Cu marirea stupinei, am inceput sa caut o masina pentru a transporta albine si un prieten mi-a zis ca are pe cineva, care a facut un Barkas super bine! Am mers la el si cand am vazut in ce stare este masina si cum este conceputa de nemti – zici ca are suflet – m-am indragostit la prima vedere. Dar masina avea o mica problema – nu era omologat motorul. Dar eu, lurcand la un service cunosteam pe cai de la ITP si m-am gandit ca rezolv cumva, doar sa plec cu masina mea in pastoral. M-am dus la un porc, care lucreaza la ITP si apartine tot de service-ul nostru. L-am intrebat, daca poate sa-mi faca ITP cu motor neomologat, iar eu dupa aceea imi fac o hartie de la service, ca si cand am schimbat motorul in service dupa ITP. El a zis ca merge asa foarte bine. Asta a fost seara. Dimineata am cumparat asigurare - 4 milioane, rovigneta – nu-mi aduc aminte exact, dar tot pe acolo, si m-am dus sa fac ITP. Ajung acolo, ala ca o curva s-a sucit. Nu mai poate sa faca ITP. Ca trebuie sa faca poze la motor si se vede clar ca nu e motorul original. La alta statie de ITP am aflat ca nu trebuie sa faca poze la motor de fapt. Si asa m-am dezumflat… M-am speriat ca o sa am probleme mari de acum incolo si am dus documentele inapoi la proprietar si cu mare regret m-am despartit de prima mea dragoste tehnica.
Masina era impecabila. Cand baietii din service au auzit motorul – au spus ca nu au mai auzit mergand asa de bine un motor. Dar toti spuneau ca e scump, ca il cunosc pe omul si nu ma sfatuiesc s-o cumpar. Cand am cumparat ulterior alta, spuneau invers, ca trebuia s-o iau pe aia!!!! Nebuni!
Deci, un baiat din service mi-a gasit un alt Barkas intr-un sat la15 km de oras. Ne-am dus s-o vedem si era cam varza, si nici nu stiam la ce sa ma uit ca sa-mi dau seama in ce stare este. Plus mecanicul meu a zis ca se repara orice, cica “asta ce are?”. Si cu 12 milioane mi-am luat o durere de cap.
Am dus-o la un tinichigiu s-o carpeasca oleaca, pentru ca era ruginita rau pe la sasiu. Ala m-a tinut o luna!!! Dupa aceea am dus-o la vopsit unde mi-au cerut o gramada de bani si au vopsit-o direct pe noroi!!! Nici nu au spalat-o. Si m-au tinut si ei vreo 10 zile. Am ajuns la motor. Motorul nu prea mergea bine. Si cu toti mecanicii am inceput sa cautam problema. Am reglat aprindere, nu merge bine. Imi umezeste a 3-a bujie. Am schimbat bujiile - si a mers bine. Am mai facut niste reglaje mici si am plecat intr-o seara cu albine cu masina mea. Ajung la locul de unde trebuia sa iau albine, cam la 20 km si mi se rupe reglajul la sol, stiftul ala din lonjeron. Am vazut ca merge inca masina, chiar daca agata pamantul. Pun stupii pe Barkas si mi se rupe al 2-lea stift de pe lonjeron. Si masina s-a ingenunchiat de tot, dar tot mergea. Si am riscat sa plec asa. Pe asgfalt a mers bine, dar cand am intrat pe drum de pamant tot timpul agatam cate ceva. Si m-am gandit sa dau jumatate din stupi jos si sa ma intorc dupa restul dupa ce descarc. Mai aveam pana la destinatie cam 3 km. Cand m-am intors dupa restul si am intors masina, a trebuit sa dau un pic inapoi si m-am lovit de un bolovan, de mi-a iesit rama de sub motor care il tine si mi-a blocat fulia din fata. Nu am mai putut sa fac nimis ca s-o bag inapoi. Print-o minune a venit un camion care a adus niste stupi. L-am rugat pe soferul sa ma traga si a fost de accord omul. Iar cand m-a luat la sufa m-am lovit iar de pamant cu motorul si s-a dus inapoi rama aia. Asa ca macar am putut sa plec. La plecare de la stupina (totul a fost noaptea) am vazut ca motorul fierbe rau, s-a scos furtunul de pe vasul de expansiune si iesea aburul ca din ceainic. Si mereu pe drum a trebuit sa adaug apa. La vreo 10 km de oras nu mai venea benzina. Si stand pe E85 am inceput sa desfac pompa de benzina. Parca a fost ok. Problema s-a gasit in supapa unisens care s-a infundat cu mizerie. Am scos-o si am plecat. La ultimul km masina a inceput sa mearga in 2 pistoane si cred ca mi-a luat mai mult timp sa merg kilometrul ala decat am mers in toata noaptea.
Deci am avut o noapte de cosmar.
Am pus la reparat masina acasa si dai si dai sa cauti problema, de ce merge in 2 pistoane. Am crezut ca este problema in garnitura de chiulasa. De aceea si fierbea. Am schimbat-o – nimic. Am cumparat aprindere electronica – nici cu aia nu a mers. M-am gandit ca e vreun circuit prost. Am inversat fise de la bujii si circuitul prin aparatul electronic in asa fel ca sa pun la pistonul 3 circuitul complet de la pistonul 2 – acelas lucru. M-am gandit ca e ceva cu sensor optic de pe platou de la fulie. Le-am schimbat intre ele – nimic.
