Autor Subiect: Relaţia Poliţist rutier – Participant la trafic  (Citit de 2066 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 450
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Relaţia Poliţist rutier – Participant la trafic
« : August 05, 2010, 04:42:56 pm »
 Perioada 1990 – 2004 a fost marcată de o evoluţie ascendentă a fenomenului rutier, similară trendului înregistrat la nivel european în domeniul transportului pe drumurile publice, factorii determinanţi fiind intensificarea circulaţiei pe drumurile naţionale deschise traficului internaţional (reţeaua “E”), creşterea valorilor de trafic la sfârşit de săptămână pe majoritatea căilor rutiere, mărirea parcului de autovehicule şi perfecţionarea calităţilor dinamice, sporirea numărului posesorilor de permise de conducere, creşterea ponderii transporturilor rutiere comerciale de mărfuri şi călători şi incidenţa tot mai mare a blocajelor în marile aglomerări urbane şi pe drumurile de legătură ale acestora cu principalele zone turistice, toate acestea în condiţiile în care infrastructura rutieră nu a cunoscut modificări esenţiale.

Urmărind politica promovată la nivel european în domeniul circulaţiei rutiere, referitoare la ameliorarea siguranţei rutiere a tuturor categoriilor de utilizatori ai drumului public prin adoptarea unor măsuri eficiente de contracarare a infracţionalităţii rutiere la nivel naţional, în contextul tendinţelor tot mai dinamice, diversificate şi complexe de manifestare a acestora, obiectivul principal al Poliţiei specializate l-a constituit prevenirea infracţiunilor la regimul circulaţiei şi combaterea indisciplinei în trafic, ca unică premisă a creşterii siguranţei cetăţenilor în deplasarea pe drumurile publice.

În acelaşi timp, analizând relaţia cu cetăţenii, s-au constatat uneori situaţii în care poliţiştii nu manifestă suficientă solicitudine faţă de aceştia, aplică abuziv prevederile legale prin forţarea constatărilor şi chiar comit acte de incorectitudine, stare de lucruri total incompatibilă cu statutul unei poliţii dintr-o ţară angajată definitiv în procesul de aderare la Uniunea Europeană.

 

Poliţistul este în slujba cetăţeanului.

Prin activităţile desfăşurate, poliţistul urmăreşte, în permanenţă, protejarea vieţii şi integrităţii corporale şi a celorlalte drepturi şi interese legitime ale cetăţenilor.

În acest sens, acţiunea de impunere a legii este pe deplin justificată şi trebuie explicată celor în cauză, pentru a-i face să înţeleagă că atât timp cât se aliniază normelor stabilite, nu vor face obiectul laturii represive a acesteia.

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 450
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Răspuns: Relaţia Poliţist rutier – Participant la trafic
« Răspuns #1 : August 05, 2010, 04:43:35 pm »
 Principiul respectului faţă de cetăţeni

În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, poliţistul trebuie să dovedească respect faţă de participanţii la traficul rutier cu care intră în contact.

 

Principiul solicitudinii

În orice împrejurare, poliţistul trebuie să manifeste solicitudine faţă de cetăţeni, în special faţă de cei vulnerabili (copii, femei, bătrâni), luând măsurile ce se impun în funcţie de situaţie.

 

Principiul imparţialităţii şi gradualităţii

Poliţistul nu are plan de constatări.

Pe timpul executării serviciului, acesta trebuie să aplice în mod unitar prevederile legii, stabilind măsuri identice pentru fapte de acelaşi gen şi comise în acelaşi context.

În funcţie de modul în care s-a săvârşit fapta, de atitudinea făptuitorului pe timpul opririi şi dialogului cu acesta, poliţistul stabileşte sancţiunea în mod gradual, încadrând-o între limita minimă şi maximă, corespunzător circumstanţelor date.

 

Principiul fermităţii şi incoruptibilităţii

Odată cu constatarea faptei şi stabilirea fără echivoc a vinovăţiei, poliţistul trebuie să procedeze în mod ireversibil la îndeplinirea procedurii stabilite de lege, refuzând categoric orice fel de propuneri de abandonare a acţiunii întreprinse, concomitent cu atenţionarea asupra agravării situaţiei celor în cauză, sub aspectul incriminării lor ca făptuitori ai unor acte de corupţie, dacă aceştia insistă pentru neluarea măsurilor legale.

 

Principiul acţiunii totale şi continue

Pe timpul executării serviciului, poliţistul rutier trebuie să se sesizeze despre orice încălcare a legii, având obligaţia să intervină cu promptitudine pentru soluţionarea acestora, potrivit competenţei. Se interzice atitudinea pasivă faţă de orice fel de abatere de la normele legale.

 

Principiul acţiunii la vedere

Poliţistul rutier care acţionează pietonal ori în patrule auto-moto trebuie să fie prezent, în permanenţă, în zonele date în responsabilitate din interiorul localităţilor ori pe traseele de legătură situate în afara acestora, prin activităţi de supraveghere, prin dirijarea circulaţiei ori acţiuni tematice de control ale traficului creând în rândul cetăţenilor sentimentul de omniprezenţă al Poliţiei şi, prin aceasta, pe cel de siguranţă civică.

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 450
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Răspuns: Relaţia Poliţist rutier – Participant la trafic
« Răspuns #2 : August 05, 2010, 04:44:14 pm »
 Principiul transparenţei activităţii desfăşurate

Desfăşurată nemijlocit în slujba cetăţeanului, activitatea Poliţiei rutiere trebuie cunoscută, sens în care, în permanenţă, obiectivele şi modul de acţiune al efectivelor de poliţie vor fi făcute publice prin intermediul mass-media.

