TRABY CLUB ROMANIA

Tehnică => Electrică => : andrei.cociuba October 31, 2012, 12:25:52 PM

: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andrei.cociuba October 31, 2012, 12:25:52 PM
eu mi-am pus un gand. Vreau aprindere electronica pe trabant.

Si pentru ca am pitici pe creieri, o sa rabd foame luna asta, pentru ca mi-am comandat-o pe asta:
http://imfsoft.com/hardware/products/jawa-cz-trabant-ignition.asp (http://imfsoft.com/hardware/products/jawa-cz-trabant-ignition.asp)

am ales aceasta varianta pentru ca mi-au placut super mult optiunile de reglaj. Eu de mult ma gandeam sa imi fac eu o astfel de aprindere controlata cu microcontroller, dar stiu ca e mult de munca. Initial am vrut sa tai niste colturi gandind un sistem cu platini pe post de detector, dar reglajul avansului automat ar fi fost imposibil.

Asta care am comandat-o are marele avantaj ca se poate seta curba de profil a avansului in functie de turatie, si deci, ar trebui (cu putin creier) sa scot un motor cu putere distribuita mai bine, pe o plaja de turatii mai mare, si un consum mai redus.

un alt motiv pentru care mi-a placut super mult este interfata seriala RS-232. Cu tot ce am invatat pana acum despre microcontrollere, mi-e destul de simplu sa ma leg la ala cu orice altceva inafara de softul lui original, si sa scot informatii sau sa programez aprinderea. Deja am un plan pentru o aplicatie de android prin care sa vad rpm prin bluetooth.

Un alt feature pe care abia astept sa il testez e calculul puterii si momentului motorului in functie de variata in rpm la acceleratie. (presupun ca calculul se face cu o oarecare masa a motorului implicita....)

pretul este de 111 euro, + 44 euro transport. Am vazut in germania amprinderi electronice mult mai proaste decat asta, la acelasi pret...

pareri?
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: Viorel Balmez October 31, 2012, 01:00:49 PM
Interesant ;) Totusi 700 de lei pentru o aprindere, in speranta ca va scadea consumul, nu stiu ce sa zic :glasses9: O aprindere electronica clasica, reglata bine, este cam acelasi lucru  :read2:
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andrei.cociuba October 31, 2012, 01:39:20 PM
Doar ca se găsește.? Soluțiile de aprinderi electronice găsite de mine sunt la același preț.... Ca de 4 ani tot caut... ma refer pt trabi...... Nu strutocamila de dacie..

Mai bine una cool si, scumpa care se gaseste, ca una scumpa mai simpla, sau decat una ieftina care nu se gaseste

Sunt tare curios cum o sa fie cu asta. Planul meu e sa pun trabi pe picioare cu aprinderea cu platini.... Sa fac itp-ul prima data. Când o sa fie totul roz, o sa ma apuc eu de meșterit. Ca nici un mecanic pe care îl cunosc acum nu se leagă la cap cu așa sf-uri.
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: Viorel Balmez October 31, 2012, 01:46:14 PM
Se gaseste aprindere electronica originala, daca pui un anunt pe aici  ;) In rest, ai dreptate, trebuie sa-l faci singurel  :icon_salut:
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andrei.cociuba October 31, 2012, 02:48:26 PM
acuma dupa ce miam comandat din cehia cu banii astia dracia asta, ii dai seama ca interesul meu pentru o aprindere clasica cu senzor hall a scazut cu vreo 2 ordine de marime....

Plus ca, cum sunt eu asa mai geek de felul meu, toata chestia asta cu microcontroller, interfata rs232 si caracteristici programabile chiar ma unge pe sufletel...
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: gabi trabi October 31, 2012, 02:56:20 PM
Asta nu se arde ? =))
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andrei.cociuba October 31, 2012, 03:42:42 PM
toate astea functioneaza dupa legea a doua a lui om:

tu esti om cu mine, io is om cu tine, si apoi om trai si om vedea.

