Salutare. Am deschis un topic nou - mai era unul despre cutie viteze ... dar cam plin.
Asadar; masina nevestii 1990;planetare tripoda,cutie tip nou;km parcursi aprox 86.000.
Ce s-a intamplat: inca de la cumparare in sept.2010 cutia de viteze montata pe ea avea probleme.Trabantul fusese hycomat transformat in ambreiaj clasic dar cu unele adaptari si nepotriviri (de catre fostul proprietar).Lasase arcul rapel si cablul de ambreiaj de pe sistemul hycomat (netrecand complet pe clasic-cu cablu ambreiaj lung)
Intretinerea facuta de el a fost defectuoasa. La mine,dupa ce a trecut toamna si am vopsit,a venit iarna si nu am mai putut face nimica. La montare,fostul nu a mai pus arcul care tensioneaza furca in care e prins carbunele ce apasa pe placa de presiune. Asta .. cam balanganindu-se acolo..fara arcul acela s-a agatat si s-a spart.
Asa ... mai departe ... cautatorul (adica cel care dirijeaza prin intermediul carjei mutarea vitezelor) isi schimbase DRASTIC pozitia si mai ales elongatia stanga/dreapta.Aveam undeva peste 20 cm.ENORM.Practic imi era IMPOSIBIl sa mai nimeresc vitezele (incepuse cu mersul inapoi dar s-a transmis la toate treptele). Ce am constatat eu (fara sa desfac cutia) doar prin analiza,e ca inauntru unde acesta tija a cautatorului e prinsa de furci s-a desfacut/slabit (are un surub)
Revin la schimbatul cutiei. Am cautat una tot tip nou !!! ATENTIE !!! e neaparat sa fie acelasi ,altfel daca pui tip cutie/ planetare vechi(pe balama) trebuie schimbat si la prinderea in butucii rotilor fata. Am
curatat cutia de viteze,am analizat-o descoperind un defect-cel ce o montase rupsese "ureche" prindere/trecere a cablului ambreiaj -dar facuse o adaptare OK (vedeti la sfarsit poza). Cutia noua curatata.
BUN . Etape schimbare:
1. Demontarea motorului; nu intru foarte mult in detalii ,stiti fiecare cred cum se ia jos. Ca o paranteza,eu demontez TOT:electromotor,alternator,table racire,turbina,carburator,inclusiv galeria de pe cilindrii (va este MULT mai usor sa scoateti motorul afara-nu zdelesti degetele si cantareste mai putin).Recomandare : ce suruburi/piulite + saibe puteti,pozitionati-le la loc de unde le-ati desfacut .. pt a nu face asa
la montare.In galerie + admisie se indesa nitica carpa (o piesa cazuta in motor si NEDEPISTATA=belele MAAAARI).
Ok ... motorul e jos. Cum am facut eu
FARA SA DESFAC basculele la roata 1. Se da jos roata dreapta fata masina. Se indreapta cu o surubelnita/dorn rotund etc "buza" anti-desfacere de la planetara.cheia de 32 se pune pe piulita ,se face o parghie cu un levier pus pe prezon si sprijinit in pamant
!!!! ATENTIE !!! sa nu va scape (de obicei trebuie sa te ui pe ea sa isi dea drumul).daca scapa ai toate sansela sa dai o barba de masina
. Se scoate piulita ,se vireaza roata inspre direactia dreapta la maxim.
2. Se suspenda masina pe cric si ridicata de puntea fata
!!!! ATENTIE !!! mare sa fie BINE intepenita masina (in bordura in spate,pana la roata etc). De ce ? pt ca trebuie sa intrii sub ea ... si 650 de kg NU fac bine sa le ai pe piept. In pozele imediate vedeti unde e pus cricul (si nu , nu am indoit eu acum suportul ... asa era
).
3.Se desface piulita tamponului din spatele cutiei partea de jos - pozitie INFECTA daca stai pe spate - recomandabil pe elevator.Deasemenea se desface piulita tamponului spate cutie partea de sus.
4. se desfac AMBELE piulite de la tamponul din fata a cutiei. BUN ... acum o avem sprijinita...inca in pozitie de lucru.
5. se scot arcurile care tin burbufurile DINSPRE cutie viteza si se dau inspre roti. Se rasucesc peste cap aceste burdufuri. NU recomand desfacerea colierului dinspre extremitatile burdufului ... va veti chinui ... sunt intoarse .. ca o tablita ... e cam de munca apoi.
6.ACUM INCEPE DISTRACTIA
DE CE? Exact ... urmeaza sa scoatem planetarele. Care stim ca sistemul tripoda au pe capat un sistem de trei inele metalice in interiorul carora sunt niste role/ace de rulment (cred ca 28 per o rola X 3 role X 2 planetare) . IDEEA E ca NU vreti sa le adunati astea de pe jos. Sunt foarte mici,in interiorul burdufului este vaselina/valvolina si daca iasa rolele astea ... se vor lipii/amesteca in vaselina si ... vom sta in genunchi mai ceva ca la Sf.Paraschieva sa le gasim si apoi SA LE PLANTAM inapoi pe axul central si apoi sa punem inelul metalic de exterior.
DE ACEEA MUUUULTA ATENTIE SI RABDARE. Recomand calduros 2 persoane la actiunea aceasta.
