Colt legislativ > Reglementari RNTR
Reglementare RNTR 11 privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor rutiere
victor:
Text extras din: Reglementare 2007 - privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor rutiere - RNTR 11
Ministerul Transporturilor
Aprobat de
Ordin nr. 230/2007
Ordin nr. 510/2007
Reglementare din 21/06/2007 privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor rutiere - RNTR 11
Publicat in MOF nr. 483 - 19/07/2007
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 483 din 19/07/2007
Actul a intrat in vigoare la data de 18 august 2007
Art. 1. - Prezentele reglementari stabilesc procedura si conditiile tehnice care se aplica la efectuarea controlului tehnic în trafic al vehiculelor rutiere care circula pe drumurile publice din România.
Art. 2. - În cuprinsul prezentelor reglementari se utilizeaza urmatoarele abrevieri:
a) RAR - "Registrul Auto Român" - RA;
b) CTT - controlul tehnic în trafic;
c) ITP - inspectia tehnica periodica;
d) ITPI - inspectia tehnica periodica internationala;
e) RNTR 1 - Reglementarile privind certificarea încadrarii vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si în categoria de folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica periodica, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 2.133/2005;
f) RNTR 2 - Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) RNTR 3 - Reglementarile privind omologarea, agrearea si efectuarea inspectiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor marfuri periculoase, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 2.134/2005.
Art. 3. - În sensul prezentelor reglementari, termenii de mai jos au urmatorul înteles:
a) Acordul de la Viena - Acordul privind adoptarea de conditii tehnice uniforme pentru inspectiile tehnice periodice ale vehiculelor rutiere si recunoasterea reciproca a acestor inspectii, încheiat la Viena la 13 noiembrie 1997, ratificat de România prin Ordonanta Guvernului nr. 76/1998, aprobata prin Legea nr. 7/1999;
b) control tehnic în trafic - controlul inopinat de natura tehnica al unui vehicul în circulatie pe drumurile publice din România, efectuat de RAR si Politia Rutiera;
c) inspectia tehnica periodica - controlul conformitatii unui vehicul cu cerintele tehnice referitoare la inspectia tehnica periodica. Pentru vehiculele înmatriculate în România, aceste cerinte sunt prevazute în reglementarile RNTR 1 în vigoare;
d) inspectia tehnica periodica internationala - controlul conformitatii vehiculelor înmatriculate în alte state cu cerintele tehnice referitoare la inspectia tehnica periodica internationala, prevazute în regulile anexate la Acordul de la Viena;
e) vehicul (rutier) - sistemul mecanic care circula pe drum, cu sau fara mijloace de autopropulsare, si care se utilizeaza în mod normal pentru transportul de persoane si/sau de marfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrari, cu exceptia vehiculelor care circula pe sine;
f) vehicul comercial - autovehiculul pentru transportul de marfuri cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 t (categoriile N2 si N3), remorca sau semiremorca cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 t (categoriile O3 si O4) ori autovehiculul pentru transportul de persoane care are, în afara scaunului conducatorului, mai mult de 8 locuri pe scaune (categoriile M2 si M3);
Art. 4. - (1) Autovehiculele din categoriile M2, M3, N2 si N3, definite în conformitate cu RNTR 2, destinate circulatiei pe drumurile publice, având cel putin 4 roti si o viteza maxima constructiva mai mare de 25 km/h, trebuie echipate cu limitatoare de viteza.
(2) Autovehiculele din categoriile M2 si M3 prevazute la alin. (1) pot circula pe drumurile publice numai daca sunt echipate cu un limitator de viteza reglat astfel încât viteza lor sa nu depaseasca 100 km/h.
(3) Autovehiculele din categoriile M3 înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2005, cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 10 tone, pot continua sa fie echipate cu limitatoare de viteza a caror viteza maxima este reglata la 100 km/h.
(4) Autovehiculele din categoriile N2 si N3 prevazute la alin. (1) pot circula pe drumurile publice numai daca sunt echipate cu un limitator de viteza reglat astfel încât viteza lor sa nu depaseasca 90 km/h.
(5) Cerintele prevazute la alin. (2)-(4) nu se aplica:
a) autovehiculelor utilizate de catre fortele armate, protectia civila, pompieri, alte servicii de urgenta si forte responsabile pentru mentinerea ordinii publice;
b) autovehiculelor a caror viteza maxima constructiva nu poate depasi limitele prevazute la alin. (2)-(4);
c) autovehiculelor utilizate pentru teste rutiere în scopuri stiintifice;
d) autovehiculelor utilizate numai pentru servicii publice în mediu urban.
