TRABY CLUB ROMANIA
Tehnică => General => : draku December 07, 2011, 12:17:27 AM
-
am deschis topicul asta ca sa va prezint rezultatele unui experiment legat de lichidul de frana si efectul lui asupra garniturilor (de cauciuc) din sistemul de franare.
cu totii stiti ca am tot avut - si inca am, din pacate - probleme cu sistemul de franare la Barkasul meu. am tot schimbat garnituri, lichid, am aerisit, am schimbat cilindri de frana si chiar pompa centrala. pompa am avut noroc si am gasit una noua intr-un magazin din targu mures. am montat-o prin august 2010 daca imi aduc bine aminte si nici nu a durat un an si a inceput sa curga lichid din ea.
in tot acest timp am folosit lichid de frana LIFROM DOT4 care se gaseste uzual in magazinele de piese de schimb auto
in urma unor discutii aici pe forum, ca si pe altele, am facut urmatorul experiment: doi recipienti cu lichid de frana DOT3 (2+2 mai vechi pe care il aveam pe acasa) si DOT4 (LIFROM, de care exista acum in sistemul de franare al barkasului), doua garnituri de cilindru de frana sectionate in jumatate, din cauciuc negru si rosu drept probe si o garnitura martor.
ce a rezultat dupa o luna in care probele au stat scufundate in lichid, vedeti in pozele urmatoare:
(http://thumbnails58.imagebam.com/16317/6a1302163167138.jpg) (http://www.imagebam.com/image/6a1302163167138) (http://thumbnails44.imagebam.com/16317/0d5767163167175.jpg) (http://www.imagebam.com/image/0d5767163167175) (http://thumbnails61.imagebam.com/16317/58f832163167206.jpg) (http://www.imagebam.com/image/58f832163167206) (http://thumbnails53.imagebam.com/16317/85fe0f163167240.jpg) (http://www.imagebam.com/image/85fe0f163167240)
jumatatea de garnitura din cauciuc rosu care a stat in lichid DOT4 s-a umflat si devenit mai moale, oarecum spongioasa
jumatatea de garnitura din cauciuc negru care a stat in lichid DOT3 nu a suferit modificari vizibile
la fel si celelalte doua jumatati de garnituri din lichidul DOT3, nu au suferit modificari vizibile
ca si concluzie: desi, teoretic, diferenta intre cele doua "clase" de lichid de frana ar fi doar punctele de fierbere, se pare ca materialul din care sunt confectionate garniturile rosii interactioneaza cu lichidul DOT4 si se umfla, schimbandu-si dimensiunile si consistenta
ceea ce nu e bine pentru sistemul de franare pentru ca pot apare pierderi de lichid (ca in cazul meu), aer in sistemul de franare, etc
cum si garniturile de trabi banuiesc ca sunt produse din aceleasi materiale si in acelasi loc ca si cele pentru barkas, am considerat ca e bine sa va informez
-
Confirm cele spuse de tine - apar probbleme la DOT 4. DOT 3 - intradevar e nitel mai greu de gasit dar NU imposibil (LuckOil are si e pret zuper decent = 13 ron la ... parca 330ml).
-
Ce lichid de frana mi-ai recomandat la camioneta mea????????? :violent5: :violent5: :violent5: :violent5:
-
Am DOT 4 ;) Nu am avut probleme pana acum :dontknow: Cu garniturile prezentate nu este relevant, deoarece probabil sunt facute de doi producatori diferiti (fiecare cu reteta lui) :3some: Dar cum ai zis, este bine de stiut :icon_salut:
-
Eu am DOT 3 si nu am nici o problema.
Confirm cele spuse de tine - apar probbleme la DOT 4. DOT 3 - intradevar e nitel mai greu de gasit dar NU imposibil (LuckOil are si e pret zuper decent = 13 ron la ... parca 330ml).
0.5 l -7 lei -Auchan
-12 lei -Petron :laughing7:
-
o sa verific producatorul cu prima ocazie cand imi cad in mana niste seturi de garnituri cu eticheta, sa vedem daca difera
oricum ar fi, e clar ca reteta este diferita, chiar la acelasi producator
@viorel, ce garnituri sunt montate, rosii sau negre?
-
Am negre. Stai ca acum m-am prins. Ai pus ambele garnituri in fiecare lichid in parte si s-a modificat numai cea rosie?
