Autor Subiect: Toba de rezonanta  (Citit de 12348 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline dragosdinulescu

  • 0722696618
  • Trabantist Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 846
  • Born stupid? Try again!
    • www.stomamed.ro
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #15 : Aprilie 15, 2011, 09:53:49 pm »
Hai ca am mai aflat ceva nou.
Da, am citit si eu ce scrie pe wiki, si imediat mi-au trecut prin minte urmatoarele:
1.Cum se face calculul unei asemenea tobe?
2.E evident ca exista un punct critic de functionare, care trebuie GASIT. Probabil prin incercari. Pas cu pas. Daca nu-l gasesti, totul e degeaba.
3.Oare cel care a facut schitele pe care le are Horatiu...le-a facut corect? Le-a calcuat? Sau sunt dupa ureche?
4.Cine oare se bucura sa...dubleze (sa zicem!!! Desi, ma indoiesc) puterea unui motor de Trabant? Sincer, mi se pare un demers cel putin naiv...

Vrei putere? Schimbi frate motorul in 2 timpi cu unul in 4 timpi, si la o capacitate cilindrica similara, ai putere dubla, si fiabilitate cum n-o sa aiba niciodata un motor de Trabant! NA!

Si ca sa argumentez...Cat are un Tico capacitatea? 800cmc. Ce putere are? 35kw/48CP Cat are un Trabant? 600cmc si 19kw/26cp . Deci, aproape la jumatate. Asa ca, vrei sa faci cu adevarat tuning? Cumpara frate un motor de Tico (preferabil cu tot cu cutie), inlocuieste-l pe cel de Trabant, si tuneaza-l pe asta! Eu am mers acum o saptamana cu 150km/h cu Tico. NETUNAT!!! Cum e din fabrica. Si mai are si 250.000km la bord, fara reparatie capitala. Consuma saracu` ulei...cam 1 litru la 1500km. Recunosc, n-aveam GPS, ca sa verific ce arata vitezometrul. Dar cred totusi ca aveam pe-aproape, pt ca pe cei 7 km de DN1, parcursi de la Banesti pana la Baicoi, nu mi-a stat nimeni in cale, si nici nu m-a depasit cineva.

Comentarii?

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 664
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #16 : Aprilie 15, 2011, 10:12:54 pm »
toba aia cred ca e mai mult pocnitoare. Parerea mea.
Daca chiar vrei sa scoti putere dintr-un motor, atunci pornesti de la admisie, apoi vezi ce faci cu volanta, un pic usurata, apoi cilindri si pistoane speciale, nu de serie. Degeaba iei tu din chiuloasa si reduci camera de ardere, ca nu vor rezista pistoanele si cilindrii daca nu sunt forjate, speciale, tratate pentru o astfel de trebuinta. De abia apoi, dupa ce termini toate acestea, vezi cu faci si la capitolul evacuare, care oricum, nu are ce cauta goarnele astea. Evacuare inox , largita, fara sicane, 2 prelungit cu 1 sau de ce nu 2 pana la capat. Fara suparare Horatiu, tu inca nu ai motorul si vrei sa te apuci de evacuare? Cred ca e ca si cum te-ai apuca de acoperisul casei apoi vezi ce faci la temelie. Nu o lua ca pe un repros ci mai degraba ca o sugestie. Fa-ti motorul, si ai sa vezi ca dupa toate cele, pana sa ajungi la evacuare ai sa-ti schimbi parerile si nu ai sa mai folosesti un asfel de prototip de toba. Bine, asta daca te apuci serios de modificari si ai sa ramai la motorul in 2 timpi.
Toba asta, simpla cum este ea, egal cu zero, eventual un alt sunet, dar numai pentru sunet se gasesc alte rezolvari fara sa te chinui cu meseriasi, cote, dimensiuni etc.

