Autor Subiect: Norma de metrologie legala NML 021 – 05  (Citit de 3412 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 425
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Norma de metrologie legala NML 021 – 05
« : Septembrie 26, 2010, 05:53:34 pm »
Conditiile legale pentru inregistrarea vitezei unui autoturism cu aparatele radar



NORMA DE METROLOGIE LEGALĂ NML 021 – 05
“Aparate pentru măsurarea vitezei de circulaţie a autovehiculelor (cinemometre-radare)”
- publicată în Monitorul Oficial nr. 1102bis din 07.12.2005 -


1 Domeniu de aplicare

1.1 Prezenta normă de metrologie legală stabileşte cerinţele metrologice şi tehnice pe care trebuie să le îndeplinească cinemometrele care funcţionează pe principiul efectului Doppler în domeniul microundelor (cinemometre radar), utilizate de poliţia rutieră la măsurarea vitezei de circulaţie a autovehiculelor pe drumurile publice.

Prezenta normă de metrologie legală se referă atât la cinemometrele radar care funcţionează numai în regim staţionar, cât şi la cinemometrele radar care funcţionează şi în regim staţionar şi în regim de deplasare a autovehiculului pe care sunt instalate (autovehicul de patrulare).

1.2 Pentru a putea fi introduse pe piaţă, puse în funcţiune sau utilizate în măsurările de interes public, cinemometrele radar prevăzute la punctul 1.1 trebuie să îndeplinească atât cerinţele metrologice şi tehnice prevăzute în prezenta normă, cât şi cerinţele aplicabile din norma de metrologie legală NML 001-05 “Cerinţe metrologice şi tehnice comune mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal”.

[…]

3.2.3 Cinemometrul, sau fiecare bloc funcţional în carcasă proprie, trebuie să fie prevăzut cu o etichetă care să conţină cel puţin următoarele inscripţionări:

- tipul, seria şi anul de fabricaţie a blocului respectiv;

- denumirea (sau marca comercială) firmei producătoare;

- tipul şi seria de fabricaţie a blocurilor cu care funcţionează, în cazul în care acestea nu sunt interschimbabile;

- marca metrologică de model (în conformitate cu specificaţiile din certificatul de aprobare de model), dacă aceasta nu este inscripţionată în alt loc.

Aceste inscripţionări trebuie să fie marcate lizibil şi astfel încât să nu poată fi şterse.

[…]

3.2.6 Cinemometrul trebuie să fie prevăzut cu o funcţie de autotestare, care să poată pune în evidenţă orice defect sau dereglare funcţională, ce pot avea influenţă asupra exactităţii de măsurare.

Această funcţie trebuie să fie activată automat la fiecare punere în funcţiune a cinemometrului, având şi posibilitatea de a fi activată manual de către operator, ori de câte ori se consideră necesar. În cazul depistării unor defecte sau dereglări funcţionale, acestea vor fi semnalate iar funcţionarea cinemometrului va fi blocată.

3.3.3 […] Discriminatorul de direcţie împreună cu alte mijloace suplimentare (cu care este dotat, prin construcţie, cinemometrul) trebuie să asigure identificarea sigură a autovehiculului a cărui viteză este măsurată şi în cazul în care acesta nu se află singur în raza de măsurare a cinemometrului. Dacă acest lucru nu este posibil, cinemometrul trebuie să anuleze rezultatul măsurării în cazul în care două sau mai multe autovehicule cu viteze diferite traversează simultan fasciculul de radiaţie.

[…]

3.5 Cerinţe tehnice funcţionale specifice blocului înregistrator

3.5.1 Înregistrările efectuate trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:

- data şi ora la care a fost efectuată măsurarea;

- valoarea vitezei măsurate;

- sensul de deplasare a autovehiculului;

- faptul că a fost efectuată autotestarea (conform. 3.2.6);

- imaginea autovehiculului, din care să poată fi pus în evidenţă numărul de înmatriculare al acestuia.

3.5.2 Atât în cazul utilizării unui aparat de fotografiat, cât şi a unei camere de luat vederi, trebuie să fie asigurată corespondenţa dintre direcţia de propagare a fasciculului de radiaţie emis de antenă şi axa optică a aparatului de fotografiat (sau a camerei de luat vederi). Aceasta poate fi realizată printr-un sistem mecanic (permiţând numai rotirea simultană a celor două elemente) sau, dacă acest lucru nu este posibil, prin respectarea strictă a operaţiunilor de aliniere descrise în manualul de utilizare.

3.5.3 Dacă cinemometrul este destinat şi pentru funcţionarea pe timp de noapte, blocul de înregistrare trebuie să fie dotat cu un sistem de iluminare de tip "blitz" (în cazul utilizării aparatelor de fotografiat) sau cu un reflector în infraroşu, dacă este utilizată o cameră de vederi sensibilă şi în acest spectru. Aceste sisteme de iluminare trebuie să asigure efectuarea unor înregistrări clare, cu respectarea cerinţelor specificate la pct. 3.5.1.

3.6 Cerinţe tehnice funcţionale specifice blocului de prelucrare şi afişare

3.6.1 Blocul de prelucrare şi afişare trebuie să afişeze valorile măsurate ale vitezelor auto-vehiculelor aflate în trafic, precum şi viteza proprie de deplasare a autovehiculului de patrulare (în cazul utilizării acestuia în regim de deplasare). Reciclarea măsurării poate fi efectuată manual sau automat. În cazul reciclării manuale a măsurării, valoarea afişată a vitezei măsurate trebuie să se păstreze până la următoarea declanşare manuală a măsurării.

