Victore, nu mai speria omu`!
Nu spun ca nu ai dreptate...Asa e, daca vrei sa schimbi, ar trebui si sa omologhezi. Dar, ai tu impresia ca habar au aia le la ITP sau de la RAR ca ai pus etriere? Nici nu baga de seama! Si cand se vinde o masina, se uita doar la seria de caroserie!
Asa ca, bre "scara rulanta", daca te simti in stare sa-i schimbi singur franele, fa-o! Nu te da pe mana vreunui mecanic, ca cine stie ce mandra minune iti face! Pune mana, studiaza, aprofundeaza. Si, daca ai ajuns la concluzia ca esti in stare sa o faci SINGUR, fa-o! Daca nu, stai pe curu` tau ca , vorba lu` Victor, cu franele nu te joci, si slava Domnului, ai frane pe Trabant de n-a avut Dacia niciodata! Asta, sigur, daca sunt reglate, curate, aerisite...
Si uite, ca vorbind despre frane, mi-am adus acuma aminte de o faza...
In ultima saptamana am schimbat placutele de frana la Musso. Masina, luata cu 2 luni in urma...
FRATILOOOOOOOOOOOOOR! Ce am gasit acolo, m-a luat cu transpiratii! O siguranta care tinea placutele pe etrier ,de pe fata dreapta, era legata cu sarma! Nu stiam eu de ce zornaie ceva...Pe spate, atat pe stanga cat si pe dreapta, cate unul dintre bratele culisante de la fiecare etrier, erau ruginite si blocate! Cand m-am uitat la placute, erau uzate neuniform. Normal, ca se dusese draq autoreglaju` care era asigurat de culisante!
Ce concluzie se trage de aici? Urmatoarea: daca nu va schimbati singuri sabotii/placutele la frane, cereti mecanicului care va face treaba asta sa desfaca , sa curete si sa greseze toate piesele componente !
In cazul Trabantului, desfaceti pistonasele si cilindrii, curatat-i, schimbati garniturile daca e cazul, schimbati lichidul de frana, curatati si gresati cu vasilina regulatoarele de distanta de la saboti, iar in final aerisiti franele. Aerisirea se poate face si de unul singur. Umpleti vasul cu lichid, lasati aerisitoarele deschise, paziti sa nu ramana vasul de lichid gol, si cand curge lichid de frana fara bule de aer pe la toate aerisitoarele, atunci le inchideti si toata treaba e facuta! Legile gravitatiei se aplica si aici...
Sau, daca vreti sa faceti economie de lichid de frana, faceti treaba pe rand, incepand cu dreapta spate, stanga spate, dreapta fata si la final stanga fata. Mai mult, puteti conecta un furtun transparent (cum se gaseste la perfuzoare) la aerisitor, si lichidul de frana care se scurge prin perfuzor il colectati intr-un borcan. Metoda asta e mai buna, desi e mai lenta, pentru ca in plus, puteti vedea pe furtunas daca mai sunt bule de aer!