Offline alex giani

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 3 660
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #17 : Aprilie 15, 2011, 10:43:10 pm »
Uite aici inca una, dar se pare ca in final au renuntat la TARAGOT nu de alta dar era pacat de ea toba acea strica toata munca.
http://www.modifiedcars.com/cars/21300/modified-trabant-601-rs-1970-pictures/28207
Nu exista suferinta mai mare decat amintirea fericirii trecute, in timp de nenorocire.

“Dante Alighieri, citat despre durere”

Offline pater rafail

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 2 388
  • 0760 601 838
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #18 : Aprilie 16, 2011, 12:40:48 am »
   daca va uitati mai atent, pana si trabantul de curse oficial al sachsenring are astfel de evacuare... putin altfel, dar tot de tipul asta. stati sa gasesc eu niste poze...
 si gasisem si niste specificatii tehnice. la modelul asta (au fost trei masini madificate in felul asta), toate piesele interne, aflate in miscare, au fost acoperite in/cu teflon, usurate si intarite; carburatorul a fost adaptat de la o motocicleta, admisia se facea cumva fortat, creandu-se o presiune. si atat admisia, cat si evacuarea erau foarte bine polizate si polisate, pt curgerea mai fluida a gazelor. asta din ce-am inteles eu... oricum, pt tuningul tau, horatiu, iti trebuie multe, da' multe de tot. bani in primul rand! Deci spor la strans!
   m-am referit numai la motor; insa modificari erau facute la toata masina!

Offline Gusteru

  • TRABANT 1.1 / 1990
  • Administrator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 7 348
  • TM 90 DDR by IFA mobile DDR
    • Trabant Club Romania
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #19 : Aprilie 16, 2011, 12:51:16 am »
La Tuning de obicei ma abtin la comentarii ... dar imi plac discutiile ...  :icon_bounce: :icon_study:  :laughing7: ... urmatorul pas pt Trabant va fi pe LUNA  :blob7: . va citesc in continuare  :happy6:
=== ADMINISTRATOR SITE ===
TEL +(4) 0740 485 474 (ORANGE)
Email   george.gusteritan @ gmail.com
YM       TrabyRo (DOAR pt mess)
SKYPE  gusteritan.george
FaceBook www.facebook.com/gusteritan

Offline dragosdinulescu

  • 0722696618
  • Trabantist Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 846
  • Born stupid? Try again!
    • www.stomamed.ro
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #20 : Aprilie 17, 2011, 11:15:00 am »
   daca va uitati mai atent, pana si trabantul de curse oficial al sachsenring are astfel de evacuare... putin altfel, dar tot de tipul asta. stati sa gasesc eu niste poze...
 si gasisem si niste specificatii tehnice. la modelul asta (au fost trei masini madificate in felul asta), toate piesele interne, aflate in miscare, au fost acoperite in/cu teflon, usurate si intarite; carburatorul a fost adaptat de la o motocicleta, admisia se facea cumva fortat, creandu-se o presiune. si atat admisia, cat si evacuarea erau foarte bine polizate si polisate, pt curgerea mai fluida a gazelor. asta din ce-am inteles eu... oricum, pt tuningul tau, horatiu, iti trebuie multe, da' multe de tot. bani in primul rand! Deci spor la strans!
   m-am referit numai la motor; insa modificari erau facute la toata masina!

Nu se-ntelege prea mult din poza aia, decat ca , carcasa filtrului de aer e mult mai mare, si ...evident..(hi-hi :D) ca sunt 3 bobine de inductie...Deci, un motor in 3 cilindri...De Wartburg, oare? Sau a treia bobina e pusa asa...de sanchi? pentru derutarea adversarului? Sau "ca sa fie, acolo, ca poate se defecteaza una din celelalte"... =)) =)) =))

Offline pater rafail

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 2 388
  • 0760 601 838
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #21 : Aprilie 17, 2011, 05:01:57 pm »
   Cum nu se vede, frate? Da' tu ce crezi ca e chestia aia mare si neagra din partea dreapta care seamana izbitor de mult cu o toba de rezonanta?! E exact ceea ce pare, nu o "soba"/"porc" vopsit in negru! Si nici eu nu imi dau seama pt ce e a treia bobina, dar nu cred ca au pus de wartburg; una la mana, pt ca era masina de competitie a uzinei Sachsenring si a doua pt ca tabla motorului e de trabant si nu vad acolo sa intre carter de wartburg. dar asta e alta discutie. Uita-te mai bine, ca e cum zic eu!

