Autor Subiect: Formula Easter TG86  (Citit de 16704 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline nelutzu

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 15
Formula Easter TG86
« : Martie 15, 2013, 12:27:32 am »
De curand am placerea sa restaurez o masina de curse prototip construita in Romania la Resita in anul 1986 si care a participat la competitii automobilistice in Campionatul national si international intre tarile socialiste...

Este vorba de o masina Formula E EASTER...

Masina a fost construita la inceputul anului 1986 de catre pilotul resitean Tiberiu Gedeon component al lotului automobilistic roman... Masina a participat atat in campionatul intern de Viteza pe Traseu Montan dar si in campionatul international al est-Europa intre tarile socialiste RDG, URSS , Cehoslovacia, Polonia, Bulgaria, Ungaria si Romania.

Ce e FORMULA EASTER ???
Formula Easter a fost considerata 'Formula1'  Esteuropeana intre tarile socialiste. Formula Easter sau E 1300 mai tarziu E 1600, a functionat multi ani in fosta Regiune Estica ca o succesoare a Formulei B8, pe post de serie de curse a Monoposturilor. Ca o comparatie Internationala a fost un fel de Cupa a Pacii si a Prieteniei a tarilor socialiste, un fel de echivalent al Campionatului est – european. In acest campionat au participat RDG, URSS , Cehoslovacia, Polonia, Bulgaria, Ungaria si Romania.

Regulament

Participau masini de curse cu un singur loc(monopost) cu motoare de 1300 cm³ ( mai tarziu 1600 cm³ ). Masinile erau productie proprie fiecarei tari. Favorite erau motoarele Lada dar cu succes sau folosit si cele de Wartburg, Skoda si Dacia. transmisii de Dacia, Wartburg, Škoda.  Toate componentele interioare au fost produse in particular si dupa terminarea serviciului. Cauciucurile au fost la inceput de la Barum. Erau atat de tari ca in comparatie cu cele mai cunoscute cauciucuri de curse din zilele noastre, rezistau de obicei la mai multe curse. Nivelul de aderenta era scazut. Spre sfarsitul anului 1980 s-au adauguat cauciucuirile de productie sovietica Prostor (licenta Dunlop). Acestea erau mai moi. Pentru a putea insa tine pas cu concurenta internationala au fost cel mai mult folosite, dupa anul 1980, cauciucuri de productie vestica (Michelin cu precadere) , ceea ce de fapt era interzis, conform regulamentului, dar tolerat. ...

#115 Tiberiu Gedeon  - Circuit RIGA /  1988     Foto: Māris Meilands
...ca informatie, masinile alergau pe pista intre 1h si 1:30h, in functie de circuit si organizatori...

Tiberiu Gedeon din anul 1991 sa stabilit in Germania si masina a fost pastrata de tatal sau pana in 1992 cand a fost vanduta si a plecat spre Clubul AUTOFORVIS Anina si a mai participat iin competitii intre ani 1992 -1994 cu pilotul Schiopulescu George....

In 1995 George paraseste tara si el si se stabileste in America iar masina ramane in garaj la Club din 1995 si nu mai e folosita, in perioada 2002-2005 cineva sa indragostit de motor si cutie si le-a furat, pana in 2009 masina se plimba dintr-un depozit in altul si uite asa tot dispare cate ceva de la ea, in 2009 masina e adusa la Resita pt a fi refacuta dar sta 2 ani dezmembrata fara a se lucra la ea, si din pacate e adusa din nou la Anina si aruncata intr-un depozit... In 2012 se da o spargere la acel depozit si printre daunele facute acolo se numara si cateva componente a acestei masini,scaunul de aluminiu, volanul, ceasurile de bord, fuzetele si bratele fata spate, telescoapele spate....