Intre timp un prieten mi-a gasit pe cineva care avea un motor dezmembrat. M-am dus la omul, am asamblat impreuna motorul si ne-am chinuit 2 zile sa-l pornim. L-a inceput el a pornit, dar a mers foarte prost si a dat rateuri inapoi in carburator. Omul a inceput sa strige ca asta e porblema la aprindere si sa-i dau banii pe motor. I-am zis ca am vorbit la inceput ca pana nu merge motorul bine pe masina – banii nu se dau. Am mers impreuna la un electronist sa verifice aprindere. Ala a sters su sprit contactele si a zis ca mai mult de atat nu are ce sa-i faca. Spre sfarsitul celei de a 2 zi m-am gandit sa imprumut de la cineva un compresometru sa masor compresie la cilindri. Si cand am vazut ce compresie avea am inteles de ce nu pornea. Norocul celui care a vrut sa-mi vanda motorul ca nu era langa mine atunci. Compresia era 3,5 – 4 – 3,5.
Am pus motorul meu inapoi si am inceput de nenumarate ori sa jonglez cu chiulasele. Sa le schimb intre ele. Pe toate le-am dus la planat la strungarie. Am mai facut rost de unele. Nimic nu a ajutat. Se ma duceau si presetupe de pompa de apa. Le shcimbam cam des, nu stiu ce se intanpla.
M-am dus la unu care are magazin de piese pentru Barkas si l-am rugat sa vina sa ma ajute sa-l pornesc. Motorul meu macar avea compresie. Vine meseriasul care a reparat toata viata Barkas si cu surubelnita in capul pistonului mi-a gasit ca nu am avans bun. Pe cand eu am masurat cu subler. Al 2-lea si primul piston mergeau stas!!!!!! Mi-a facut avansul de s-au umezit TOATE bujiile!!!!!!!! Daaaaaaaaa… M-am bucurat foarte mult cand a plecat. Dar el a zis ca are un motor de vanzare, bun. A zis ca el nu cumpara de pe colt marfa. Am luat motorul de la el cu conditia ca el vine si il porneste. L-am pus eu pe masina si cand a venit meseriasul si l-am pornit a inceput sa bata in toate felurile si compresie era – varza. L-am dus inapoi.
Intre timp omul de la care am vrut sa cumpar motor a dus la remat Trabantul lui. Iar eu aveam pile la punctul de primire si am luat motorul de pe trabantul ala si l-am pus pe masina mea – aceeasi problema – pistonul 3 nu merge. Mi s-a albit parul. Parea ca pe Trabantul lui a mers, dar nu sunt sigur 100%. Iar mai tarziu a inceput sa si bata. Nici compresia nu era buna. Am shimbat si cutia cu tranzistori, ca le am 3 bucati. Nimic.
Va rog sa aveti in vedere ca ceea ce povestesc este in varianta scurta.
M-am mai jucat cu bujiile. Cand bujia era nou nouta – motorul mergea bine, dar fierbea. Asta ma dadea pe spate. Si cand bujia nu mai era noua – nu merga cilindru 3. Am mai scris si pe un forum din Ucraina, nimeni nu-si da seama ce se intampla.
Intr-un final m-am chinuit un an, am avut 4 motoare in curte si nu cred ca in Rm. Sarat jud. Buzau se gaseste un meserias mai priceput decat mine la motoare in 2 timpi. Pentru ca am fost la toti meseriasii si am acumulat de la toti cate un pic. Si nu am reusit sa fac nimic. Singura chestie pe care nu am verificat-o – segmentii din capetele motorului, care au rol de simering. Daca trage aer fals – se face amestecul mai sarac si nu se aprinde. Si cred ca asta a fost, dar nu am ami avut putere morala sa incerc si nioci timp. De cate ori am dat motorul jos si l-am pus inapoi – nu-mi mai trebuia! Am observat ulterior ca si pistonul 1 avea probleme cu bujia - era un pic umeda si ea dar mergea. IAr lucru comun intre cilindru 3 si 1 sunt aceste segmenti. Am uitat sa spun ca am dus si blocul de la motor la planat crezand ca imi baga apa in cilinderi. Nu a mers. Si chestia este ca se vedea si apa pe inelul de la garniture de chiulasa. Nu stiu ce sa cred.
Si pe 21 aprilie 2010 m-am suparat si am poiectat suporti, i-am sudat, am facut rost de o placa intermediara si am pus motorul de Dacia. Iar pe 25 aprilie deja mergeam pe sosea cu albinele pe platforma. Si am si facut o platforma noua de la ZERO. Am facut si proful de U pentru obloane. A iesit foarte bine. De curand am pus aprindere cu tranzistori si merge super. Dar mai am mult de lucrat la ea. Nu-mi permite situatia financiara. Am multe probleme la frane, mi se pare si la ambreiaj, imi trebuie radiator mare, ca merg cu original deocamdata. Am probleme la directie, cu cauciucuri, cu sasiu pe spate, cu cutia (urla tare cand merg cu a 4-a). Caseta de directie trebuie schimbata, dar o am.
Deci cam atat.
Mai am un Barkas pentru piese.
Toata stima si va urez sa nu se stinga dragostea voastra pentru sufletul cu care a aparut in viata auto Barkas!