Offline remi

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 3 502
  • fa ce trebuie sa faci
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #22 : Aprilie 17, 2011, 09:51:44 pm »
motorul este de trabi , carcasa de filtru are modificare in partea stanga, iar porc ,sau soba nu are , este toba aia modificata, iar bobina mai mult ca sigur de rezerva ,doar baga pipa pe bujie si gata pleaca mai departe , le merge capu la nemti
trabant 1,1 kombi 1990
 tel. 0720 615 570  (acum sunt in reteaua cosmote,portat din vodafone)

Offline Rumpi

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 31
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #23 : Iunie 18, 2011, 11:31:37 am »

 Draga Horatiu,

 Imi pare rau sa fiu eu ala nasol si rau care aduce vestea proasta, dar vad ca ceilalti forumisti nu vor sa o faca. La Trabant nu exista tuning Plug&Play. A doua veste proasta este ca motorul in 2 timpi incepe cu filtrul de aer si se termina cu stutul de evacuare de la toba de rezonanta (aia din fata).
 Trabantul are din fabrica toba rezonanta, si merge chiar bine, atata doar ca nu e banana, e o cutie cu deflector. Toba asta este calculata pentru a oferi un cuplu cat mai mare pe o plaja cat mai larga de turatii. Nici un tuner serios de astazi nu inlocuieste toba originala de trabant inainte ca restul modificarilor operate sa duca motorul dincolo de limita de 45 CP. Asta deoarece toba este prin design destul de elastica pentru a pastra aceleasi caracteristici benefice (cuplu la turatie joasa) pana la aceasta putere. Asa ca pentru tine bananele sunt irelevante. Daca chiar vrei sa stii, bananele sunt calculate de catre tunerul care modifica motorul in functie de ce a modificat el prin motor (adica timpii de admisie si evacuare, diametrul si unghiul de iesire al canalelor de admisie si evacuare, etc.) cu ajutorul unor software-uri dedicate, care nu sunt shareware. Pe urma vine partea de executie, iar varianta sudata din fasii este cea mai proasta, dar cea mai ieftina si de multe ori unica disponibila (ca nu oricine are scule sa faca matrite si sa ambutiseze sau sa hidroformeze tabla).
 Daca vrei tuning adevarat la Trabant, vorbesti cu unul dintre cei cativa tuneri seriosi din Germania si iti cumperi un motor complet, cu tidula de la standul de incercare. Cealalata varianta e sa te pui cu burta pe carte. Si sa nu crezi ca glumesc cand spun asta, daca vrei sa tunezi un motor 2T si sa stii ce faci, mananci termodinamica gazelor pe paine si posezi abilitati bune de lacatus mecanic/strungar-frezor.
 Singurele "tuning-uri" plug&play disponibile momentan la Trabant in domeniul motor, sunt un carburator Mikuni TMX 27 cu duzele adaptate motorului de serie si o aprindere computerizata adaptata tot motorului de serie. Ambele reprezinta o modernizare si nu aduc un gram de putere in plus, doar garanteaza o fiabilitate superioara a conceptului de motor adoptat. carburatorul printr-o mai buna pulverizare a carburantului si printr-un timp de reactie mult mai mic, iar aprinderea prin inlocuirea unui punct de aprindere fix cu o curba dinamica dependenta de turatie si deschiderea clapetei de admisie. Tot restul pieselor oferite pe piata sunt frectie la picior de lemn in lipsa cunostintelor de specialitate, iar unele dintre ele sunt pur si simplu tampenii care scad puterea motorului sau cresc consumul de combustibil si care se vand pentru ca oamenii habar n-au ce-i ala motor de trabant.

