Colt legislativ > Legislatie rutiera

Politia Locala

(1/20) > >>

Viorel Balmez:
Cred ca este necesar sa cunoastem un pic atributiile politiei locale si aici ma voi referi strict la atributiile pe rutiera. Cum bine stiti, ma invart destul de mult printre politisti si cunosc foarte bine fenomenul ''politia locala''. Sa incepem o mica analiza:
 - in conformitate cu disp. art. 7 lit. h din Legea Politiei Locale nr. 155/2010, in domeniul circulației pe drumurile publice, poliția locală are atribuții privind constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis.
Acum, circulația rutieră din România este reglementată de OUG 195/2002-republicată, privind circulația pe drumurile publice, denumit generic și ”Codul Rutier” și HG 1391/2006 Regulamentul de aplicare a O.U.G. 195/2002.
În acest sens, art. 15/al. 1 din O.G. nr. 2/2001, privind regimul juridic al contravențiilor, care prevede că : ”contravenția se constată printr-un proces verbal încheiat de PERSOANELE ANUME DESEMNATE ÎN ACTUL NORMATIV CARE STABILESC ȘI SANCȚIONEAZĂ CONTRAVENȚIA, denumite generic agenți constatatori” precum și art. 109/pct. 1 din O.U.G. 195/2002-republicată potrivit cu care, ”constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac direct de către POLIȚIȘTII RUTIERI iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României, de către POLIȚIȘTII DE FRONTIERĂ.”

CE ÎNSEAMNĂ POLIȚIST RUTIER ? CINE POATE AVEA ACEASTĂ CALITATE ?

Conform art. 177/pct. 2 din H.G. nr. 1391/2006 (Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002) POLIȚIȘTII RUTIERI sunt ”ofițerii și agenții de poliție specializați și anume desemnați prin dispoziție a Inspectorului General al Inspectoratului General al POLIȚIEI ROMÂNE.” Așadar, pentru a avea calitate de polițist rutier trebuie îndeplinite două condiții ESENȚIALE :
1. să fie ofițer sau agent de poliție specializat, din cadrul POLIȚIEI ROMÂNE
2. să fie desemnat ca polițist rutier prin dispoziție a inspectorului general al I.G.P.R. Ori polițiștii locali nu îndeplinesc niciuna din aceste condiții.
In concluzie, nu va mai lasati pacaliti (pe probleme de rutiera), de politia locala. Stim cu totii ca a au copiat uniformele si este destul de greu (pt. un incepator), sa-i diferentieze de politia nationala. Pana si eu am ajuns sa ma uit la rampa de pe masina si la grade sa vad ce fel de politie este (rampa politei locale este albastra, desi initial incercasera rosu/albastru). Nu mai intru in amanunte amintind ca in Codul Rutier nu apare ca politia locala ar avea dreptul la girofar.
Totusi daca ati fost oprit si amendat de un politist de la locala, fiti politicosi, nu intrati in polemica (oamenii nu au nici o vina, nu au ce face, sunt angajati ai primariilor, nu se pot opune, face parte din fisa postului), luati PV-ul si dati in judecata institutia (nu costa decat un plic si putin timp sa redactati o plangere). Sa nu mai zic, ca in lege, politia locala nu are dreptul sa opreasca masinile, deci nu ar fi nici o problema sa mergeti mai departe. Apropo, toate amenzile politiei locale merg la primarii, nu ajung la bugetul statului  ;)
Sper sa nu ma intelegeti gresit, nu am nimic cu ei, politistii locali, sunt de real folos prin cartiere (am si prieteni in zona). Este bine sa patruleze, sa amendeze pe cei care arunca gunoiul aiurea, etc.

draku:
aha, bine de stiut
multumim

alex giani:
Nu e chiar asa.E adevarat ca exista discrepanta asta intre codul rutier si lg 155 /2010 insa asta nu inseamna ca toti judecatorii vor anula un pv pe motivul asta, practic nu exista nici o garantie si asta dintr -un simplu motiv.Politistii locali au urmat cursuri de formare in institutiile de invatamant ale MAI in urma ordinului ministrului de interne fiindu -le eliberat certificat de absolvire prin care li se atesta calitatea de agenti constatatori pe linie de ordine publica si circulatia pe drumurile publice.Cursurile se desfasoara pe 3 luni la fel ca si in cazul ag de politie ai MAI angajati din sursa externa. E drept ca daca politistul local sanctioneaza altceva in afara de parcare, oprire, stationare si acces interzis isi depaseste atributiile si comite un abuz.Si acum sa va mai zic una,  cei de la MAI din comune si sate crede -ti ca fac parte din Bpr? In nici un caz ,nu scrie nicaieri ca e politist rutier, el sanctioneaza si la op si la rutiera si face rutiera dupa cum vrea muschiul lui doar pt ca are aceasta atributie in urma absolvirii cursului, nu ca e anume desemnat sau investit ca ag de politie rutiera in cadrul unei formatiuni de acest gen.

Viorel Balmez:
Politistul de la sat/comuna, etc., are atributii inclusiv pe rutiera (are specializare din scoala). El poate intocmi un PV de constatare in caz de accident, sanctiona si dirija traficul, etc. Chiar si militianul de pe vremuri (de la sate), se transforma imediat in agent de circulatie, punand pe casheta o coafa alba ;)

alex giani:
Pai si eu ce spuneam? Si astia au specializare din scoala urmata in cadrul MAI, doar ca pentru alea 3 -4 chestii.Iar banii proveniti din amenzi ma refer la lg si oug -uri, inclusiv sumele de bani confiscate in urma savarsirii contraventiei ajung in bugetul statului, ce nu ajunge in bugetul statului sunt banii proveniti din amenzi pe hcl -uri, aia merg in bugetul primariilor.

Navigare

[0] Indexul de Mesaje

[#] Pagina următoare

Du-te la versiunea completă