Eu am avut 2 la interval de cativa ani intre ele, cred ca au mai ramas cel mult 20 in toata tara sau chiar mai putine, uitate in cine stie ce curte!
Lastunul a fost prima masinuta proiectata si realizata integral de romani, din motive d eeconomie s-a dorit o adaptare a componentelor existente pe celelalte modele ce se fabricau atunci la noi.
Fabrica era in Timisoara, obiectul de activitate initial al halelor unde se producea fiind cu totul altul, ulterior s-au adaptat la Lastun.
MOTORUL: Era jumatate din motorul boxer de Oltcit, cilindrii fiind asezati vertical, ceea ce ducea la vibratii puternice si ruperea frecventa a tampoanelor motorului. Al doilea pe care l-am avut fusese al MARELUI inginer Justin Capra care inventase un sistem cu arcuri care preluau socuriel. Nu mi s-a intamplat niciodata sa mi se rupa tampoanele, pe celelalt era ceva frecvent!
Motorul era jumatatea cu axa cu came, avea transmisie pe curea si axele cu came in cap, fara tacheti.
CUTIA DE VITEZE:Era inspirata dupa cea de Trabant dar avea alte rapoarte, in 4 trepte si schimbator la mana, se rupea de asemenea tija cu care schimbai treptele, era netratata corespunzator din cate am inteles.
Pompa de benzina era electrica, o raritate pe vremea aia si asezata nu in rezervor ci in stanga sus cam pe und eare Loganul azi vasul spalatorului.Nu erau probleme cu ea.
Rulmentii, sabotii, pivotii si altele erau de Lastun, nu s-au facut adapatari si aici, farurile erau patrate de tractor U 650, manerele interioare ale usilor si multe elemente interioare erau preluate de pe Oltcit, dupa Revolutie s-a mai produs un an-doi si au fost dotate cu scaune de Oltcit din fabrica.
Butoanele erau jumate de Oltcit, jumate de dacie, delcoul era de Dacie doar capacul era diferit avand doar doua bujii.
Daca mai imi aduc aminte va mai spun, am facut multi km cu cele 2 masinute(bine, multi pentru vremea aia, eram student si varza cu banii...) consuma cam 5-6 in afara cu 2 persoane(eu si gagica de pe vremea ia) la 60-70 maxim la ora, am mers cu 80 doar la coborare (de nevoie ca mi se incinsese motorul, era normal racit cu aer si la urcare pana la Trei Brazi dadea semne de...overheat!!!) si in general era o masinuta FOARTE mica dar foarte simpatica, declinul a fost brusc si rapid din cauza lipsei TOTALE de piese specifice si care nu se puteau adapta(planetarele de exemplu).
Pe vremea aia nu era internet sa dai sfoara in tara dupa o piesa, nu erau forumuri...