P.S. Din cate observ, cea rosie s-a modificat si in DOT 3? Nu tare, dar fata de original, parca exista o usoara diferenta :glasses9:
-
exact, am pus probe din ambele garnituri in ambele lichide
si numai cea rosie din DOT4 s-a modificat
bucata rosie din DOT3 este nemodificata
-
Multzam Drakule pentru topic! E de un real folos. Minunat!
Adevarul e ca, pana acum, mi s-a intamplat si mie sa am probleme cu DOT4, cu garnituri negre, doar ca am zis ca e din cauza ca m-a mancat pe mine undeva, si am pus DOT4 in completare, tragand concluzia (la timpul respectiv) ca in instalatia am avut DOT3 si nu s-au "pupat" Iata insa ca nu amestecul DOT3 cu DOT4 e de vina, ci numai formula DOT4!
-
eu stiam treaba asta de multi ani, ca garniturile de la sistemul de franare , la masinile mai vechi , nu suporta dot 4, ca se distrug din cauza acestui tip de lichid ,si nu am pus deloc dot 4
-
Tot vreau sa zic si uit. Lichidul de frana se schimba la un an de zile. Se face condens in instalatie si din cauza asta se gripeaza pistonasele (rugina) :glasses9:
-
Tot vreau sa zic si uit. Lichidul de frana se schimba la un an de zile. Se face condens in instalatie si din cauza asta se gripeaza pistonasele (rugina) :glasses9:
..poi se face condens in instalatie unde exista AER, ca sa se poata condensa :dontknow:.. unde NU e aer... ce sa se condenseze??? Uite ce ,,zice'' :
http://ro.wikipedia.org/wiki/Condensare (http://ro.wikipedia.org/wiki/Condensare)
http://www.fizica.ro/textbooks/fizica10/html/1f3.html (http://www.fizica.ro/textbooks/fizica10/html/1f3.html)
...plus ca lichidul se dilueaza foarte bine cu apa- e miscibl molecular cu H2O :icon_bigsmurf:. si e si higroscopic.
-
Daca se dilueaza foarte bine cu apa, inseamna ca imprumuta din calitatile apei (atrage rugina) :P
-
Tot vreau sa zic si uit. Lichidul de frana se schimba la un an de zile. Se face condens in instalatie si din cauza asta se gripeaza pistonasele (rugina) :glasses9:
Aoleo "Pisi", ce dai din tine...
Cum adica "condens in instalatie"? Hai sa ne intelegem...
Condensul, cu alte cuvinte fenomenul de condensare, se produce intr-o atmosfera gazoasa, atunci cand, din stare de vapori, un anumit lichid CONDENSEAZA. Cel mai frecvent, cunoastem noi condensarea apei (adica a vaporilor de apa) din atmosfera, pe un/o suprafata rece. In mediu lichid...Nu prea exista vapori! :walk: decat tot vaporii de lichid de frana, care se pot produce atunci cand lichidul de frana se incinge si se trece de punctul de fierbere. Greu... Si atunci, cand acesti vapori condenseaza, nu se produce nimic spectaculos. Vapori de lichid de frana, care condenseaza tot in lichid de frana. Sistem inchis.
Pe de alta parte, lichidul de frana e foarte avid de apa. Este, cum se zice in limbajul chimistilor, HIDROFIL. Deci, in conditiile in care trece multa vreme de cand a fost pus in paharelul de la pompa, lichidul de frana "absoarbe" vapori de apa din aerul de deasupra, prin acel mic orificiu de aerisire. Si cam asta e tot. Plus ca, imbatranind, si lichidul asta isi schimba proprietatile.
In concluzie... urmele de rugina din instalatie, de cele mai multe ori provin de la apa intrata accidental, pe la vreo garnitura deteriorata, pe la un furtunas pleznit, pa le un pistonas blocat. Deci, NU din "condens". :toothy1:
-
Daca se dilueaza foarte bine cu apa, inseamna ca imprumuta din calitatile apei (atrage rugina) :P
..unii o prefera diluata, le place ,,taria'' ei :toothy4:.. si... o beau!
Aoleo "Pisi", ce dai din tine...