Offline Serghei

  • Trabantist
  • ***
  • Mesaje postate: 184
  • Spidertrab, spidertrab, does whatever a spidertrab does. Can he swing from a net? No he cant, he's a trab. Watch out for the spidertrab!!!
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #24 : Iunie 19, 2011, 11:18:55 am »
Citez: "inlocuirea unui punct de aprindere fix cu o curba dinamica dependenta de turatie si deschiderea clapetei de admisie" nu asta are si platoul de platini, prin avansul ala centrifugal? nu tot asta face iti regleaza avansul in functie de turatie? sau zic eu prostii?
SV-69-FUM

Un "Green".....2 "Green" !

Offline horatiu601

  • Trabantist Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 967
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #25 : Iunie 19, 2011, 01:07:51 pm »
@ Rumpi, orice idee,parere sunt bine venite. Oricum am cam abandonat ideea de toba tip banana. Insa m-am gandil la schimbarea carburatorului , cu un Bing 84 , sau  carburator de Mz ETZ 251 ( este cam tot acelas lucru ) .Ce este mai complicat ,este fabricarea/manufacturarea flansei. Si aici astept idei, pareri.
trabantul nu este o masina,este un stil de viata!! :)

Offline dragosdinulescu

  • 0722696618
  • Trabantist Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 846
  • Born stupid? Try again!
    • www.stomamed.ro
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #26 : Iunie 19, 2011, 10:40:25 pm »
motorul este de trabi , carcasa de filtru are modificare in partea stanga, iar porc ,sau soba nu are , este toba aia modificata, iar bobina mai mult ca sigur de rezerva ,doar baga pipa pe bujie si gata pleaca mai departe , le merge capu la nemti

Mai Remi...Stii ca mi-esti drag, si ca pun mare pret pe opiniile tale. Dar, dragule, o bobina de inductie nu se uzeaza/strica asa de usor...
Pe de alta parte, e vorba de  o masina de competitie, care nu face sute de mii de km, ca una de-a noastra, si la un moment dat, dupa 10 ani de functionare, constatam ca s-a crapat izolatorul la o bobina, sa ca nu mai face treaba... La o masina de competitie, chestiile astea se schimba din principiu, la fiecare cursa. Asa ca...frate...nici draq nu pune o bobina de inductie "de rezerva, ca poate <trebuie>". Crede-ma! Si-apoi, daca te uiti bine la poza, ai sa vezi ca, de fapt TOATE 3 bobinele sunt cablate, deci motorul care pare de trabant nu e de trabant, ci e un motor
 "in 3"


Citez: "inlocuirea unui punct de aprindere fix cu o curba dinamica dependenta de turatie si deschiderea clapetei de admisie" nu asta are si platoul de platini, prin avansul ala centrifugal? nu tot asta face iti regleaza avansul in functie de turatie? sau zic eu prostii?

Serghei, se pare ca Rumpi stie multe... Sunt placut impresionat! Nici eu nu stiam ca de fapt, toba originala , aia de Trabant, e de fapt un rezonator! Poate asa se explica si de ce alea unguresti, copiate prost, se strica intr-o fericire!

