Autor Subiect: B 601 KWH - Conversie EV  (Citit de 2547 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline BogdanToma

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 13
B 601 KWH - Conversie EV
« : Noiembrie 22, 2020, 08:44:29 pm »
Salutare!

Deschid si eu topic pentru proiectul la care lucrez - un 'carton' pe baterii :D

Planul in sine a inceput acum 3 ani si tot atunci documentarea si strangerea de diverse piese. Dupa o prima tentativa de a folosi un 601, am constatat ca e  nevoie de o baza mai buna, asa ca am trecut la un 1.1 (care avea deja modificare la cutie 5 trepte VW)

Din capul locului pot sa zic ca in domeniul acesta al conversiilor, lucrurile evolueaza foarte rapid, in momentul de fata (2020) cea mai simpla si ieftina solutie de motorizare este un pachet complet Nissan Leaf (all-in-one motor + invertor + incarcator + DC/DC)

Pe scurt, planul si lista de componente ar fi:
- Motor DC: 144V, 23KW (valoare in regim constant, cu varfuri mai ridicate) - Kostov K9
- Controller dedicat EV - SolitonJR
- Baterii: Opel Ampera (16KWh nominal, undeva la 12KWh utili) - buni pentru 70-100Km
- BMS (management baterii): SimpBMS - un modul care refoloseste instalatiile originale de pe baterii, trimitand mesajele CAN potrivite pentru a-si face treaba ca pe masina de origine
- Incarcator: 3.3KWh => undeva spre 3h o incarcare completa

Motorul se va monta pe cutia existenta de viteze, cu o placa adaptoare si cuplaj direct (fara volanta&ambreiaj). Se va folosi doar treapta 3, dar (in caz de nevoie) se pot schimba si vitezele in mers, avand in vedere ca motorul are o rezistenta neglijabila.

In ultimele 2 luni s-a lucrat intens, asa ca o sa fac putin de fast forward cu niste poze de pe parcurs.

Accept pareri, incurajari, hate si fara urari de fum :D

Bogdan

https://viewer.diagrams.net/?highlight=0000ff&edit=_blank&layers=1&nav=1&title=Schema-601KWH.drawio#Uhttps%3A%2F%2Fdrive.google.com%2Fuc%3Fid%3D1CtEXkX46-zS3WpzQocV_6PXVeDFEVWq5%26export%3Ddownload
« Ultima Modificare: Noiembrie 23, 2020, 09:54:19 pm de victor »

Offline BogdanToma

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 13
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #1 : Noiembrie 22, 2020, 08:57:10 pm »
Poze cu motorul si legarea de cutie. Cuplajul s-a facut cu un conector tip "jaw coupling".

Offline sika cvmu

  • Trabantist
  • ***
  • Mesaje postate: 445
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #2 : Noiembrie 22, 2020, 09:00:54 pm »
Felicitari! Asteptam finalu'!

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 662
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #3 : Noiembrie 22, 2020, 09:30:05 pm »
Mama de când astept topicul asta, bravos,  urmăresc

Offline BogdanToma

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 13
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #4 : Noiembrie 22, 2020, 10:21:59 pm »
Am cantarit masina goala (fara motor, cutie, accesorii etc): 250kg fata, 250kg spate... mai perfect nu se putea :)

Calculele curente arata o greutate totala finala 430 fata si 350 spate. Relativ la greutatea maxima admisa (1080) sunt cam la limita la RAR pentru pastrarea banchetei spate... o sa vedem, sper sa nu mi-o 'dea jos', sau macar sa imi treaca 3 locuri in carte si sa pastrez bancheta intreaga.

La partea de combustibil, rezervorul de electroni :) Bateria originala pe Ampera are 360V nominal, distribuita in mai multe module. Fiind prea mult pentru controllerul meu, a fost reconfigurata in 2 jumatati de 180V legate in paralel (reconfigurare posibila direct din BMS).
Prima jumatate de baterie s-a dus in spate (cam 90kg) si a intrat la marele fix intre oale, pe un cadru prins de gaurile pentru centuri si pe intariturile de la oale.