Doar ca geek-ul din mine tocmai aa fost trezit la viata....
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: victor October 31, 2012, 04:48:39 PM
nu gasesc acum site-ul (desi stiu sigur ca il aveam salvat) pe care gaseai toata documentatia in limba romana plus acest sistem la vanzare.  Din cate imi aduc aminte era undeva la 300 lei tot tacamul. Mai scotocesc si revin cu link
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: mircea_storm October 31, 2012, 05:54:23 PM
misto aprinderea de la cehi.. ma batea si pe mine gandul, dar avand in vedere pretul "prohibitiv" comparativ cu aprinderea electronica "originala" (aprox 100 ron) .. m-am lasat pagubas.. da e interesanta ca e programabila.. si te poti juca maxim pentru diverse stiluri de condus..  :toothy4: 
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andrei.cociuba October 31, 2012, 06:51:23 PM
intrebarea mea ar fi.... Stie cineva un profil de avans versus turatie pt trabant? stiu ca in mod normal acest profil se modifica si in functie de sarcina (masurata, de regula prin pozitia clapetei de acceleratie, prin cantitatea de aer aspirat, sau prin senzori de torsiune prin cutia de viteze....)

Ca singura specificatie gasita de mine astazi este de 10 grade la ralanti si de 24 de grade peste 1100 de ture
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: gabi trabi October 31, 2012, 08:00:53 PM
cauta in manualul de reparatii varianta perfectionata

PS: Cred ca vei sta cu laptopul in masina ceva timp  :toothy10:
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: alex giani October 31, 2012, 09:34:05 PM
La-s ca acum are si trabantul computer de bord,apropo seteaza aprinderea intr-o benzinarie pariu ca toata lumea va ramane cu gura cascata ca la dentist.
Cat despre pret ce sa zic foarte scumpa,daca dadeai un search la vanzari piese gaseai la maxim 100 lei platou + cutie neagra,eu am gasit una la 70 lei pe forum nu imi trebuia dar daca am vazut ca e asa ieftina,am luat-o de rezerva.
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: pater rafail October 31, 2012, 09:43:42 PM
   inchipuie0-ti ca eu am dat una cu 50 de lei! :D
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andrei.cociuba October 31, 2012, 09:45:15 PM
am sa caut, multumesc.

dada... o sa stau cu leaptopu' umpic, pana o reglez:
1. la ralanti + in sarcina redusa (masina in principal goala pe drum drept sau in panta cu inclinatie mica)
2. in sarcina mare (masina incarcata la deal in sus)

In principal o sa gasesc doua caracteristici ale motorului in aceste situatii, pe care am sa le salvez in electronica respectiva, si o sa am un buton pe bord din care sa selectez intre ele.

hai sa comparam mere cu mere, si pere cu pere.

o aprindere electronica de trabi din fabricate are avans fix.

asta pe care am luat-o eu are avans programabil.

avansul optim la motor depinde de multe altele inafara turatiei, unele mai masurabile ca altele:
sarcina
flux de aer
reglajul carburatorului
tipul de carburator folosit
dinamica gazelor in toba de esapament.

Toate astea pot fi optimizate empiric sau super-stiintific, cu un oarecare sacrificiu de timp.

asta trebuie luat in calcul cand aratam cu degetul la diferenta de pret. E drept ca sunt aprinderi electronice programabile de alte tipuri (ex trabitronic), care folosesc senzorul hall de la cea originala, dar daca vreti sa alegem intre ele, o sa vedeti ca toate vin la preturi mult similare.

alte optiuni, precum interfata de programare si capabilitatile software trebuie luate si ele in calcul.

daca vreti sa redactez o comparatie intre toate, pot sa fac si asta, dar mi-ar lua un anumit timp, pe care am ales pana acum sa mi-l prioritizez altfel. am petrecut destul toata ziua de azi facand research pe tema asta, si nu mi se parea ca ar fi interes aici pe forum pentru chestii in gama asta de preturi.