7. Distractia
avem pregatite 2 bucati de material CURAT sau un stramp femela fatala
uzat . Se bate USOOOR in capul planetarei care am desfacuto..cat sa ai facem un pic de joc.
8. O persoana "salta" cutia sus si scoate tamponul cauciuc din spatele cutiei iar apoi tamponul din fata cutiei. ATENTIE ca deja suntem pe teren minat. A doua persoana TINE CU MANA de planetara de la roata dreapta (cea slabita) si persoana cu cutia prinsa bine in maini o suceste usooor stanga dreapta si trage spre fata masinii. Se urmareste coordonare perfecta intre cele 2 persoane. Cand a iesit tripoda afara ,persoana care tinea planetara si o dirijaza tine cu degetele cele 3 inele (pe capat au niste dopuri de plastic -
FOARTE IMPORTANT sa ramana ACOLO - ele tin practic sa nu ne iasa afara rolele acelea).
9. Cand e afara planetara , inveleste cu GRIJA capatul in materialul pregatit si IL LEAGA strans. Apoi lasa planetara din mana si trece in partea stanga a masinii (planatara scurta). Acum ,avem un grad de liberate mult mai mare la cutie.
Teoretic nu mai trebuie virat inspre directia stanga de volan dar ... daca trebuie viram (usor doara ca masina ne este ridicata cric). Prin manevrarea cutiei spre exterior si persoana 2 tine de planetara scurta se scoate si cea de a doua planetara). La fel ...
MAREEE ATENTIE la cele 3 role ... aceasi teorie. Se scoate cutia viteze afara (Aaa ... nu uitati sa desfaceti cele 2 suruburi care sustin carja) ; si la fel se leaga cu atentie capatul planetarei cu o carpa curata ,asa fel sa nu permita sa iasa afara rolele.
10. se indreapta salele ... ca e nevoie (pozitia aplecat mereu
se aprinde o "mahoarca" daca e cazul si ASA arata:
11. Asa ... cutia care urmeaza a fi schimbata se curata ,se verifica si NEAPARAT se inlatura toata vaselina/valvolina veche completandu-se cu urmatoarea mixtura. Eu asa am facut fiindca am furat meseria ca nu e bine sa pui vaselina grosa. Intr-o cutie de tabla se pune vaselina si se amesteca cu niste ulei 2T - pana prinde consistenta smantanei.
Se pun in ambele prize ale planetarei cu mana aceasta vaselina... nu ca la nebuni
...dar sa fie.
12.Se prinde tamponul cauciuc din spatele cutiei in piulita inferioara si se stange DOAR la mana (sa aiba joc - are o degajare sus/jos de pozitionare)
13. Se pune tamponul cauciuc fata cutie (asta se strange pe cutie normal)
14 . operatia de montare
LA FEL CU MAREE GRIJA. eu am inceput tot cu planetara din dreapta masinii (cea desfacuta fiindca are grad libertate). Se salta cutia pe tamponul din spate si la fel se pune piulita + groverul "la mana" ...sa aiba joc - se dau doar 2 spire ...atata.
15. aceleasi 2 persoane fac operatia inversa.
!!! ATENTIE !!! se curata tripodele la fel de vaselina veche (aduna praf,mizerii etc-pana ajunge curata/curata).Desface CU GRIJA materialul care a invelit tripoda si pozitioneaza capatul ei in cutie.Daca nu e pe pozitie se suceste de axul cutiei (scoasa din viteza). Cand a intrat la locul ei ,se trage burduful peste capat (atentie sa nu folositi surubelnita etc sa il gauriti). Tot timpul sa ai carpe curate la indemana ca esti plin de vaselina si "fuge" ca naiba pe guma aia
16. se aduce planetara scurta-stanga masinii - pe pozitie ,se scoate materialul protector si tot cu mare grija se pozitioneaza in cutie. la fel ... miscam de ax sa ne vina la mana.
17. In burdufurile planetarelor la fel se mai introduce cu mana vaselina cat intra apoi se trage burduful si arcul de blocare
18. Cand a intrat in pozitie ... la fel miscam sus/jos... stanga/dreapta CU GRIGA , se trage burduful de cauciuc peste marginea aluminiu si se pune arcul (are o pozitie - se simte cand e pe pozitie).
19. Se strang piulitele de la tamponul din spate - cel din fata NU pt ca trebuie sa saltam cutia de dedesupt cand intra motorul. E MUUULT mai usor asa ... sa aiba un anumit unghi.
20. Se monteaza piulita de la roata/planetara la loc , se strange BINE (ne suim pe cheia 32 iarasi cu atentie) si se bate inapoi piedica anti-desfacere piulita.
21. se monteaza motorul .... se bea berea ceremoniala
cu cine te-a ajutat (in cazul meu Nea' Fane
).
NU E LUCRU USOR - v-o garantez - dar cu RABDARE se face.
REPET !!! MAREEEE ATENTIE LA CAPETELE TRIPODELOR - COSMAR sa le aduni din praf sau MAI RAU IARBA
BAFTA - sper ca v-am fost de folos. PS poze prea multe NU am putut face ca eram manjit de vaselina pana in urechi si na ... aparat scump ... alea alea