(6) Limitatoarele de viteza mentionate la alin. (2)-(4) trebuie sa satisfaca cerintele tehnice prevazute de Directiva 92/24/CEE. Totusi, toate autovehiculele prevazute la alin. (1) si înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2005 pot continua sa fie echipate cu limitatoare de viteza care respecta cerintele tehnice stabilite de autoritatile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene.
(7) Limitatoarele de viteza trebuie instalate de operatori economici autorizati de RAR, în conformitate cu legislatia în vigoare.
Art. 5. - CTT se efectueaza pentru toate vehiculele aflate în circulatie pe drumurile publice din România, fara discriminari bazate pe nationalitatea conducatorului auto sau pe statul de înmatriculare ori punere în circulatie a vehiculului, tinându-se cont de necesitatea reducerii la minimum a costurilor si întârzierilor provocate conducatorilor auto si/sau operatorilor economici.
Art. 6. - (1) Lucratorul Politiei Rutiere asigura oprirea vehiculelor în vederea efectuarii de catre inspectorul RAR a verificarilor prevazute prin prezentele reglementari.
(2) Modul de selectare a vehiculelor ce urmeaza a fi supuse CTT trebuie sa urmareasca în special identificarea si oprirea acelor vehicule în cazul carora exista indicii privind o stare tehnica necorespunzatoare.
Art. 7. - (1) Lucratorul Politiei Rutiere controleaza actele privind înmatricularea vehiculului respectiv.
(2) Lucratorul Politiei Rutiere verifica, daca este cazul, existenta si valabilitatea certificatului de agreare pentru transportul marfurilor periculoase, corespunzator marfii transportate.
(3) Dupa efectuarea controlului actelor privind înmatricularea vehiculului, inspectorul RAR va proceda la efectuarea verificarilor prevazute prin prezentele reglementari.
(4) CTT cuprinde urmatoarele verificari:
a) o inspectie vizuala a starii tehnice a vehiculului în stationare;
b) o verificare a raportului de CTT întocmit recent sau o verificare a documentelor care atesta efectuarea ITP ori ITPI în statul de înmatriculare sau punere în circulatie a vehiculului si, în particular, pentru vehiculele dintr-un stat membru al Uniunii Europene, a documentului ce atesta ca vehiculul a fost supus ITP obligatorii, conform Directivei 96/96/CE; si/sau
c) o inspectie ce vizeaza detectarea defectiunilor privind starea tehnica a vehiculului. Aceasta inspectie se efectueaza asupra unuia, mai multor sau tuturor punctelor de control enumerate în raportul de CTT.
(5) Dovada eliberata într-un alt stat membru al Uniunii Europene care stabileste ca un autovehicul, precum si remorca sau semiremorca acestuia, înmatriculate în acest stat membru, au fost admise la o ITP care respecta cel putin prevederile Directivei 96/96/CE este recunoscuta ca având aceeasi valabilitate ca si dovada de ITP eliberata în România.
(6) Pentru vehiculele comerciale înmatriculate în celelalte state care au ratificat Acordul de la Viena, este obligatorie prezentarea certificatului de ITPI.
Art. 8. - (1) Înainte de a proceda la o inspectie privind punctele de control enumerate în raportul de CTT, inspectorul RAR ia în considerare documentele care atesta efectuarea ITP ori ITPI si/sau un raport de CTT prezentat de conducatorul auto si care a fost întocmit recent fie de RAR, fie de un serviciu competent al unui alt stat membru al Uniunii Europene.
(2) Inspectorul RAR poate, de asemenea, sa ia în considerare un document eliberat de un centru de reparatii autorizat de RAR conform legislatiei în vigoare, care atesta efectuarea unor reparatii la vehiculul respectiv, prezentat, daca este cazul, de conducatorul auto.
(3) Atunci când aceste documente si/sau raportul precizat mai sus furnizeaza proba ca o inspectie a fost deja efectuata în decursul ultimelor 3 luni asupra unuia dintre punctele de control enumerate în raportul de CTT, acest punct nu este controlat din nou decât în cazul în care acest control este justificat, în principal, de existenta unei defectiuni sau a unei neconformitati evidente.
Art. 9. - (1) CTT se efectueaza pe baza planului de operatiuni prevazut în anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentele reglementari.
(2) Pentru vehiculele care detin un certificat de agreare pentru transportul marfurilor periculoase valabil conform prevederilor art. 7 alin. (2), inspectorul RAR va proceda la efectuarea operatiunilor de verificari suplimentare prevazute în anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentele reglementari.