la cererea voastra, pot sa imi schimb insa ordinea prioritatilor.
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: gabi trabi October 31, 2012, 09:57:06 PM
daca tot ai luat-o daca va merge ...poate o piratezi  =)) ...ce idei am si eu  :icon_scratch:
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: alex giani October 31, 2012, 10:00:15 PM
Un alt aspect pe care nu il sti despre aprinderea electronica de trabant originala ar fi ca avansul nu este fix,ci regbabil,adevarat fie vorba intre noi manual,din platou,adica stanga, dreapta ca si la delcoul de dacia,in functie de cum iti convine mai mic sau mai mare,de aici si consumul mai mare sau mai redus daca vrei ca masina sa fie mai puturoasa sau mai infipta un pic in depasiri si demaraje.Chiar sunt curios,ce randament va da acea aprindere,insa mare diferenta nu cred ca va fi,nici legat de consum nici de performante,totusi sa nu uitam performantele modeste ale motorului.
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: pater rafail October 31, 2012, 10:04:31 PM
   vaaai, dar nu-ti scimba prioritatile cum bate vantul, te rugam!  :P ideea era, in ceea ce ma priveste pe mine, cel putin, ca, in gama de preturi ce mi-o permit, o electronica statica-originala mi-e mai mult decat satisfacatoare. plus de-asta, sunt genul de om tipic, clasic, daca vrei, care prefera ca tot ce tine de el sa fie facut de el, nu sa depinda de te miri ce integrat dubioso-complicato-digital... d-aia, daca am platina, stiu ca o reglez si asa ramane (si aia e si variabila), stiu ca se uzeaza piciorusele ruptoarelor in x kilometri in functie de y ulei pe care-l torn pe pasla. deasemenea, cu electronica stiu ca, daca pun ceasul pe cilindri si dupa 2-5-10 ani, sa zicem, tot acolo ramane, ca nu are uzura si nu trebuie nici sa butonez mereu la ea. eu sunt, am auzit eu un cuvant, "mecanicos"- nu stiu daca e in DEX, dar suna cel mai aproape de cum m-as descrie pe mine insumi. per total, urasc sau prefer sa nu depind de automatizari. sau, daca sunt, sa fie cat mai simpliste si usor de intretinut si operat. in consecinta, d-aia te-am indemnat si ti-am spus ca existau metode muult mai ieftine decat ce-ai ales tu. dar, na, pe de alta parte, tu esti tu si ai alte asteptari, so, guess it's ok! ;)
  p.s. Alex, electronica originala are avansul FIX, adica nu se regleaza SINGUR in functie de nici un parametru ce tine de motor. asadar, faptul ca tu poti misca platoul stanga/dreapta nu se cheama ca e reglabil ci doar ca, normal, pot stabili o pozitie pentru paltou. atat. aprinderea cu platina are avans variabil cu contragreutati pe arcuri, ce se modifica in functie de turatie, dar aia e alta mancare de peste. deci e FIX, mare atentie! ;)
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: Gusteru October 31, 2012, 10:05:01 PM
NU tine la tavaleala ! am citit parerile colegilor unguri despre acesta aprindere. scumpa si foarteeee sensibila ... se arde ... deregleaza ... peri albi
In fine ... EU STIAM DE MUUUULT de ea ... da' MUUUULT TIMP ... credeti ca nu v-as fi zis de ea pana acuma ?!? (am toata documentatia si reglajele salvate pe undeva ...)

Cine nu intreaba ... plateste  :confused1:
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andrei.cociuba October 31, 2012, 10:12:52 PM
eu ziceam ca e fix in raport cu parametrii de functionare ai motorului, nu ca nu se poate ajusta.

si da... la un momentdat am sa piratez aceasta aprindere.

mai exact, am sa imi fac propria versiune. dar nu sunt prea multe solutii constructive din care sa aleg. e ca si cu copiatul aiphonului. pana la urma urmei nu prea poti sa proiectezi o bucata patrata de sticla in prea multe feluri.

initial voiam sa imi fac eu una, dar sunt multe probleme care trebuie rezolvate oarecum simultan. adica nu poti sa  lucrezi la ele in paralel, ca toate sunt importante, si interdependente.

cu acest montaj cumparat de mine am sa pot strange niste date de plecare pentru proiectul meu care sunt infinit mai pretioase. impresii legate de fiabilitatea senzorului optic de turatie, impresii legate de interfata de programare, etc...

da, sunt de acord ca nu e bine sa depinzi de chestii "PE CARE NU LE INTELEGI". dar cum eu aveam de gand sa imi fac una oricum, asa am ocazia sa invat. si daca dupa x luni nu am sa ma aleg decat cu cunostinte imbunatatite despre sistemele de aprindere electronice..... hell yes, i'll pay 200 euro for prime time first hand experience and education.