 :icon_scratch: acum incep problemele pt mine, pt ca lipsesc din ea componente unice care trebuiesc refabricate, ..... important ca masina inca exista, si sant bucuros ca George sa hotarat sa o repunem pe roti.... el e putin dezamagit pt ca lipsesc multe dintre componente dar eu sant bucuros ca exista o baza solida de la care putem relua reconstructie ei... Momentan ma ocup de cadru si de inventarierea piselor necesare, de cautat schite vechi pe care le-am si gasit o parte din ele la un inginer pensionar din Timisoara care a colaborat la fabricarea si proiectarea masini impreuna cu Tibi Gedeon, el se numeste Simion Ernestin
 :icon_cheers:







Masina a fost adusa la Resita si ne apucam incet de treaba ;D








« Ultima Modificare: Martie 16, 2013, 12:22:28 pm de victor »

Offline leo80

  • Trabantist Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 630
  • I ♥ TRABI
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #1 : Martie 15, 2013, 07:23:48 am »
 :o :o :o

Un proiect interesant  :thumbsup: Multa bafta ptr. tot ce ati propus  :icon_salut:
"Bine ati venit in Romania ,va rog sa va reglati ceasurile inapoi cu 50 de ani "
Trabi(601S'69) & 1.1'90 & 601S'90 & 601S'85
VwGolf4'1.9TDI'2003
 Kawasaki Z750S 2006
0743176168

Offline Mortu George

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 2 072
  • B-09-UHV
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #2 : Martie 15, 2013, 10:27:20 am »
Super tare! Mult succes cu proiectul și sper s-o vedem din nou la competiții!  :wav:
Posesor Trabant 601 S (de_luxe) 03.1988 dobândit din familie și "crescut" în el...
Telefon: 0722512217
http://www.traby.ro/forum/index.php/topic,1283.0.html

Offline Viorel Balmez

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 4 393
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #3 : Martie 15, 2013, 10:34:09 am »
Dar nu este o problema cu achizitionarea unui motor/cutie? Banuiesc ca sunt la costuri mari, plus ca probabil sunt de asemenea unicate :dontknow:

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 661
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #4 : Martie 15, 2013, 10:43:45 am »
habar nu aveam ca in Romania a fost contruit un astfel de bolid. SUper tare proiectul ales pentru restaurare.
Inca un topic bifat "trebuie urmarit" =)))

Offline Chirvase Dragos

  • Trabantist Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 965
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #5 : Martie 15, 2013, 12:09:49 pm »
Foarte interesant proiectul. Vad ca pe fata jantele sunt inspirate din cele de la Dacia 1300. Mult succes cu reconditionarea :hello:

Offline faustino

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 46
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #6 : Martie 15, 2013, 05:42:11 pm »
Chiar de Dacia sunt.....latite...mult :icon_thumleft:
OpelKadett C 79`
Dacia 1310 84`
Trabant 601 80`

Offline alex giani

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 3 660
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #7 : Martie 15, 2013, 07:37:27 pm »
super tare ,monopost construit in Romania.
Nu exista suferinta mai mare decat amintirea fericirii trecute, in timp de nenorocire.

“Dante Alighieri, citat despre durere”

Offline andreiandrei53

  • Trabantist Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 533
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #8 : Martie 15, 2013, 10:34:05 pm »
stiu ca ucm resita/hydroengineering au acum alta masina de curse:

Primele incidente la viteza in coasta de la Resita
Andrei

Offline nelutzu

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 15
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #9 : Martie 16, 2013, 02:39:11 am »
habar nu aveam ca in Romania a fost contruit un astfel de bolid. SUper tare proiectul ales pentru restaurare.
Inca un topic bifat "trebuie urmarit" =)))
:) In Romania din cate stiu eu s-au construit foarte multe masini Formula B8(socialista) denumite EASTER, Tiberiu Gedeon a construit 3, prima fiind in 1982, aceasta care e la noi acum e construita in 1986, de aici si numele TG86(Tibi Gedeon 1986)... numai la Resita in perioada 1982-1989 au fost construite in jur de 17 masini, iar in toata tara cred ca au fost in aceasta perioada mai mult de 50 de masini... primul fiind facut in 1979 cred la Oradea dar nu era chiar construit dupa specificatiile internationale, dar acolo a fost facut primul... apoi primul construit dupa specificatii(lungime,inaltime, greutate) a fost facut la Cluj dupa care Oradea a mai facut unul si asa au inceput moda lor, Resita, Bucuresti, Timisoara ...etc  ;D