(3) Cerinte privind încercarile si/sau controalele referitoare la sistemele de frânare, emisiile poluante, tahografele si limitatoarele de viteza sunt prevazute în anexa nr. 3 care face parte integranta din prezentele reglementari.
(4) Aparatura utilizata la CTT trebuie sa îndeplineasca conditiile precizate prin reglementarile RNTR 1 în vigoare.
Art. 10. - (1) Pentru fiecare CTT se întocmeste un raport, al carui model este prevazut în anexa nr. 4 care face parte integranta din prezentele reglementari.
(2) Inspectorul RAR completeaza rubricile raportului de CTT referitoare la vehiculul inspectat si conditiile de efectuare a CTT, iar la rubrica privind punctele de control marcheaza punctele ce au fost controlate în conformitate cu planul de operatiuni.
(3) Daca inspectorul RAR estimeaza ca importanta defectiunilor de întretinere ale vehiculului inspectat poate crea un risc privind siguranta rutiera, de natura sa justifice o inspectie mai aprofundata, în special în ceea ce priveste frânarea, vehiculul poate fi supus unei inspectii mai complexe într-o statie de ITP autorizata de RAR conform legislatiei în vigoare si situata în apropiere.
(4) Pentru aplicarea prevederilor alin. (3), se va aplica legislatia în vigoare privind circulatia pe drumurile publice.
Art. 11. - (1) În cazul în care inspectorul RAR determina în urma verificarilor efectuate defectiuni majore sau periculoase în conformitate cu planul de operatiuni, marcheaza în rubrica privind punctele de control din raportul de CTT acele puncte la care au fost constatate astfel de neconformitati, iar la rubrica privind detalierea neconformitatilor constatate mentioneaza în clar toate defectiunile identificate.
(2) În baza defectiunilor mentionate de inspectorul RAR, lucratorul Politiei Rutiere aplica sanctiunile prevazute de legislatia în vigoare privind circulatia pe drumurile publice si marcheaza masurile aplicate la rubrica privind rezultatele controlului din raportul de CTT.
(3) Masurile aplicate de lucratorul Politiei Rutiere în conformitate cu legislatia privind circulatia pe drumurile publice au în vedere defectiunile constatate fie în timpul verificarilor prevazute la art. 7 alin. (4), fie în timpul inspectiei mai complexe prevazute la art. 10 alin. (3).
(4) Raportul de CTT se retine de inspectorul RAR, o copie a acestuia fiind înmânata lucratorului Politiei Rutiere, iar o alta copie conducatorului auto.
Art. 12. - RAR comunica Comisiei Europene, la fiecare 2 ani, înainte de 31 martie, datele colectate privind CTT pentru cei 2 ani precedenti si care se refera la numarul vehiculelor comerciale controlate, clasificate pe categorii de omologare conform rubricii corespunzatoare din raportul de CTT si pe tari de înmatriculare, precum si punctele controlate si defectiunile constatate si marcate în rubrica privind punctele de control din raportul de CTT.
Art. 13. - (1) RAR va asigura colaborarea cu serviciile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene pentru aplicarea Directivei 2000/30/CE. În acest scop, RAR va comunica acestor servicii persoanele de contact responsabile.
(2) În cazul vehiculelor comerciale ce apartin unor nonrezidenti si la care în urma CTT au fost constatate defectiuni majore si/sau periculoase, în special de natura celor care duc la suspendarea utilizarii vehiculelor, RAR va asigura informarea serviciilor competente ale statului membru al Uniunii Europene de înmatriculare sau de punere în circulatie a vehiculelor respective, pe baza raportului de CTT. Aceasta nu va prejudicia consecintele aplicabile în conformitate cu legislatia nationala privind circulatia pe drumurile publice.
(3) În cazul în care RAR a fost solicitat de serviciul competent al unui stat membru al Uniunii Europene care a constatat defectiuni majore si/sau periculoase la un vehicul comercial înmatriculat în România sa ia masuri împotriva contravenientului, RAR va comunica masurile luate.
(4) În acest scop, la solicitarea RAR, Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative va cere detinatorului vehiculului respectiv prezentarea la RAR într-un interval de maximum 30 de zile pentru efectuarea unei verificari tehnice la sistemele la care au fost constatate defectiuni majore si/sau periculoase de catre serviciul competent al unui stat membru al Uniunii Europene.
(5) În cazul nerespectarii de catre detinatorul vehiculului a obligatiilor prevazute la alin. (4), RAR va proceda la anularea din oficiu a valabilitatii ITP pentru vehiculul respectiv. RAR va aduce la cunostinta Directiei Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative anularea din oficiu a valabilitatii ITP a unui vehicul, în scopul informarii detinatorului vehiculului.