..zi-le Loredana!!! :toothy4:
-
Da domne', m-am exprimat gresit :icon_salut: Lichidul de frana e higroscopic si trage in timp apa din atmosfera. ''Loredana'' are dreptate :P Adica, in concluzie tot trebuie schimbat :read2:
-
..daca nu ,,scapa'' pe undeva si ramane acelasi lichid in circuit, dupa cum zici, se va ,,contamina'' cu vapori (!!!! :icon_pale: ????) de apa numai cel din paharel... Tot asa, dupa cum zici, dupa un timp, paharelul ar trebui sa ,,dea pe afara'' din cauza de... supt apa din ,,atmosfera''... :icon_king:.
..io n'am auzit, pana acum, de asa fenomen.. :icon_tongue:
..se schimba lichidul, cum zice la carte, periodic, pentru ca ,,imbatraneste''...nu zice nimica de ,,supt apa din atmosfera.."
-
Ce sa mai zic, inclin capul in fata ''enciclopediilor''. Mi-am dat seama ca nu stiu nimic, probabil nici nu o sa mai scriu decat la ''Camera de zi, la ce filme am mai vazut" :icon_silent:
-
Ce sa mai zic, inclin capul in fata ''enciclopediilor''. Mi-am dat seama ca nu stiu nimic, probabil nici nu o sa mai scriu decat la ''Camera de zi, la ce filme am mai vazut" :icon_silent:
..lasaaa, bre, nu pune la suflet... nimeni nu le stie pe toate :whip2:
..uite, la ambielaje ma ,,faci''... :toothy4:, recunosc.
lat. edit- sa vedem ce zice si dinulescu despre ce afirmi aci :tongue2:
..uitam: si la chestia cu legile te pricepi!!! :icon_thumleft:
-e bine asa???mai esti suparat??
-
Sunt vesel, nu intru suparat in noul an! :icon_flower:
-
Sunt vesel, nu intru suparat in noul an! :icon_flower:
asa ziceam si io! :wav:
..hai la multi ani!!!
-
O mica cautare pe net ;)
''Un lichid de frana eficient trebuie sa fie rezistent la frig, caldura, imbatranire, oxidare. De asemenea, nu trebuie sa fie coroziv si, cel mai important aspect, trebuie sa fie compatibil cu toate materialele de etansare. Pentru franele cu disc care au incarcaturi termice foarte mari, lichidul de franare trebuie sa aibe un punct de fierbere foarte ridicat pentru a asigura o operare fara rateuri. Se stie ca la coborarile prelungite de la munte, te poti trezi fara frane daca lichidul este imbatranit. Acest efect este o urmare a faptului ca lichidul de frana este higroscopic, adica absoarbe umiditatea din aer.''
-
Viorel, vad ca ai facut cautare pe net, dar nu inseamna ca ce gasesti pe net e musai si corect.
"Acest efect este o urmare a faptului ca lichidul de frana este higroscopic, adica absoarbe umiditatea din aer.''
Intreb...retoric...cat de prost trebuie sa fie cel care a scris chestia asta? Raspuns: IDIOT de-a dreptul! Adica...ce-are sula cu subprefectura? Ce legatura exista intre umiditatea din aer, si faptul ca lichidul de frana trebuie SA NU SE VAPORIZEZE USOR...si cu faptul ca intr-adevar, lichidul de frana e higroscopic? Nici o legatura, decat in creierele retardate ale unora care nu stiu fizica, dar se apuca sa spuna ei cate stiu!
Da, lichidul de frana e higroscopic (sau hidrofil, depinde cum iti place sa spui) dar aceasta proprietate se manifesta atunci cand lasi lichidul de frana intr-un vas descoperit. In sistemul de franare, fiind un sistem inchis, aerul nu are ce cauta, decat deasupra lichidului, in vasul de alimentare a pompei de frana. Iar acolo e putin aer, si odata ce vaporii de apa continuti in acea mica cantitate de aer, deasupra lichidului de frana sunt absorbiti de lichid, se cam termina cu vaporii! In timp, putin cate putin, mai intra aer suplimentar in paharel, prin acea mica gaurica din capac. Se intampla asta, din cauza uzurii sabotilor/discurilor/placutelor/tamburilor de frana. Dar se intampla chestia asta atat de lent...incat cantitatea de aer si implicit de vapori e insignifianta!
Ce nu intelege retardatul care a scris articolul din care tu ai citat, e faptul ca NU din cauza umiditatii din aer se intampla asta (Doamne, daca ar mai si gandi unii!!... :BangHead: ) ci din cauza evaporarii chiar a lichidului de frana, datorita incingerii placutelor/cilindrilor/altor piese din mecanismul e franare. Si normal ca vaporii de lichid de frana, aflandu-se in stare gazoasa, devin compresibili (doar lichidele sunt virtual incompresibile) si uite asa ramai fara frana, datorita vaporilor de lichid din instalatie. E ca si cum ai avea aer in instalatie! Care, repet, sunt vapori de lichid de frana, nu de aer sau umiditate (apa) din aer.