Offline nelutzu

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 15
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #10 : Martie 16, 2013, 03:10:02 am »
Dar nu este o problema cu achizitionarea unui motor/cutie? Banuiesc ca sunt la costuri mari, plus ca probabil sunt de asemenea unicate :dontknow:
buna intrebarea  :icon_scratch: motorul si cutia sant cele mai mici probleme. Motorul in prima faza(1986) a fost de Dacia 1300 apoi de LADA 1600(1988) cand reglementarile au permis motoare mai mari de 1300cmc...
Cutia a fost de Dacia, chiar si rusii si nemti au folosit cutii viteze de Dacia pe monoposturile lor... La constructia acestor masini nu se admiteau decat piese fabricate in cele 7 tari socialiste RDG, URSS , Cehoslovacia, Polonia, Bulgaria, Ungaria si Romania.
Problema mare o reprezinta, bratele, bucsele, bolturile, barile de torsiune, telescoape, si alte smecherii care toate au fost fabricate artizanal si unicat pe aceste masini... fiecare pilot si-a construit masina cum a crezut si cum a putut el, cel putin in Romania nu au fost 2 la fel  :D
 Imagine din rusia de la circuitul Riga 1986


Foarte interesant proiectul. Vad ca pe fata jantele sunt inspirate din cele de la Dacia 1300. Mult succes cu reconditionarea :hello:

chiar sant de Dacia  ;D pe Fata 8.5 J iar Spate 10 J si unele chiar 11 J  :icon_cheers:



pt ploaie se folosesc Fata 7,5 J  si Spate 9,5 J


super tare ,monopost construit in Romania.
da  :icon_tongue: cred ca la ora actuala ar mai putea fi salvate ultimele 5 bucati care stiu eu de existenta lor, pacat ca proprietarii lor le tin aruncate in afara in fundul unor curti... valoarea lor materiala e zero, dar valoarea istorica e enorma, in Germania, Rusia, Ungaria,Cehia aceste masini au un loc in cate un muzeu....



stiu ca ucm resita/hydroengineering au acum alta masina de curse
Andrei  :o  ce imi arati tu e cu totul diferit, doar nu crezi ca facem masina ca sa concuram cu o LOLA F 3000  ;D echipa UCMR au masini super tehnologizate dar nu au nici o legatura intre ce vrem noi sa facem, doar faptul ca "batrana BABA TG86" a fost construita cu piese fabricate in ICMR actual UCMR si probabil tot ei ne vor ajuta....
  Masina va participa in cometiti nu ca sa doboare recorduri ci doar va alerga in ritmul ei de odinioara , sperand ca multi nostalgici se vor bucura de revederea ei, :hello2:

... in imagine Tiberiu Gedeon la ultima competitie in 1990 la Magura- Imagine preluata de la Televiziunea franceza M6



:o :o :o Un proiect interesant  :thumbsup: Multa bafta ptr. tot ce ati propus  :icon_salut:
Mersi  :hello:
Super tare! Mult succes cu proiectul și sper s-o vedem din nou la competiții!  :wav:
Multumesc  :thumbsup:

- In imagine in centru Formula TG86alaturi de o Dacia, prezentata la televiziunea franceza M6 ;D
« Ultima Modificare: Martie 16, 2013, 12:24:15 pm de victor »

Offline Bong

  • Trabantist
  • ***
  • Mesaje postate: 479
    • http://low-society.com/
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #11 : Martie 16, 2013, 02:24:04 pm »
te-ai gândit să-i adaptezi ceva coilovere moderne, bucși custom din poliamidă făcute la strung și ca motorizare ceva de 1000cmc, poate chiar 1200-1300 de moto ? și poate alerga cot la cot cu multe mașini moderne. cu motorul de dacie....nu prea.

faza cu motorizarea nu-i tocmai ușor de făcut...dar eu zic că merită
If you gotta go down...GO LOUD!
GO STRONG!
GO PROUD!
GO ON!
GO HARD OR GO HOME!