Art. 14. - În scopul redobândirii certificatului de înmatriculare retinut de lucratorii Politiei Rutiere ca urmare a efectuarii CTT la un vehicul înmatriculat sau pus în circulatie în alt stat trebuie prezentat un document eliberat de un centru de reparatii autorizat de RAR conform legislatiei în vigoare si care atesta efectuarea remedierilor necesare la vehiculul respectiv.
victor:
PLAN DE OPERATIUNI
pentru controlul tehnic în trafic
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Punctul Metoda Principale motive de respingere Categorie defectiuni
--------------------
DMi DMa DP
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
0. IDENTIFICAREA VEHICULULUI
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
0.1 Placa (placile) cu numarul Inspectie vizuala a) Lipsa placii (placilor) cu numarul x
de inmatriculare (daca este de inmatriculare sau placa (placi)
cerut de cerintele specifice) neconforma cu standardul
b) Placa (placile) cu numarul de x
inmatriculare fixata necorespunzator
(incat este posibil sa cada pe carosabil)
c) Numarul de inmatriculare ilizibil total x
d) Numarul de inmatriculare ilizibil partial x
e) Neconcordanta cu documentele x
vehiculului
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
0.2 Identificarea vehiculului/ Inspectie vizuala a) Lipseste sau este poansonat x
sasiu, caroserie/numar neconform
de identificare b) Incomplet, ilizibil x
c) Neconcordanta cu documentele x
vehiculului sau cu inregistrarile RAR
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
0.3 Alte probleme de identificare Inspectie vizuala a) Cod motor diferit fata de documentele x
vehiculului
b) Tip motor diferit fata de documentele x
vehiculului
c) Placuta cu seria de motor prinsa atipic x
lipsa, serie de motor poansonata
neconforma sau lipsa
d) Categorie, subcategorie (rubrica x
caroserie din CIV), culoare diferite
fata de cele mentionate in documentele
vehiculului
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. SISTEMUL DE FRANARE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1 Stare mecanica si functionare
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.1 Axul pedalei de actionare Inspectia vizuala a) Pedala prea stransa pe ax x
a franei de serviciu a componentelor, in timp b) Uzura avansata/joc excesiv x
ce sistemul de franare c) Lipsa siguranta pedala x
este actionat
Nota: Vehiculele cu
servofrana trebuie
inspectate cu motorul oprit
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.2 Starea si cursa pedalei Inspectia vizuala si auditiva a) Cursa excesiva sau insuficienta x
de actionare a franei a componentelor in timp b) Pedala nu revine corect x
ce sistemul de franare este c) Lipsa imbracaminte pedala, fixare x
actionat incorecta, uzata, pedala deformata
Nota: Vehiculele d) Pedala deformata excesiv, x
cu servofrana trebuie care impiedica buna functionare a
inspectate cu motorul oprita celorlalte pedale
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.3 Pompa de vacuum, Inspectia vizuala a a) Presiune insuficienta pentru franare x
compresorul si rezervoarele componentelor la presiunea repetata (cel putin doua franari)
de aer normala de lucru, dupa declansarea semnalului de
functionarea dispozitivului avertizare (sau daca manometrul
de avertizare, a supapei indica o valoare de pericol)
de protectie multicircuit si a b) Supapa de protectie multicircuit sau x
supapei de suprapresiune supapa de suprapresiune nu
functioneaza
c) Pierdere de aer care provoaca x
o scadere sensibila de presiune sau
pierdere de aer perceptibila
d) Deteriorare exterioara care poate x x
afecta functionarea sistemului
de franare
e) Pierderi mari de ulei la compresor x
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
victor:
1.1.4 Manometru pentru Verificarea functionarii a) Functionare incorecta a indicatorului x
presiune joasa sau indicator sau a manometrului
b) Nefunctionarea indicatorului sau a x
manometrului
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.5 Supapa de control Inspectia vizuala si auditiva a) Fisurata sau deteriorata, uzata x
pentru frana de stationare a componentelor in timp ce excesiv
sistemul de franare este b) Dispozitiv de actionare supapa defect x
actionat sau supapa defecta
c) Neetanseitate in sistem, conexiuni x
slabe
d) Functionare incorecta x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.6 Frana de stationare, Inspectia vizuala a a) Sistemul de blocare nesigur x x
levier de comanda, dispozitiv componentelor in timp ce b) Uzura excesiva a axului levierului x x