In concluzie, hai sa nu dam crezarii tot ce scrie pe net, ca de multe ori se scriu gogomanii!
Hai la multi ani! :wav:
-
Uite domne' scrie si aici:
http://www.renault.ro/servicii-post-vanzare/servicii-renault/intretinerea-curenta/frana/ (http://www.renault.ro/servicii-post-vanzare/servicii-renault/intretinerea-curenta/frana/)
''Care sunt caracteristicile lichidului de frana Renault?
Lichidul de frana Renault este compatibil cu ansamblul pieselor din circuitul de frana si din ambreiaj. Acest lichid este conceput si testat pentru a evita o uzura prematura a pieselor din circuitul de franare.
Factorii cu impact negativ asupra lichidului de frana sunt temperatura si umiditatea, deoarece acestea favorizeaza riscul aparitiei fierberii lichidului si a fenomenului de „vapor lock”, care conduc la o franare ineficienta.
Lichidul de frana isi pierde proprietarile in timp. Saturatia de umiditate este cauza principala, chiar daca vehiculul nu circula.''
Ai dreptate cu articolul de mai sus, dar in concluzie, tot apa este vinovata de degradarea lichidului de frana ;)
-
...bravo, viorele!! nu te lasa!!! combate!! :icon_thumleft:
..ala de trabant e altfel- la reno e DOT4... :icon_king:.. si fiind FARA frane pe disc, chiar si diluat cu apa, n'are a face..merge... :wave:
-
De fapt, am pornit discutia, mai mult cu gandul la rugina de la pistonase ;) Nu stiu ce se intampla, dar tot timpul se gripeaza cate unul :violent1: Am inteles si povestea ca este de la ploaie, balti, etc., dar rugina este si in interiorul cilindrului, unde nu ajunge apa din exterior :dontknow:
-
..se strange apa din condens, de cand intri cu roata in apa, si de la diferite ,,ocazii''... da' la mine nu se blocheaza niciodata... tu mergi des cu ea?? io merg zilnic.. :toothy4:
-
Merg rar, dar apas frecvent pe frana, tocmai pentru a nu se bloca :blob5:
Ce condens in interiorul cilindrului? O luam de la capat cu ''condensul''? :dontknow:
-
:toothy4: pai, sa pot zice si eu ca ,,m'am exprimat gresit''!! :toothy4:
-
Clar se blocheaza de la apa/condens/etc. Intra pe laterale si rugineste. Dar de ce am rugina si in interior? Ca doar sunt garniturile, nu?
-
inseamna ca franezi PREA des si brutal, franele ajung la temperatura de fierbere, se evapora..apoi face condens :icon_blackeye:
..sau ai apa acolo. :toothy4:
-
Hm, sa fiu sincer numai Lia merge cu ele si nu am vazut mers sportiv =)) In fine :dontknow: Sunt convins ca daca circuli zilnic nu mai sunt problemele astea. Nu sunt suficiente cateva apasari cand si cand :glasses9:
-
Hm, sa fiu sincer numai Lia merge cu ele si nu am vazut mers sportiv =)) In fine :dontknow: Sunt convins ca daca circuli zilnic nu mai sunt problemele astea. Nu sunt suficiente cateva apasari cand si cand :glasses9:
...ai bre, ca glumeam... :toothy4:
-
De fapt, am pornit discutia, mai mult cu gandul la rugina de la pistonase ;) Nu stiu ce se intampla, dar tot timpul se gripeaza cate unul :violent1: Am inteles si povestea ca este de la ploaie, balti, etc., dar rugina este si in interiorul cilindrului, unde nu ajunge apa din exterior :dontknow:
Ba exact din exterior ajunge, pentru ca , de cele mai multe ori, garniturile alea care ar trebui sa protezeze cilindul de apa care poate intra din exterior, se rup! Siu cum initial pistonasele sunt foarte in interiorul cilindrului, si pe masura ce se uzeaza ferodourile, atunci pistonasele ies, se apropie de marginea cilindrilor, si dau de portiunea unde a "zacut" apa din balti, si a corodat pistonasul.