numai astazi am invatat o groaza de termeni tehnici in limba romana, engleza si germana, si am inteles in profunzime modul de functionare al acestei traznai. chestii pe care daca nu ma hotaram sa fac aceasta alegere probabil ca nu le-as fi invatat.

viata e prea frumoasa ca sa areti cu degetul mereu spre partile naspa.
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: pater rafail October 31, 2012, 11:06:52 PM
   I'll give you that: viata e frumoasa, intr-adevar! Rejoyce!  :) :) :)
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andrei.cociuba October 31, 2012, 11:34:07 PM
dupa o conversatie de o ora cu gusterul la telefon, am ajuns la concluzia ca mai bine imi cheltui acesti bani pe altceva. am sa profit de incetineala cu care se misca fratii nostri cehi (care inca nu mi-au trimis factura proforma ca sa pot plati prin cont), si am sa anulez comanda facuta.

decizia mea ramane: o sa imi iau una dinasta sau o sa apuc poate sa imi fac singur una.

cu tot respectul cuvenit pentru monsieur gusterul, inafara de patosul de care a dat dovada, nu a reusit sa imi expuna un motiv mai concret decat ca mi-a repetat de vreo 20 de ori ca nu e buna. eu inca sunt curios cum ar mrege una de asta pe masinuta. sper sa nu se supere pe mine ca am zis asta in public .

daca cumva are cineva experiente cu ea, as vrea sa aflu de ce nu sunt bune: nu merg pe frig? se ard mosfetii vara de la caldura? care-i buba? toate aceste informatii sunt nepretuite pentru mine, in contextul in care vreau sa imi fac singur una.

: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: Viorel Balmez November 01, 2012, 08:27:38 AM
Deocamdata, nu are nimeni montat asa ceva. Posibil sa fie fiabila  :dontknow: Noi am zis ca nu merita investitia, deoarece aprinderea existenta este foarte buna  ;) Cum ti-a zis si Gusteru', cu banii astia faci altceva la masina  :hello:
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andrei.cociuba November 01, 2012, 08:54:46 AM
gusterul mi-a jurat ca numerosi oameni l-au sunat la telefon si s-au plans de exact aceasta aprindere.

acum, ori gusterul nu a dat click pe link si a confundat placa.... ori nu stiu. poate e adevarat, poate e o eroare pe undeva.

eu am cugetat ca are dreptate cel putin la un punct: de banii aia pot sa fac chestii mai importante acum, la trabant.
si daca tot am petrecut mare parte din ziua de ieri cautand informatii despre avansuri, aprinderi si alte alea, m-am asezat frumos la birou cu pixu-n mana si am inceput sa imi proiectez singur aprinderea....
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andreiandrei53 April 09, 2013, 08:06:39 AM
Salut Andrei, in ce stadiu se mai afla proiectul tau cu aprinderea electronica DIY?
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: trabi April 09, 2013, 09:40:30 AM
La cat sunt de nebun am vrut si eu sa pun pe traby aceasta aprindere, am renuntat in favoarea celei electronice originale dupa o documentatie mai amanuntita, este buna dar si mult prea sensibila.  :icon_salut:
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: Mortu George April 09, 2013, 01:13:34 PM
   vaaai, dar nu-ti scimba prioritatile cum bate vantul, te rugam!  :P ideea era, in ceea ce ma priveste pe mine, cel putin, ca, in gama de preturi ce mi-o permit, o electronica statica-originala mi-e mai mult decat satisfacatoare. plus de-asta, sunt genul de om tipic, clasic, daca vrei, care prefera ca tot ce tine de el sa fie facut de el, nu sa depinda de te miri ce integrat dubioso-complicato-digital... d-aia, daca am platina, stiu ca o reglez si asa ramane (si aia e si variabila), stiu ca se uzeaza piciorusele ruptoarelor in x kilometri in functie de y ulei pe care-l torn pe pasla. deasemenea, cu electronica stiu ca, daca pun ceasul pe cilindri si dupa 2-5-10 ani, sa zicem, tot acolo ramane, ca nu are uzura si nu trebuie nici sa butonez mereu la ea. eu sunt, am auzit eu un cuvant, "mecanicos"- nu stiu daca e in DEX, dar suna cel mai aproape de cum m-as descrie pe mine insumi. per total, urasc sau prefer sa nu depind de automatizari. sau, daca sunt, sa fie cat mai simpliste si usor de intretinut si operat. in consecinta, d-aia te-am indemnat si ti-am spus ca existau metode muult mai ieftine decat ce-ai ales tu. dar, na, pe de alta parte, tu esti tu si ai alte asteptari, so, guess it's ok! ;)
  p.s. Alex, electronica originala are avansul FIX, adica nu se regleaza SINGUR in functie de nici un parametru ce tine de motor. asadar, faptul ca tu poti misca platoul stanga/dreapta nu se cheama ca e reglabil ci doar ca, normal, pot stabili o pozitie pentru paltou. atat. aprinderea cu platina are avans variabil cu contragreutati pe arcuri, ce se modifica in functie de turatie, dar aia e alta mancare de peste. deci e FIX, mare atentie! ;)