de blocare sistemul de franare este sau a mecanismului cu clichet
actionat al levierului
c) Cursa prea mare (reglaj incorect) x x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.7 Supape de franare Inspectia vizuala si auditiva a) Supapa deteriorata sau neetansa x x
(robineti de franare, supape a componentelor in timp ce (pierderi aer in exces)
de descarcare, regulatoare sistemul de franare este b) Supapa fixata necorespunzator x
de presiune etc.) actionat c) Pierderi de lichid de frana x x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.8 Dispozitive de cuplare Deconectarea tuturor a) Robineti de inchidere sau ventile cu x
pentru remorci echipate sistemelor de franare, etansare automata defecte
cu sistem de franare (electric dispozitivelor de cuplare b) Fixare necorespunzatoare x
si/sau pneumatic) dintre vehiculul tractor si c) Montaj incorect x
remorca
Inspectia vizuala si auditiva d) Pierderi excesive de aer fara pericol x
a componentelor in timp de blocare a rotilor
ce sistemul de franare este e) Pierderi excesive de aer cu pericol x
actionat de blocare a rotilor
f) Functionare incorecta x x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.9 Cilindri acumulatori, Inspectie vizuala si auditiva a) Deteriorate, corodate x x
rezervoare de aer comprimat b) Neetanse x
c) Robinet de purjare defect x
d) Fixare nesigura/montaj incorect x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.10 Dispozitiv de Inspectia vizuala a a) Dispozitiv de servofrana deteriorat x x
servoasistare pentru frana, componentelor in timp ce sau ineficient
cilindrul principal (sisteme sistemul de franare este b) Cilindru principal defect x
hidraulice) actionat c) Cilindru principal neetans x
d) Fixare nesigura a cilindrului principal x
e) Cantitate insuficienta de lichid de frana x
f) Capacul rezervorului de lichid de frana x
lipsa
g) Martor de nivel pentru lichid de frana x
aprins sau defect
h) Functionare defectuoasa a dispozitivului x
de avertizare in caz de nivel insuficient
al lichidului de frana(daca este prevazut
de constructor)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.11 Conducte de frana rigide Inspectia vizuala a) Risc de deteriorare sau rupere x
a componentelor in timp b) Neetanseitati la conducte x
ce sistemul de franare este c) Deteriorari sau coroziuni excesive x x
actionat ale conductelor
d) Amplasare gresita a conductelor x x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.12 Conducte flexibile Inspectia vizuala a a) Risc de deteriorare sau rupere x
(furtunuri) de frana componentelor in timp b) Furtunuri defecte, puncte de frecare x
ce sistemul de franare c) Furtunuri prea scurte sau rasucite x
este actionat d) Neetanseitati la furtunuri sau racorduri x x
e) Umflare excesiva a furtunurilor la presiune x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.13 Garnituri de frana Inspectie vizuala a) Lipsa garnituri frana x
b) Uzura foarte avansata x
c) Prezenta uleiului, unsorii care ataca x
garniturile (la o roata)
d) Prezenta uleiului, unsorii care ataca x
garniturile (la mai multe roti)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.14 Tamburi de frana, Inspectie vizuala a) Uzura foarte avansata (in functie x x
discuri de frana de nr. rotilor), aparitie de santuri,
fisuri, sparturi sau alte defectiuni
care compromit siguranta
b) Tamburi sau discuri ancrasate x x
cu ulei, unsoare etc (in functie
de nr. rotilor)
c) Platoul fixat gresit, joc platou x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.15 Cabluri de frana, Inspectia vizuala a a) Lipsa cabluri sau elemente timonerie x
timonerie componentelor in timp b) Cabluri deteriorate sau cu bucla x
ce sistemul de franare c) Componenta excesiv de uzata x x
este actionat sau corodata
d) Jonctiuni ale cablului sau tijelor x
nesigure
e) Ghidaj cabluri deteriorat x
f) Cursa insuficienta a timoneriei x
care nu asigura actionarea franei
de stationare
g) Curse anormal de mari ale timoneriei x
datorita reglajului incorect sau uzurii
excesive
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.16 Cilindri de frana Inspectia vizuala a) Cilindri fisurati sau deteriorati x
(inclusiv frane cu arc sau a componentelor in timp b) Cilindri neetansi x x
cilindri hidraulici) ce sistemul de franare c) Cilindri fixati necorespunzator/montaj x
este actionat incorect
d) Coroziune excesiva a cilindrilor x
e) Protectia de etansare la praf lipsa x
sau foarte deteriorata
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.17 Regulator automat Inspectia vizuala a a) Timonerie defecta x
