOAR pt mess)
SKYPE  gusteritan.george
FaceBook www.facebook.com/gusteritan

Offline LIVIU/RATB

  • trabantul
  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 2 463
  • popandau
Răspuns: Cutie Viteze - Inlocuire -Cum se face
« Răspuns #14 : Martie 23, 2011, 09:25:44 pm »
..sheff...am pricipit schema..da' io TOT nu pun la altzii..sorry..
..cu restu'--> sunt la inceput..ce voi n'ati gresit niciodata la inceput???pana invaaaatz...uit.  :headbang: ..zzzz..aici nici nu stiu ce emoticon sa pun...

..on topic---> la inchiderea cutiei de viteze...daca se desface, cumva...nu scrie nicaieri aici...
-->azi am dat telefon cuiva sa-i spun, SPECIAL,..DECI se etanseaza cu Emaur sau cu Prenandez..cu orice vopsea pe baza de ulei  -NU!!!-...  :toothy1:
popandau de trabante