Salut! Cum spune si titlul doresc sa povestesc si sa explic cum mi-am reconditionat ceasul vitezometru de la Trabant.
- Am inceput prin demontarea din bord a ceasului, am notat fiecare fir culoare in parte si apoi l-am desfacut.
- am scos fiecare bec in parte , in total 6 la numar, 2 pentru iluminare si 4 pentru indicatii pe ceas, toate de tip 12V 2W.
Dat fiind faptul ca de mic sunt scarbit si plictisit de iluminatul masinilor tip vechi lada trabant fiat samd nu mai imi place deloc ideea, tin sa precizez ca masina am cumparat-o cu cadran din aluminiu gravat la fiecare indicatie si lumina automat se vede mai bine si se intelege totul noaptea dar tot arata urat cu becurile vechi....
Asa ca am trecut la fapte si:
-am spart fiecare bec, am curatat fasungul, am taiat, cositorit si introdus in fasung un led cu rezistenta astfel sa fie identic cu becul normal, iar diferentele sunt ca pentru fiecare indicatie am pus led transparent de culoarea respectiva si evident se vede clar; consumul este minim, rezistentele sunt caldute nu se incing ca sticlele becurile cu filament iar durata de viata este mult mai mare,si cel mai frumos lucru, NU AM facut modificari la fire sau mai stiu eu unde, le-am pus la loc exact cum le-am scos!
-in urmatoarea etapa am spalat sticla, am smirgheluit, grunduit, vopsit -gri metalizat, si lacuit inelul care tine geamul;
-mai departe am aplicat o folie pe spatele cadranului , folie taiata pe forma cu destule incercari nereusite si multa precizie (de culoare bleu mat) decupata dintr-un dosar de plastic care tine folii pentru foi A4, pentru o iluminare cat mai corecta si precisa pentru fiecare indicatie;
- acul indicator initial am vrut sa-l schimb cu unul de opel ford logan.... insa axul este fffoarte subtire, probabil sub 1mm sau 1mm si am zis sa incerc sa modific acul vechi ca imaginatie am destula asa ca am taiat o carcasa de cd-uri (transparenta ) si dupa multe incercari am reusit sa confectionez un ac la dimensiunea si forma dorita de mine. Acest ac ma gandeam sa-l iluminez din spatele cadranului pe centru cumva prin leduri , o mare chinuiala de masini straine care nu tine la trabi, asa ca am trecut la planul B, metoda fosforescenta
-am rupt vechiul ac , butucului i-am pilit foarte putin o deschizatura spre centru si am introdus acul din plastic care apoi l-am lipit, butucul l-am vopsit negru iar acul de plastic l-am introdus intr-o baie de gel provenit dintr-o carioca fosforescenta orange(tinut 30min sa se usuce cat de cat);
- ultima etapa a fost cea mai chinuitoare si anume iluminarea cifrelor prin spate, adica am taiat,pilit,potrivit 3 bucati de textolit pe care le-am lipit de corpul ceasului si pe ele am cositorit leduri cu rezistente orientate corespunzator; acestea toate le-am legat in paralel si pana la alimentarea din masina le-am trecut printr-un stabilizator de tensiune cu posibilitate de variatie iluminare maxima sau minima in functie de preferinta!
Pentru majoritatea care nu au cadran "tip NOU" no problem, e mai simplu: se acopera pe cadranul original toate indicatiile cu
tus,gel,cerneala fosforescenta, provenita din pixuri carioci sau vopsele speciale care se gasesc rapid prin cautare pe google, exista magazin online specializat, trebuie multa rabdare , si evident in exterior undeva sus in palaria ceasului incastrat unul sau mai multe leduri uv sau albastre daca nu se gasesc la fel se procedeaza si cu acul, inlocuit sau vopsit fosforescent cel original, spalat tot aranjat vopsit si iese treaba de 2009!
Am deschis acest topic in special pentru cei interesati de treburile acestea,eu cel putin ma simt foarte bine cand fac asa ceva, ofera o satisfactie si schimba aspectul total! Pentru detalii privind demontarea ceasului gasiti poze si indicatii desenate pe site-ul trabi.hu la sectiunea tuning.... - scuze ca fac referire la un alt site, dar totusi este despre trabant -
Multumesc, sper sa mai vad si altele ceasuri/piese refacute,modificate dupa placul fiecaruia!
POZE mai jos..