al franarii in functie de incarcare componentelor in timp b) Timonerie reglata incorect x
ce sistemul de franare c) Mecanism gripat, ineficient x
este actionat d) Supapa lipsa x
e) Lipsa placutei cu datele tehnice x
principale (ptr. vehicule cls. III)
f) Date ilizibile sau neconforme x
cu cerintele specificate
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.18 Leviere pentru came Inspectie vizuala a) Mecanism gripat sau cursa excesiv x
cu reglaj automat de mare datorita reglajului incorect
sau uzurii excesive
b) Reglaj defectuos x
c) Incorect instalat x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.19 Frana de incetinire Inspectie vizuala a) Montaj incorect sau conexiuni nesigure x
(in masura in care exista b) Functionare defectuoasa x
sau este ceruta) c) Lipsa x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.20 Functionarea automata Decuplarea dispozitivului Frana remorcii nu actioneaza automat x
a franelor remorcii de franare dintre vehicul la deconectarea dispozitivului de cuplare
si remorca
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.21 Intregul sistem de franare Inspectie vizuala si auditiva a) Alte dispozitive ale sistemului (pompa x
antigel, uscatorul de aer etc.) deteriorate
la exterior sau corodate excesiv astfel
incat afecteaza functionalitatea sistemului
de franare
b) Pierderi excesive de aer sau antigel x
c) O componenta nesigura sau montata x
neadecvat
d) Reparatii necorespunzatoare sau x
modificarea unei componente
victor:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.1.22 Conectori tester Inspectie vizuala a) Lipsa x
diagnosticare (unde acestia b) Deteriorati, neutilizabili x
exista sau sunt obligatorii) c) Neetanseitati x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.2 Frana de serviciu, performanta si eficacitate
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.2.1 Performanta Incercare pe un stand de a) Forta de franare la o roata mai mica de x
(E) testare a fortelor de franare, 70% din forta de franare maxima
actionare progresiva a franei inregistrata la cealalta roata de pe
pana la efortul maxim aceeasi axa
b) Franare fara variatie graduala (blocare) x
c) Timp de raspuns prea mare la una x
dintre roti
d) Variatie excesiva a fortei de franare
in timpul fiecarei rotiri complete a rotii x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.2.2 Eficacitate Incercare pe un stand de Coeficient de franare mai mic de: x
(E) testare a fortelor de franare, - categoria M1, M2 si M3: 50%1)
actionare progresiva a franei - categoria N1: 45%
pana la efortul maxim - categoria N2 si N3: 43%2)
sau verificare cu ajutorul - categoria O2, O3 si O4: 40%3)
decelerometrului (conform Deceleratie mai mica decat valorile
procedurii din RNTR 1) echivalente ale coeficientilor de franare
precizati anterior
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.3 Frana de securitate (daca este actionata printr-un sistem separat), performanta si eficacitate
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.3.1 Performanta Daca sistemul de franare de a) Forta de franare pe o roata mai mica decat x
(E) securitate este separat 70% din forta de franare inregistrata la
de sistemul de franare de cealalta roata de pe aceeasi axa
serviciu, se utilizeaza metoda b) Franare fara variatie graduala (blocare) x
specificata la 1.2.1. c) Sistemul automat de franare pentru remorca x
nu functioneaza
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.3.2 Eficacitate Daca sistemul de franare de Pentru toate categoriile de vehicule, un x
(E) securitate este separat de coeficient de franare mai mic de 50%4)
sistemul de franare de din coeficientul franei de serviciu indicat
serviciu, se va utiliza metoda la punctul 1.2.2 (sau deceleratie, dupa caz)
specificata la 1.2.2.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.4. Frana de stationare, performanta si eficacitate
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.4.1 Performanta Incercare pe un stand de Frana nu functioneaza pe una sau pe mai x
(E) testare a fortelor de franare multe roti
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.4.2 Eficacitate Incercare pe un stand de Pentru toate categoriile de vehicule, un x
(E) testare a fortelor de franare coeficient de franare mai mic de 16%
sau verificare cu ajutorul sau, pentru ansambluri de vehicule, mai mic
decelerometrului (conform de 12% (raportat la masa totala maxima
procedurii din RNTR 1) autorizata a ansamblului de vehicule).
