am deschis topicul asta ca sa va prezint rezultatele unui experiment legat de lichidul de frana si efectul lui asupra garniturilor (de cauciuc) din sistemul de franare.
cu totii stiti ca am tot avut - si inca am, din pacate - probleme cu sistemul de franare la Barkasul meu. am tot schimbat garnituri, lichid, am aerisit, am schimbat cilindri de frana si chiar pompa centrala. pompa am avut noroc si am gasit una noua intr-un magazin din targu mures. am montat-o prin august 2010 daca imi aduc bine aminte si nici nu a durat un an si a inceput sa curga lichid din ea.
in tot acest timp am folosit lichid de frana LIFROM DOT4 care se gaseste uzual in magazinele de piese de schimb auto
in urma unor discutii aici pe forum, ca si pe altele, am facut urmatorul experiment: doi recipienti cu lichid de frana DOT3 (2+2 mai vechi pe care il aveam pe acasa) si DOT4 (LIFROM, de care exista acum in sistemul de franare al barkasului), doua garnituri de cilindru de frana sectionate in jumatate, din cauciuc negru si rosu drept probe si o garnitura martor.
ce a rezultat dupa o luna in care probele au stat scufundate in lichid, vedeti in pozele urmatoare:
jumatatea de garnitura din cauciuc rosu care a stat in lichid DOT4 s-a umflat si devenit mai moale, oarecum spongioasa
jumatatea de garnitura din cauciuc negru care a stat in lichid DOT3 nu a suferit modificari vizibile
la fel si celelalte doua jumatati de garnituri din lichidul DOT3, nu au suferit modificari vizibile
ca si concluzie: desi, teoretic, diferenta intre cele doua "clase" de lichid de frana ar fi doar punctele de fierbere, se pare ca materialul din care sunt confectionate garniturile rosii interactioneaza cu lichidul DOT4 si se umfla, schimbandu-si dimensiunile si consistenta
ceea ce nu e bine pentru sistemul de franare pentru ca pot apare pierderi de lichid (ca in cazul meu), aer in sistemul de franare, etc
cum si garniturile de trabi banuiesc ca sunt produse din aceleasi materiale si in acelasi loc ca si cele pentru barkas, am considerat ca e bine sa va informez