De ce nu sunt eu de acord cu ideea de aprindere invariabilă? Eu unul, cred că totuși are un grafic aprinderea asta. În umila mea imaginație, mă gândesc că ea variază avansul în funcție de turație (ca și centrifuga la platini). Adică mi se pare extrem de important ca la o turație mai mare să crească avansul. Acum, cum face asta și în ce fel, habar n-am dar sunt sigur că nu e fix fix. Să zicem că la 800 rpm are avansul nominal iar la 4500 rpm are avansul nominal + n (n>0). Acum, problema la Trabant rămâne la reglarea avansului în sarcină. El dacă reglează numai după turație/impulsuri/cum vreți voi, atunci e deficitar la urcarea unei pante. Trebuie un senzor pe „galeria de admisie” pentru a afla sarcina... sau, posibil alte soluții constructive. Eu sunt de părere că Trabantul e exact cum e liftul. Contragreutatea e calculată pentru greutatea liftului + jumătate din masa admisă. Deci la final e un compromis. Să nu uităm, motociletele de 125 cmc concurează cu cele de 250 cmc. Deci din 600 cmc, ar fi trebuit să avem mult mai mult de 19,1 kW... ce de compromisuri...
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: pater rafail April 11, 2013, 08:26:59 PM
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Zuendanlage/Elektronische-Zuendsteuerplatine-12-Volt-inkl-Kabel-Trabant-601::866.html (https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Zuendanlage/Elektronische-Zuendsteuerplatine-12-Volt-inkl-Kabel-Trabant-601::866.html)
   uite una mai ieftina!
: Re: Aprindere electronica u interfata seriala IMSoft din Cehia
: andrei.cociuba July 04, 2013, 07:24:49 PM
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Zuendanlage/Elektronische-Zuendsteuerplatine-12-Volt-inkl-Kabel-Trabant-601::866.html (https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Zuendanlage/Elektronische-Zuendsteuerplatine-12-Volt-inkl-Kabel-Trabant-601::866.html)
   uite una mai ieftina!

asta cred ca este uninlocuitor gandit in locul platinilor, cu pastrarea greutatilor pentru reglarea avansului.

pe de alta parte, sunt destul de sigur ca electronica originala are avansul fix... orice metoda care imi trece prin cap

cat despre increderea sau neincrederea intr-un lucru, mie nu mi se pare extraordinar de complicata si complexa aprinderea electronica cu tot felul de chestii digitale, pentru ca eu le inteleg (poate mai putin decat mi-as dori). Cred ca necunoscutul din ecuatie e prilej mult mai mare de indoieli, decat fiabilitatea tehnologiei (daca ii facuta cum se cuvine).

Acuma, dupa ceva timp in care nu am trabantit prea mult, am ajuns la urmatoarea decizie: nu dau banii pe nimic.
mai am un an in care o sa termin facultatea, in care ma las si de locul de munca. asta o sa fie o perioada mai grea putin. Apoi cand m-apuc iar de lucru, imi fac singur o aprindere d-asta shmechera. :D tot ce imi lipseste este TIMP