Deceleratie mai mica decat valorile
echivalente ale coeficientilor de franare
precizati anterior.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.5 Sistem antiblocare
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.5.1 Sistem antiblocare (ABS) Inspectie vizuala a Functionare defectuoasa a dispozitivului de x x
dispozitivului de avertizare avertizare sau acesta indica o defectiune
a sistemului
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2 SISTEMUL DE DIRECTIE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.1 Stare mecanica
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.1.1 Starea casetei de directie Inspectie vizuala a casetei a) Uzura excesiva a axului x
de directie in timpul rotirii b) Deplasare excesiva a axului x x
volanului c) Neetanseitati x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.1.2 Fixarea casetei de directie Inspectie vizuala a fixarii a) Caseta de directie nu este fixata corect x
+ (E) casetei de directie in timp b) Lipsa suruburilor de fixare sau suruburi x
ce volanul este rotit stanga- rupte
dreapta (utilizand un detector c) Caseta de directie deteriorata x x
de jocuri corespunzator,
dupa caz)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.1.3 Starea mecanismului Inspectie vizuala a a) Miscare relativa intre componentele care x
de directie + (E) componentelor mecanismului ar trebui sa fie fixe
de directie in ceea ce priveste b) Joc excesiv in articulatii x
starea acestora in timp ce c) Fisuri sau deformari ale oricarei x
volanul este rotit stanga- componente
dreapta (utilizand un detector d) Absenta dispozitivelor de blocare x
de jocuri corespunzator, e) Aliniere defectuoasa a componentelor x
dupa caz) (de exemplu, bara de conexiune, bara
de comanda a directiei)
f) Reparatii inadecvate, modificari x
g) Burduf de protectie la praf lipsa sau x
deteriorat
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.1.4 Functionarea Inspectie vizuala a modului a) Cursa incompleta a mecanismului de x
mecanismului de directie de functionare a directie la actionarea acestuia (lovirea
mecanismului in timp ce de o parte fixa a sasiului)
volanul este rotit cu rotile b) Limitatoare caseta directie nefunctionale x
pe sol si motorul in functiune c) Nealiniere sau atingerea componentelor x x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.1.5 Servodirectie Verificarea servodirectiei a) Neetanseitati usoare sau excesive x x
si a nivelului rezervorului b) Lichid insuficient x x
hidraulic (daca este vizibil). c) Mecanismul nu functioneaza x
Cu rotile pe sol si cu motorul d) Mecanism fisurat sau nesigur x
functionand, se verifica daca e) Reparatii sau modificari neadecvate x
servodirectia functioneaza f) Cabluri/furtunuri deteriorate, corodate x
corect excesiv
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.2 Volanul si coloana de directie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.2.1 Starea volanului Cu rotile pe sol, se oscileaza a) Miscare relativa intre volan si coloana x
volanul dintr-o parte in alta, de directie care indica un joc
intr-un plan perpendicular b) Absenta dispozitivului de retinere x
pe coloana de directie, si se (sigurantei) pe butucul volanului
aplica de jos in sus si de sus c) Fisurarea sau slabirea butucului, coroanei x
in jos o forta slaba. sau a spitelor volanului
Se inspecteaza vizual jocurile
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.2.2 Coloana de directie Se impinge si se trage a) Deplasare excesiva a centrului volanului x
de volan in linie cu coloana; in sus sau in jos
se impinge de volan in diferite b) Deplasare excesiva a capului coloanei x
directii perpendiculare radial fata de axa coloanei
pe coloana de directie. c) Cuplaj elastic deteriorat sau cardanic x
Se verifica vizual jocul (joc anormal)
si starea cuplajelor elastice d) Fixare defectuoasa x
sau a altor articulatii
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.2.3 Jocuri in mecanismul Cu motorul in functiune Joc excesiv (de exemplu, deplasarea unui x
de directie in cazul vehiculelor cu punct de pe coroana volanului care
servodirectie si cu rotile depaseste o cincime din diametrul volanului)
in pozitie dreapta, se roteste
usor volanul stanga-dreapta,
pe cat posibil fara a misca
rotile. Se verifica vizual
miscarea libera
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
victor:
3 VIZIBILITATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.1 Camp de vizibilitate Inspectie vizuala de pe Obstructionarea campului de vizibilitate al x
scaunul soferului soferului care ii afecteaza vederea in fata
sau lateral
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.2 Starea geamurilor Inspectie vizuala a) Parbriz sau alt geam fisurat sau cu x x
transparenta neconforma cu cerintele
specifice
b) Parbriz sau alt geam neconform cu x x
cerintele specifice
c) Parbriz sau alt geam in stare x
inacceptabila
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.3 Oglinzi retrovizoare Inspectie vizuala a) Oglinda lipsa sau nefixata conform xdr xst
cerintelor specifice
b) O oglinda care nu asigura vizibilitate xdr xst
adecvata spre inapoi
c) Oglinda deteriorata, lipsa sau fixata xdr xst
nesigur
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.4 Stergatoare de parbriz Inspectie vizuala si functionala a) Stergatoare care nu functioneaza xdr xstg