Offline nelutzu

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 15
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #12 : Martie 16, 2013, 03:58:16 pm »
te-ai gândit să-i adaptezi ceva coilovere moderne, bucși custom din poliamidă făcute la strung și ca motorizare ceva de 1000cmc, poate chiar 1200-1300 de moto ? și poate alerga cot la cot cu multe mașini moderne. cu motorul de dacie....nu prea.

faza cu motorizarea nu-i tocmai ușor de făcut...dar eu zic că merită
se poate face asa ceva f usor, dar se distruge esenta si valoarea ei istorica... Daca am dorii o astel de masina e simplu si usor de copiat cadrul, facut unul nou, copiate carenele si pus tenologie moderna e mai just asa, facuta una noua....

Deci, scopul este ca aceasta masina va fi restaurata exact cum a fost, si vopseaua si inscriptiile vor fi pastrate....

Imagine de la CIRCUIT Cupa Pacii si Prieteniei  Resita 1988  din parcul auto...
PS...cel in combinezon rosu/galben Este actorul roman CONSTANTIN DIPLAN

Offline nelutzu

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 15
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #13 : Martie 16, 2013, 04:35:14 pm »
te-ai gândit să-i adaptezi ceva coilovere moderne, bucși custom din poliamidă făcute la strung ...

Poate o sa fi surprins dar masina inca din 1986  a beneficiat de bucse UNIBALL, bucși din poliamidă/ teflon/bronz, telescoape scurte si arcuri facute special pt ea in Uzina, caseta de directie de Trabant 601 modificata, cutie de viteza grup scurt si pinioane drepte CRABOTI si chiar o cutie experimentala de Dacia 5 trepte(SECVENTIALA) dar fara marsarier,  motorul de Dacia 1300 /8000 turatii/100- 120CP iar cel de Lada 1600/ 8000 turatii/150-170CP....toata masina trebuia sa se incadreze la a nu fi mai usoara de 420kg era limta minima admisa de regulament...O sa incerc sa va descriu in schitele si pozele ce urmeaza sa le postez pt fiecare piesa in parte... ;D


In imagine Constantin Diplan imbracat in combinezonul echipei resitene pe langa formula Easter... el studia comportamentul pilotilor in curse pregatinduse pt un film despre automobilism...era si un pasionat al acestui sport si avea multi prieteni printre sportivi de la Resita...

Offline Gusteru

  • TRABANT 1.1 / 1990
  • Administrator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 7 348
  • TM 90 DDR by IFA mobile DDR
    • Trabant Club Romania
Re: Formula Easter TG86
« Răspuns #14 : Martie 16, 2013, 05:15:48 pm »
Misterul piesei de Trabant 601 care a intrat in componenta acestei masini a fost elucidat.
AICI : http://www.traby.ro/forum/index.php/topic,4190.0.html  un user vinde asemenea piesa.

Succes in proiectul ambitios ce il ai in plan  :icon_thumleft:

PS AICI : http://www.traby.ro/forum/index.php/board,51.0.html  ai colectia scanata revista autoturism. Poate gasesti ceva info utile.
=== ADMINISTRATOR SITE ===
TEL +(4) 0740 485 474 (ORANGE)
Email   george.gusteritan @ gmail.com
YM       TrabyRo (DOAR pt mess)
SKYPE  gusteritan.george
FaceBook www.facebook.com/gusteritan