Offline BogdanToma

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 13
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #5 : Noiembrie 22, 2020, 10:31:18 pm »
A urmat o pauza de idei pentru partea din fata, timp in care m-a traznit alta idee:

Din fabrica, controllerul poate fi legat la laptop pentru a urmari parametri in timpul mersului, asa ca am incropit un Arduino cu o placa de retea si niste micro display-uri. Mi-a placut mie ideea de a transforma blank-urile de la butoane.

Blank-urile le-am gaurit de mana si pilit sa arate cat-de-cat. Ar putea fi facute la imprimanta 3D, dar nu vor mai avea aceeasi textura/curburi cu celelalte butoane... multe compromisuri.

Offline draku

  • Trabantist Senior
  • ****
  • Mesaje postate: 722
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #6 : Noiembrie 22, 2020, 10:53:20 pm »
foarte interesant


RAR-ul o sa vrea omologare individuala, teste, etc.
cred ca o sa coste destul de mult
eu stiu ca sunt prost, dar cand ma uit in jur prind curaj....

Offline BogdanToma

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 13
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #7 : Noiembrie 22, 2020, 11:58:09 pm »
Da, se face omologare individuala, si se testeaza toate componentele schimbate. Cu cat mai multe componente 'imprumutate' de pe alte masini (deci deja automotive-grade) cu atat e mai usor sa obtii. Undeva la 3500-4000 RON va costa omologarea.

Offline BogdanToma

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 13
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #8 : Noiembrie 23, 2020, 10:16:57 am »
Avand in vedere ca nu voi mai avea ambreiaj, am hotarat sa fac o modificare mai nonconformista... Am hacuit pedalierul.
- am dat jos complet pedala de ambreiaj
- am scos axul cu pedala de frana si l-am montat pe partea celalata (pe stanga)
- cuiul de la pompa l-am montat pe pedala
- bratul pedalei a trebuit indoit putin spre dreapta si intarit

Overall a iesit bine si acum pot sa montez noua pedala de acceleratie intr-o pozitie mai confortabila.

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 662
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #9 : Noiembrie 23, 2020, 08:05:31 pm »
Spuneai ca va merge mai tot timpul în a3a, nu era bine totuși lasat un semi-ambreaj? Adică înțeleg ca nu se forteaza prea tare motorul daca se schimba dar ma gândesc ca ar fi ajutat cumva.  Intreb, nu știu detalii tehnice

Offline BogdanToma

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 13
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #10 : Noiembrie 23, 2020, 08:43:34 pm »
Am uitat sa mentionez ca in partea din fata a mai fost adaugata o traversa pe prinderile de la cadru, pentru a avea un suport rigid (si drept) pentru cadrul bateriilor. Acestea vor veni montate intre noua traversa si acea intaritura de la panoul antifoc.

A 3-a prindere a motorului a fost facuta intre tamponul original si placa de adaptare. Practic motorul este suspendat 'in consola'. Nu e cea mai buna solutie dar motorul pe care am pus mana nu are prinderi la partea comutatorului (are un ventilator aditional). Asta va ramane de monitorizat pe viitor si voi vedea daca e nevoie de alt tip de prindere.

Am dat si o mana de kelfos pe unde era praf de rugina, mai mult de ochii RAR-ului. Candva, in viitor, cand vor permite bugetele, va fi si restaurata complet.

Cadrul din fata "front-box" contine:
- baterii
- controller
- junction box ('cutia' unde sunt toate legaturile, sigurantele HV, relee de putere)
- un service disconnect (cel original de pe Ampera, va decupla complet bateriile de controller)
Si a fost gandit sa fie destul de usor de ridicat 'cu totul' de pe masina (am pus mufe peste tot mai putin la cablurile de 50mmp catre motor).