b) Lamela stergatorului lipsa sau xdr xstg
in mod evident deteriorata
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.5 Spalatoare de parbriz Inspectie vizuala si functionala Spalatoare care nu functioneaza adecvat Xdr Xstg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.6 Sistem de dezaburire Inspectie vizuala si functionala Sistem care nu functioneaza sau x
in mod evident este deteriorat
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4 INSTALATIA ELECTRICA DE ILUMINARE, SEMNALIZARE SI AUXILIARA
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.1 Faruri
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.1.1 Stare si functionare Inspectie vizuala si functionala a) Lipsa far sau dispersor x x
b) Sursa de lumina defecta x
c) Dispersoare necorespunzatoare x
d) Fixare nesigura care poate conduce x
la caderea pe carosabil
e) Fixare necorespunzatoare x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.1.2 Verificare reglaj Inspectie vizuala si functionala a) Far reglat necorespunzator x
+ (E) b) Sursa de lumina montata incorect x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.1.3 Comutator Inspectie vizuala si functionala. a) Numarul de faruri aprinse simultan x
nu este in conformitate cu cerintele
specifice
b) Functionarea dispozitivului de comanda x
defectuoasa
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.1.4 Conformitatea Inspectie vizuala si a) Becul, culoarea luminii emise, pozitia x x
cu cerintele specifice functionala nu sunt in conformitate cu cerintele
specifice
b) Acoperiri ale dispersorului sau pe sursa x
de lumina care reduc intensitatea luminii
sau schimba culoarea luminii emise
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.1.5 Dispozitive de reglare Inspectie vizuala si a) Dispozitivul nu functioneaza x
a farurilor in functie de functionala b) Dispozitivul manual nu poate fi actionat x
incarcare (atunci cand sunt de pe scaunul soferului
obligatorii)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.1.6 Stergator de far + Inspectie vizuala si Stergatorul si/sau spalatorul nu functioneaza x
spalator (atunci cand exista) functionala
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.2 Lampi de pozitie fata si spate, lampi de gabarit
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.2.1 Stare si functionare Inspectie vizuala a) Lampa lipsa x
si functionala b) Sursa de lumina defecta x
c) Dispersor lipsa sau si necorespunzator x
d) Lampa montata nesigur, cu pericol x
de cadere pe carosabil
e) Lampa montata nesigur x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.2.2 Conformitatea Inspectie vizuala si a) Becul si culoarea luminii emise nu sunt in x
cu cerintele specifice functionala conformitate cu cerintele specifice
b) Acoperiri ale dispersorului sau pe sursa x
de lumina care reduc intensitatea luminii
sau schimba culoarea luminii emise
c) Intrerupatorul nu functioneaza conform x
cerintelor specifice
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.3 Lampi de stop
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.3.1 Stare si functionare Inspectie vizuala si a) Lipsa lampa x x
functionala b) Sursa de lumina defecta x x
c) Dispersor lipsa, necorespunzator x
sau decolorat
d) Lampa montata nesigur, cu pericol x
de cadere pe carosabil
e) Lampa montata nesigur x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.3.2 Conformitatea Inspectie vizuala si a) Becul, culoarea luminii emise sau pozitia x
cu cerintele specifice functionala nu este in conformitate cu cerintele
specifice
b) Acoperiri ale dispersorului sau pe sursa x
de lumina care reduc intensitatea luminii
sau schimba culoarea luminii emise
c) Intrerupatorul nu functioneaza conform
cerintelor specifice
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.4 Lampi indicatoare de directie si lampi de avarie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.4.1 Stare si functionare Inspectie vizuala a) Lipsa lampa x
si functionala b) Sursa de lumina defecta x
c) Dispersor necorespunzator x
d) Lampa montata nesigur x x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.4.2 Conformitatea cu Inspectie vizuala si Culoarea luminii emise nu este in x
cerintele specifice functionala conformitate cu cerintele specifice
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.4.3 Comutator Inspectie vizuala si Intrerupatorul nu functioneaza conform x
functionala cerintelor specifice
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.4.4 Frecventa de aprindere Inspectie vizuala si Ritmul aprinderii intermitente nu este x
intermitenta functionala conform cerintelor specifice
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.5 Faruri de ceata fata si spate (in functie de dotarea vehiculului)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.5.1 Stare si functionare Inspectie vizuala si a) Lipsa lampa x
functionala b) Sursa de lumina defecta x
c) Dispersor necorespunzator x
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.5.2 Conformitatea Inspectie vizuala si a) Culoarea luminii emise nu este in x
cu cerintele specifice functionala conformitate cu cerintele specifice
b) Sistemul nu functioneaza conform x
cerintelor specifice
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------
Navigare
[#] Pagina următoare
Du-te la versiunea completă