[…]

3.8 Alte cerinţe

3.8.1 Funcţionarea corectă a cinemometrelor instalate pe autovehicule, trebuie să nu fie afectată de funcţionarea altor aparate aflate la bordul acestora şi de condiţiile existente în mod normal pe autovehicul.

3.8.2 Amplasarea cinemometrelor care funcţionează în regim staţionar trebuie făcută astfel încât să se evite poziţionarea lor în apropierea surselor puternice de radiaţii electromagnetice (emiţătoare de radio sau televiziune, linii electrice de înaltă tensiune, etc.).

4 Cerinţe privind utilizarea cinemometrelor
4.1 Cinemometrele trebuie întreţinute, transportate, instalate şi utilizate în strictă conformitate cu prevederile manualului de utilizare aprobat. Operatorii au obligaţia de a se asigura în legătură cu corecta instalare şi funcţionare a cinemometrelor şi de a nu le utiliza dacă există dubii în ceea ce priveşte corectitudinea efectuării măsurărilor.

4.2 Măsurările şi înregistrările care constituie probe pentru aplicarea prevederilor legislaţiei rutiere în vigoare, trebuie să fie efectuate numai de către operatori calificaţi. Instruirea operatorilor se va efectua în conformitate cu reglementările specifice în vigoare, elaborate de instituţia abilitată să deţină şi să utilizeze cinemometrele.

4.3 Cinemometrele vor putea fi utilizate legal numai dacă au fost verificate metrologic, au fost marcate şi sigilate în conformitate cu prevederile prezentei norme şi sunt însoţite de buletine de verificare metrologică în termen de valabilitate.

4.4 Măsurările efectuate cu ajutorul cinemometrelor nu pot constitui probe pentru aplicarea legislaţiei rutiere dacă nu sunt respectate cerinţele 4.1...4.3 din prezenta normă, precum şi în următoarele cazuri:

- dacă măsurările au fost efectuate în condiţii de ceaţă, ploaie, ninsoare sau furtună;

- dacă cinemometrul este destinat numai utilizării în regim staţionar, iar măsurările au fost efectuate cu cinemometrul în mişcare;

- dacă, în momentul măsurării, în raza de măsurare a aparatului se deplasează simultan mai multe autovehicule, iar autovehiculul vizat nu poate fi pus clar în evidenţă.


cititi si bagati de seama! Puteti sa va folositi de informatiile aste. Dati un print si purtati foaia in torpedou dupa voi si daca nenea gaboru face pe smecheru' aratati hartia si evindentiati ce va intereseaza si o sa va lase in pace

Offline Gusteru

  • TRABANT 1.1 / 1990
  • Administrator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 7 353
  • TM 90 DDR by IFA mobile DDR
    • Trabant Club Romania
Răspuns: Norma de metrologie legala NML 021 – 05
« Răspuns #1 : Februarie 13, 2011, 04:04:01 pm »
" - dacă măsurările au fost efectuate în condiţii de ceaţă, ploaie, ninsoare sau furtună; "

Uite ... la punctul acesta eu sunt FOARTE curios CINE decide daca a plouat (cat de tare / frecventa/ debit) , ceata (cati metrii de vizibilitate se accepta - fumul lui badea Gheorghe care a dat foc la gunoaie se pune ?? ) , ninsoare (la fel ca si la ploaie - ca doar tot precipitatie e) si ultima -furtuna ... asta ma debusoleaza cel mai tare ...  :argue: ... ce defineste furtuna ? Una peste alta ... in cazul unui proces de contestare ... ce faci ? te duci la INMH (institutul national de meteorologie si hidrologie) si le ceri o hartie cum ca ACOLO in satul " Z " a fost ceata la data " X " ora " H " ?  :tongue3: ...
=== ADMINISTRATOR SITE ===
TEL +(4) 0740 485 474 (ORANGE)
Email   george.gusteritan @ gmail.com
YM       TrabyRo (DOAR pt mess)
SKYPE  gusteritan.george
FaceBook www.facebook.com/gusteritan

Offline cristi_1993

  • Trabantist Incepator
  • *
  • Mesaje postate: 32
    • Y7.ro
Re: Răspuns: Norma de metrologie legala NML 021 – 05
« Răspuns #2 : Iulie 04, 2012, 03:35:13 pm »
" - dacă măsurările au fost efectuate în condiţii de ceaţă, ploaie, ninsoare sau furtună; "

Uite ... la punctul acesta eu sunt FOARTE curios CINE decide daca a plouat (cat de tare / frecventa/ debit) , ceata (cati metrii de vizibilitate se accepta - fumul lui badea Gheorghe care a dat foc la gunoaie se pune ?? ) , ninsoare (la fel ca si la ploaie - ca doar tot precipitatie e) si ultima -furtuna ... asta ma debusoleaza cel mai tare ...  :argue: ... ce defineste furtuna ? Una peste alta ... in cazul unui proces de contestare ... ce faci ? te duci la INMH (institutul national de meteorologie si hidrologie) si le ceri o hartie cum ca ACOLO in satul " Z " a fost ceata la data " X " ora " H " ?  :tongue3: ...

ca bine zici, si eu sunt la fel de curios, de unde stiu ei....probabil ca da, trebe sa te duci la INMH:))