Ce a vrut insa Rumpi sa zica, si n-ai inteles tu?  Ca acea aprindere electronica e de fapt un "computer", care "stie" dinainte, in functie de turatia motorului, si de deschiderea clapetei de acceleratie, cand sa "dea scanteie". E o "harta", asemanatoare celor din computerele motoarelor cu injectie. In felul asta, se obtine un maximum de putere, cu un minimum de consum de combustibil. Avansul centrifugal de la platini, ala clasic, de care amintesti tu, si care cam face acelasi lucru...empiric, e drept...e un mecanism de-a dreptul preistoric, care face ca scanteia de aprindere sa fie data cat mai devreme, cu cat turatia motorului e mai mare, in asa fel incat sa nu se piarda putere datorita intarzierilor de aprindere (ceea ce de altfel se si intampla in realitate).  E suficient insa ca un arculet de la centrifugal sa se decalibreze, sau sa se rupa, si adio avans centrifugal! Motorul va functiona, ce-i drept, in continuare, dar PROST! Si cu "avans" mare, pentru ca in acest caz, scanteia, in ture, va veni mult mai devreme, deoarece greutatile centrifugale se ecarteaza mult prea mult, si mult prea "devreme", din cauza arcului inmuiat sau rupt! Si evident, motorul va "tacani" cand se tureaza, si evident ca ambielajul se va deteriora intr-un ritm galopant! Asta e si motivul pentru care, a fost inventata aprinderea electronica, chiar fara avans, ca sa se elimine "bubele" aprinderii cu platini. Care "ye" multe!
« Ultima Modificare: Iunie 19, 2011, 10:45:31 pm de victor »

Offline Rumpi

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 31
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #27 : Iunie 23, 2011, 12:20:24 am »

 @horatiu

 Bine ca ai renuntat la ideea cu toba de rezonanta. Schimbarea carburatorului poate fi benefica, daca folosesti un carburator modern. Adica pe romaneste: carburatorul original de ETZ pe care scrie BVF il vinzi repede la vre-un colectionar. Bing 84 pui daca ti-l da cineva gratis, impreuna cu un ac de duze. Daca vrei sa depasesti in performanta originalul 28H1-1 (adica carburatorul "tip nou") cumperi DellOrto VHST28 sau Mikuni TMX27. Dellorto e mai ieftin, se gaseste pentru scutere si la noi in tara, sau second de pe ceva motoare. Ai grija insa sa fie pentru 2T. Prinderea se face foarte simplu, ori cumperi o flansa dedicata care face trecerea de la prinderea pe surub la prinderea cu colier, sau iti face cineva pe strung/freza o flansa de aluminiu sau plastic pe care prinzi carburatorul cu furtun si colier. In ceea ce priveste reglajele, gaseste pe cineva care chiar se pricepe, altfel...

 @serghei

 Avansul centrifugal de la trabant modifica punctul de aprindere cu pana la 20 grade. Adica e facut strict pentru ca sa ajute motorul la pornire si relanti. Peste o anumita turatie (nu mai stiu exact care dar nu e foarte mare) nu mai are nici un efect, ajungi la avansul fixat de tine si noapte buna. Cand au facut nemtii aprinderea electronica nu au incorporat cipuri cu curbe de aprindere ca era prea scump in productie (chiar daca a existat prototip). Din acelasi motiv aprinderea electronica nu are nici protectie de curent cu motorul oprit, nu ca ar fi fost inginerii idioti (de aia nu ai voie sa lasi contactul pus daca ai aprindere electronica). Din fericire mai exista nemti obsedati care nu admit ca masinile lor sa nu se bucure de avansul tehnicii, si unul dintre ei a construit si programat o aprindere computerizata completa. Adica cum zice domnul dragosdinulescu modulul de comanda (cutia neagra) contine o curba preprogramata a aprinderii pentru fiecare turatie a motorului. Exista si modelul care are un senzor la clapeta de acceleratie si in functie de cei doi parametrii se calculeaza punctul optim pentru aprinderea amestecului. Exact ca la motoarele cu injectie, atata doar ca acolo se mai iau in calcul si alti parametrii precum cantitatea de aer admisa si componenta gazelor de evacuare pentru a obtine un raport stohiometric a amestecului, lucru care nu se poate face la un carburator.
 Culmea e ca aprinderea asta nici nu e scumpa comparativ cu munca depusa pentru ea (mii de ore pe dinamometru pentru stabilirea curbelor, modulul are inclusiv certificare DEKRA de tip pentru compatibilitata electronica, ca nu bruiaza) adica 140 euro varianta de baza fara senzor de acceleratie si 250 cu senzor. Sau 220 varianta programabila liber. Atata doar ca multi dintre noi asta mai parliti din Ro nu ne permitem banii astia.
 De altfel tipul care a facut aprinderea asta a facut pe baza ei si o injectie pentru motorul de Trabant, exista cateva masini care circula de aprox 3 ani cu laptopurile conectate pentru a se putea determina curbele perfecte de aprindere si injectie. Ca sa preintampin intrebarile, e o injectie umeda care injecteaza in carter, foloseste componente de serie mare de la alte modele de masina, nu se stie cand va fi lansata pe piata si nici pretul final. Ce se stie e ca functioneaza, merge inclusiv cu alcool (are senzor de etanol in rezervor pentru determinarea amestecului de benzina/alcool) si ca omul care a facut-o e perfectionist si nu va scoate obiectul pe piata pana cand nu e el multumit de creatia lui.