La finalizarea acţiunilor, rezultatele vor fi după caz mediatizate, scontându-se pe efectul preventiv sporit pe care îl are prelucrarea acestora în cadrul comunităţii din care fac parte cei care au încălcat normele legale, cu respectarea dreptului la imagine.

 

Principiul exemplului personal

Prin conduita rutieră personală adoptată atât în executarea serviciului cât şi în afara acestuia, poliţistul cu atribuţii în domeniul circulaţiei trebuie să fie model pentru ceilalţi participanţi la trafic în ceea ce priveşte comportamentul la volan.

 

 

Obligaţiile poliţistului rutier la oprirea autovehiculelor

 

    *

      să aleagă un loc adecvat astfel încât să permită poziţionarea acestora în afara părţii carosabile, în parcări ori alte spaţii în care nu se stânjeneşte circulaţia. Pe timpul nopţii aceste locuri trebuiesc să fie de regulă, iluminate, evitându-se pe cât posibil, oprirea în locuri unde această manevră este interzisă prin lege;
    *

      să efectueze semnalul de oprire regulamentar cu braţul pe timp de zi, iar pe timp de noapte, cu bastonul iluminat sau reflectorizant, iar în lipsa acestuia prin balansarea în plan vertical a unui dispozitiv cu lumină de culoare roşie. În ambele situaţii poate folosi şi fluierul din dotare;
    *

      să se posteze în banda de circulaţie a vehiculului ce urmează a fi oprit, fără a depăşi însă axul longitudinal al drumului, iar noaptea cât mai aproape de acostamentul acestuia, în momentul executării semnalului de oprire. Aceste poziţii îi vor asigura protecţia şi vor permite conducătorului auto să observe din timp semnalul şi să oprească în condiţii de siguranţă;
    *

      la deplasarea pe motocicletă, să efectueze semnalul de oprire prin balansarea în plan vertical a braţului drept în timp ce se deplasează paralel cu autovehiculul care urmează a fi oprit;
    *

      pe autostrăzi, să efectueze semnalul de oprire exclusiv din autovehiculul poliţiei, conducătorul autovehiculului fiind invitat să urmeze autovehiculul poliţiei până în prima parcare, unde se trece la executarea controlului propriu zis.

Pe celelalte categorii de drumuri în cazul când vehiculul ce urmează a fi oprit circulă în aceeaşi direcţie, echipajul trebuie să pună în funcţiune semnalele luminoase de culoare roşie şi albastră şi pe cele sonore, după care, de regulă, va circula în spatele autovehiculului vizat până când conducătorul acestuia se conformează semnalelor şi opreşte.

Oprirea se poate face şi prin punerea în funcţiune a dispozitivului cu mesaje variabile, care va fi setat pe poziţia ‘’Stop, Poliţia’’, sau cu braţul.

Dacă conducătorul auto vizat nu dă curs semnalelor efectuate, echipajul de poliţie rutieră va utiliza dispozitivul de amplificare a vocii, somându-l să oprească şi executând după caz şi semnalul regulamentar cu braţul, pe timp de zi, ori cu bastonul reflectorizant, pe timp de noapte.

Atunci când autovehiculul ce urmează a fi oprit circulă din sens opus, semnalul de oprire se va executa din vehiculul Poliţiei, pe fereastra din stânga, prin balansarea în plan vertical a braţului ori a bastonului reflectorizant.

După oprirea autovehiculului, unul dintre poliţişti va desfăşura procedura de constatare, în timp ce partenerul său îl va supraveghea pe conducătorul autovehiculului oprit şi pe restul ocupanţilor, fiind pregătit să intervină la nevoie în sprijinul colegului.

 

Alte obligaţii ce revin poliţistului care efectuează controlul, sunt:

    *

      să se deplaseze până în dreptul uşii conducătorului autovehiculului, păstrând o distanţă suficientă pentru a nu fi lovit cu portiera în cazul deschiderii bruşte a acesteia, unde se va adresa cu formula: ’’Bună (dimineaţa, ziua, seara) sunt (gradul profesional, numele şi unitatea de poliţie din care face parte)‘’, după care va solicita pe un ton politicos dar ferm, să i se înmâneze documentele pentru control;
    *

      să comunice conducătorului auto motivul opririi, abaterea comisă şi sancţiunea prevăzută de lege, după care se va proceda la întocmirea documentelor de constatare, solicitând conducătorului auto să rămână în autovehicul. Dacă acesta manifestă intenţia de a coborî cu scopul de a veni la autovehiculul poliţiei, poliţistul va insista ferm să rămână în autovehicul până la terminarea procedurii de completare a documentelor de constatare;
    *

      să restituie, la finalizarea controlului, documentele conducătorului (mai puţin cele reţinute odată cu constatarea abaterii) şi să-i acorde acestuia explicaţiile necesare privind situaţia creată, modul de soluţionare, dreptul privind efectuarea de menţiuni în procesul-verbal de contravenţie, precum şi termenul de folosirea căilor de atac împotriva documentelor întocmite. Dacă se constată că starea psiho-fizică a celui de la volan nu îi mai permite conducerea în condiţii de siguranţă, poliţistul rutier trebuie să întrerupă deplasarea până la încetarea cauzei ce a generat-o. Excepţie face cazul când autovehiculul poate fi condus de o altă persoană din vehicul care posedă permis de conducere valabil pentru categoria respectiva ce se află într-o stare generală corespunzătoare;
    *

      să ia măsuri de a permite reintrarea în siguranţă a autovehiculului în trafic.