s-a votat varianta finala a legii din pacate
http://www.money.ro/taxa-auto-forma-fin ... 00366.html
Din 2007 până în prezent au fost taxate doar maşinile care erau înmatriculate pentru prima dată în România. După ce noua lege va fi intrat în vigoare vor fi taxate toate maşinile pentru care nu s-a plătit taxă de primă înmatriculare sau taxă de poluare. Dar numai în cazul în care maşina îşi schimbă proprietarul.
“Obligaţia de plată a taxei intervine cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate”, spune proiectul.
Mai precis, noul proprietar, fie că o cumpără, fie că primeşte maşina cadou, fie că o moşteneşte va fi obligat să plătească taxa de poluare, care depăşeşte 1.000 de euro în majoritatea cazurilor maşinilor mai vechi de cinci ani
Măsura din noua lege afectează astfel în jur de 3,2 milioane de proprietari, care, cel mai probabil, îşi vor mai putea vinde greu spre deloc maşina...
"Dând eficienţă deplină principiului «poluatorul plăteşte», taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va fi plătită, o singurd dată, de către toţi cei care achiziţionează autovehicule şi le înmatriculează şi de către cei care au achiziţionat, dar pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autovehicule sau taxa pe poluare. Propunem introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea corectă şi reală a poluatorilor, bazată pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsă de aceştia, ajungându-se astfel la reducerea taxei cu circa 30% faţă de situaţia actuală", se arată în proiect.
Taxa nu va fi aplicată autovehiculelor aparţinând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, autovehiculelor special modificate în scopul conducerii de către persoanele cu handicap şi autovehiculelor de poliţie, jandarmerie, pompieri, ambulanţă, autovehiculelor a căror caroserie sau al căror şasiu a fost înlocuită/înlocuit, cu condiţia ca acestea să fi fost anterior înmatriculate în ţară, precum şi autovehiculelor speciale a căror deplasare pe drumurile publice este în general limitată numai la şi de la locul de muncă, ale căror motoare respectă normele privind poluarea chimică aplicabile maşinilor mobile nerutiere.
Pentru persoanele cu handicap, excepţia de la plata taxei auto se aplică numai pentru achiziţionarea unui singur autovehicul în decurs de cinci ani şi atunci când autovehiculul este în proprietatea acestei persoane.
Taxa nu se plăteşte nici atunci când autovehiculele sunt încadrate în categoria vehiculelor istorice, sunt acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică, sunt confiscate şi acordate cu titlu gratuit sau sunt destinate competiţiilor sportive.
Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu intră în categoria celor exceptate de la plata taxei.
În cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule, fapt confirmat de Registrul Auto Român, cuantumul taxei se reduce cu 25%.
"Modalitatea de calcul a taxei provenite de la autovehicule este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Ea va fi calculată în mod identic, indiferent că daca va fi achitată la momentul primei înmatriculări în România (fără distincţie între un autovehicul produs în ţară sau străinătate ori dacă este nou sau vechi) sau la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor care se înstrăinează după data intrării în vigoare a prezentei legi şi pentru care nu s-a achitat taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule", se arată în document.
Taxa va fi calculată în funcţie de tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, luându-se în considerare şi deprecierea autoturismului. Astfel, pentru condiţii identice, taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va avea acelaşi cuantum, indiferent că este vorba de un autovehicul second-hand, care este înmatriculat pentru prima dată în România, sau un autovehicul second-hand înmatriculat deja şi pentru care se transcrie dreptul de proprietate, dar pentru care nu a fost achitată taxa specială sau taxa pe poluare.
"Actul normativ îşi propune, prin taxarea corectă a gradului de poluare, să descurajeze folosirea autovehiculelor vechi care influenţează în mod negativ evoluţia factorilor de mediu şi totodată să încurajeze folosirea surselor mobile «prietenoase» cu mediul. Acest demers ţine cont şi de funcţionarea în România a unei pieţe auto competitive, în plină expansiune, creşterea continuă şi constantă a numărului de autovehicule puse în circulaţie şi, nu în ultimul rînd, de existenţa unui parc auto îmbătrânit fizic şi moral, generator de poluare şi cu efect de producere a accidentelor rutiere cu consecinţe dintre cele mai grave", se susţine în proiect.
Modificările sunt argumentate prin faptul că utilizarea autovehiculelor poluante are un impact negativ asupra mediului, manifestat însă inclusiv prin poluarea fonică supranormativă care provoacă "agravarea bolilor psihice", precum şi prin "ocuparea unor suprafeţe semnificative de terenuri din intravilan pentru parcări, de regulă din contul spaţiilor verzi insuficiente şi a trotuarelor".
Urgenţa emiterii actului normativ este explicată în document prin nevoia elimininării şi reducerii nivelului de afectare a mediului produsă de la cel mai important şi agresiv factor de poluare cu emisii cu efect de seră, şi anume "sursa mobilă", dar şi prin evitarea unor sancţiuni din partea Comisiei Europene.
Documentul stabileşte că obligaţia de plată a taxei intervine cu ocazia înmatriculării autovehicul în România, la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri, precum şi la reintroducerea în parcul auto a unui autovehicul în cazul în care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietaruluivaloarea reziduală a taxei."