 @dragosdinulescu

 Puteti sa va pastrati respectul pentru remi, poza e a unui Trabant RS800, are doar 2 cilindrii si a treia bobina chiar e de schimb. Cu tot cu fisa. Cat despre toba fata bineinteles ca e un rezonator. Altfel nu se misca Trabantul in trafic veci pururi cu 106,8 kmh la 600 kg si 24CP (ma rog, avantajul primar e admisia asimetrica realizata cu supape rotative, singurul concept disponibil din punct de vedere al realizarii tehnice in serie mare in anii 50. Astazi pentru turatii mici se folosesc supape lamelare, asa numitii "fluturasi", unde vorbim de timpi de admisie dinamici, dar pe vremea aia tehnologia materialelor nu era asa de evoluata, desi conceptul era cunoscut) . Si e adevarat ca tobele unguresti prost copiate scad performanta motorului, in speta scade cuplul, pentru ca toba e construita pentru cuplu cat mai mare pe o plaja cat mai larga de turatie.

Offline dragosdinulescu

  • 0722696618
  • Trabantist Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 846
  • Born stupid? Try again!
    • www.stomamed.ro
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #28 : Iunie 25, 2011, 07:40:46 pm »
Chiar nu inteleg logica de a pune a treia bobina...doar asa...ca "poate se strica "... ??? Mi se pare stupid! Ma rog...

Cat despre rezonator... sincer, nu cred ca face minuni! Eu v-am mai povestit ca am avut vreo 2 zile in care m-am dat cu trabul fara toba din fata. Ieseau gazele direct din galeria de evacuare. Facea un zgomot...de numa`! Doar ca n-am observat nici un pic ca ar fi scazut puterea motorului, ca deh...nu mai aveam rezonatoru agatzat... Eu cred ca puterea motorului, si rapiditatea cu care urca in ture se datoreaza aproape exclusiv sertarului rotativ.  Si-apoi, daca stam sa ne gandim ca se scot 19kW din 600cmc...iar motorul de Dacie (ca sa fac o comparatie) are 45kW la 1290cmc, (cam asa) doar ca e in 4 timpi... Nu e chiar o putere colosala. E chiar mititica, dar explicabil, dat fiind ca arderea e incompleta, ciclul e in 2t, nu in 4t...
« Ultima Modificare: Iunie 25, 2011, 07:48:05 pm de dragosdinulescu »

Offline Viorel Balmez

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 4 393
Răspuns: Toba de rezonanta
« Răspuns #29 : Iunie 25, 2011, 08:46:40 pm »
...tobele unguresti prost copiate scad performanta motorului, in speta scade cuplul, pentru ca toba e construita pentru cuplu cat mai mare pe o plaja cat mai larga de turatie.
Toba nu influenteaza cu nimic mersul motorului. Doar daca este infundata, scade performanta ;)