Scapati de toate problemele astea daca dati cu vaselina din belsug pe cilindri, atunci cand umblati la ei. Si nici nu va mai complicati sa montati garniturile alea "de protectie" pe capatul cilindrului!
DECI: Oameni buni, va rog yo, stati stramb si judecati drept... Nu e logic sa se contamineze lichidul de frana cu apa de condens, in conditiile in care nu are de unde sa ia acea apa de condens, dat fiind ca (o spun pentru a 3-a oara) sistemul de franare e inchis, si relativ etans fata de mediul inconjurator!
Si mai e ceva... Viorel, tu nu observi ceva? "Lichidul de frana Renault "... dhaaaaaaaa... E cumva lichidul de frana Renault ALTFEL fata de oricare alt lichid de frana? NU! Toata treaba e MARKETING! Eu folosesc Lifrom, ca e cel mai ieftin!
...Eu, odata ca am invatat niste principii generale, sanatoase, si am INTELES cum functioneaza acest sistem de franare, odata ce am umblat la el, n-a mai fost nevoie sa mai umblu vreodata, decat sa schimb consumabilele si sa completez cu lichid! La jeep n-am mai umblat de 2 ani, la Renault de 3 ani cel putin! Doar schimbat placute, si completat de lichid. De ce completet lichid? Simplu! Pentru ca, de fiecare data de cate ori am schimbat placute, am simtit nevoia sa desfac si aerisitoarele, sa stiu eu ca nu-s blocate, si uite ca asa am mai pierdut niste mililitri de lichid de frana! In consecinta, am completat!
Asa ca, haideti sa incheiem discutia asta ilogica, si sa intelegeti ca lichidul de frana nu are cum sa "traga" umiditate atata timp cat se afla in sistemul de franare. Restul, sunt prostii si baliverne, si marketing. Ca trebuie sa traiasca si cei care produc "Lichidul de frana Renault "!
-
viorel, din ce am observat eu, rugina in cilindri de frana apare mai des in portiunea din exterior a cilindrului
acolo unde este dopul ala de cauciuc, deasupra pistonasului
cand vine vremea buna ma apuc sa schimb toate garniturile si lichidul din sistemul de franare la Barkas. am pus 2 cilindri de frana noi-nouti. cu ocazia asta o sa verific daca au rugina in ei....
ca si alternativa, nu s-ar putea folosi un ulei hidraulic in sistemul de franare?
am avut citroen bx, din cel cu sistem de suspensie hidraulica. sistemul de franare (diferit de cele clasice, avand un dozator/regulator de presiune in loc de pompa de frana) folosea acelasi lichid hidraulic, LHM (verde fosforescent)
am inteles ca autoturismele citroen 2CV, care au un sistem de franare clasic, ca si trabi, folosesc acelasi lichid, LHM
trebuie vazute caracteristicile acestuia si comparate cu cele ale lichidului de frana
si, deasemenea, cum se comporta garniturile de frana in acest ulei (ca de la asta se pornise discutia)
-
Buna ideea! Doar ca, cilindrii tot vor rugini la capete, daca va bazati doar pe garniturile alea din cauciuc, si nu puneti vasilina din belsug in zona aceea! Ca daca garniturile alea de protectie se deterioreaza, sau ...pur si simplu intra apa pe langa ele, chiar si cu ulei in sistemul de franare, cilindrii tot vor rugini la capete!
-
Ok, data viitoare bag si vasilina ;)
-
bun, asa nu face condens :toothy4:
-
Reinvii mortii, la trabant trebuie dot 3 sau 4? Am pus garnituri noi in pistonase si vreau sa stiu daca punand dot 4 am gresit
-
Se pune dot 3 , fiind valabil pentru majoritatea masinilor fabricate sub anii 90 , garniturile nu rezista , asta este motivul
-
Am un Chevrolet Aveo. Pe capacul rezervorului de lichid de frână e trecut DOT 3, iar în cartea tehnică DOT 3 sau DOT 4. Din cele citite pe net, cele două tipuri de lichid sunt compatibile, doar că DOT 4 are punct de fierbere mai ridicat. Totuși, când am înlocuit lichidul, am pus DOT 3.
-
Mai sunt și excepții, în caz contrar, nu ai de pierdut decât timpul și munca, să experimentezi
-
DOt 4 afecteaza garniturile, experiment facut de...na ca nu imi mai amintesc, Draku sau Dinulescu