O buna parte din munca a fost scutita totusi de controllerul pe care l-am ales, care are incorporate o parte din releele necesare care altfel ar fi complicat situatia din junction box. La partea electrica in sine nu o sa detaliez prea mult... lucrurile evolueaza foarte repede iar sursa cea mai buna ramane tot pe https://www.diyelectriccar.com/

Offline BogdanToma

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 13
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #11 : Noiembrie 23, 2020, 09:09:35 pm »
nu era bine totuși lasat un semi-ambreaj?

Depinde si ce anume se alege ca motorizare. La mine vorbim de ceva cat de cat low-cost, cu un motor care are plaja de turatii similara cu cel pe benzina (0-5500). In cazurile astea si cu masini FWD de regula se pastreaza cutia. La proiectele care folosesc motoare reciclate de pe alte masini electrice, cu rotatii 0-18.000 acolo se pastreaza diferentialul de pe masina electrica (~1:8) si se fac alte planetare, iar schimbatorul de viteze este inlocuit cu un buton Drive/Reverse.

Revenind la situatia noastra, mereu sunt variante pro si contra in a pastra ambreiajul. Dar pe scurt, cea mai folosita varianta in comunitatea 'DIY' e eliminarea si cuplajul direct motor-cutie.
In cazul meu, cred ca voi folosi treptele 2 si 3 (2-ul fiind sport-mode). Calculul rapoartelor din cutie iese asa:
Treapta2: 0 - 70 Km/h
Treapta3: 0 - 110 Km/h

PRO la eliminare:
- marea majoritate au facut asa si n-au avut nicio problema cu schimbarea vitezelor
- kitul de ambreiaj introduce complicatii si greutati suplimentare
- in 90% din cazuri ambreiajul nu va rezista cuplului instant furnizat de motorul electric, trebuie un kit complet super-sport-racing
- schimbarea vitezelor oricum se face foarte rar, iar sincroanele pot fi 'fortate' sa schimbe viteza. (Chiar si la motoarele pe benzina, daca tii usor impins de schimbator spre o treapta, cutia iti va 'trage' maneta si va intra in viteza respectiva cand motorul ajunge la o turatie aproximativ egala cu cea din cutie). Acelasi este si principiul aici, doar ca motorul neavand vreo rezistenta interna cutia va ridica turatia acestuia foarte usor pentru a corespunde cu turatia din cutie.

PRO la pastrare:
- istoric, ambreiajul functiona drept 'kill-switch'. Daca o lua controllerul razna sau se bloca acceleratia la maxim, apasai ambreiajul si puteai sa opresti. Dar asta era in general problema cu controllerele facute de baieti pe genunchi.



Procedura de schimbare a vitezelor va fi:
- se taie acceleratia => deci motorul va fi 1:1 cu turatia din cutie
- neavand rezisenta (deci nici frana de motor), schimbatorul se poate muta pe centru fara probleme
- motorul va cobora in ture, dar foarte lent, nu atat de rapid ca cel pe benzina
- maneta se impinge usor catre treapta de viteza dorita, iar sincronul incepe sa agate si sa ridice turatia motorului (fara caraieli)
- dupa 1 secunda maneta intra in viteza dorita.

Offline BogdanToma

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 13
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #12 : Noiembrie 23, 2020, 09:20:39 pm »
In fata e cam totul gata pe pozitie, mai putin aranjat mataraia de cabluri. Ramane pe zilele urmatoare.

Offline BogdanToma

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 13
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #13 : Noiembrie 23, 2020, 09:25:10 pm »
In spate am pus incarcatorul. O bijuterie inginereasca Made in PRC :D ... 3.6 Kwh
Legat complet la mufa, ramane de conectat la baterii.

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 662
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Re: B 601 KWH - Conversie EV
« Răspuns #14 : Noiembrie 23, 2020, 09:52:27 pm »
Explicații ca la grădiniță,  adică sa priceapă tot neinitiatul de mine. Foarte tare, urmăresc, aștept vesti. Spor !