nu era bine totuși lasat un semi-ambreaj?
Depinde si ce anume se alege ca motorizare. La mine vorbim de ceva cat de cat low-cost, cu un motor care are plaja de turatii similara cu cel pe benzina (0-5500). In cazurile astea si cu masini FWD de regula se pastreaza cutia. La proiectele care folosesc motoare reciclate de pe alte masini electrice, cu rotatii 0-18.000 acolo se pastreaza diferentialul de pe masina electrica (~1:
si se fac alte planetare, iar schimbatorul de viteze este inlocuit cu un buton Drive/Reverse.
Revenind la situatia noastra, mereu sunt variante pro si contra in a pastra ambreiajul. Dar pe scurt, cea mai folosita varianta in comunitatea 'DIY' e eliminarea si cuplajul direct motor-cutie.
In cazul meu, cred ca voi folosi treptele 2 si 3 (2-ul fiind sport-mode). Calculul rapoartelor din cutie iese asa:
Treapta2: 0 - 70 Km/h
Treapta3: 0 - 110 Km/h
PRO la eliminare:
- marea majoritate au facut asa si n-au avut nicio problema cu schimbarea vitezelor
- kitul de ambreiaj introduce complicatii si greutati suplimentare
- in 90% din cazuri ambreiajul nu va rezista cuplului instant furnizat de motorul electric, trebuie un kit complet super-sport-racing
- schimbarea vitezelor oricum se face foarte rar, iar sincroanele pot fi 'fortate' sa schimbe viteza. (Chiar si la motoarele pe benzina, daca tii usor impins de schimbator spre o treapta, cutia iti va 'trage' maneta si va intra in viteza respectiva cand motorul ajunge la o turatie aproximativ egala cu cea din cutie). Acelasi este si principiul aici, doar ca motorul neavand vreo rezistenta interna cutia va ridica turatia acestuia foarte usor pentru a corespunde cu turatia din cutie.
PRO la pastrare:
- istoric, ambreiajul functiona drept 'kill-switch'. Daca o lua controllerul razna sau se bloca acceleratia la maxim, apasai ambreiajul si puteai sa opresti. Dar asta era in general problema cu controllerele facute de baieti pe genunchi.
Procedura de schimbare a vitezelor va fi:
- se taie acceleratia => deci motorul va fi 1:1 cu turatia din cutie
- neavand rezisenta (deci nici frana de motor), schimbatorul se poate muta pe centru fara probleme
- motorul va cobora in ture, dar foarte lent, nu atat de rapid ca cel pe benzina
- maneta se impinge usor catre treapta de viteza dorita, iar sincronul incepe sa agate si sa ridice turatia motorului (fara caraieli)
- dupa 1 secunda maneta intra in viteza dorita.