Autor Subiect: Citirea anvelopelor. Marcaje, simboluri, semne  (Citit de 3633 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 493
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Citirea anvelopelor. Marcaje, simboluri, semne
« : August 24, 2013, 10:20:43 am »


1. Latimea sectiunii anvelopei in mm. In acest exemplu, 195 de milimetri.

2. Raportul dintre inaltimea sectiunii si latimea sectiunii in %. In acest caz este 65. Inaltimea flancului anvelopei va fi 65% din 195 mm, deci 126.75 mm.

3. Constructia anvelopei (R= Radiala). Majoritatea covarsitoare a anvelopelor moderne de autoturisme sunt de constructie radiala, adica pliurile carcasei sunt dispuse perpendicular pe directia de rotatie si paralel cu razele cercului anvelopei. Unele pneuri de uz industrial, unele anvelope pentru camioane si vehicule tot-teren au o constructie cu pliuri incrucisate pentru o rezistenta crescuta la sarcina, socuri si intepaturi. Pneurile de uz normal au renuntat la aceasta constructie in favoarea celei radiale datorita sporului semnificativ de performanta la rularea cu viteze ridicate.

4. Diametrul jantei in inch. Diametrul cercului interior al anvelopei, in acest caz 15 inch (numiti si toli). Un inch (tol) = 2.54 cm.

5. Capacitatea maxima de incarcare ( indice de sarcina). Desemneaza greutatea maxima pe care o poate suporta o anvelopa, in acest caz 91 = maxim 615 kg/anvelopa. Producatorii auto calculeaza greutatea autovehiculului + incarcatura maxima admisa si impun indicii de sarcina pentru anvelopele folosite. Respectarea acestui indice este deci importanta pentru reducerea riscului de explozie la rularea cu masina incarcata.

6. Indice de viteza. Reprezinta viteza maxima la care este proiectata sa ruleze in siguranta o anvelopa. Este stabilit de catre producatorii auto peste viteza maxima constructiva a masinii. In acest caz, H desemneaza viteza maxima 210 km/h.

7. TUBELESS - Anvelopa fara camera de aer. Anvelopele moderne de uz normal nu mai folosesc camere de aer pentru etanseizare ci un strat de cauciuc sintetic la interior care ia locul acesteia.

8. Marca si numar aprobare tip ECE.

9. Amplasarea indicatorului de uzura a benzii de rulare.

10. Caracteristici de iarna M&S (Mud & Snow - Noroi & Zapada).

11. Simbol "fulg de zapada", desemneaza o anvelopa testata si calificata pentru "Utilizare in conditii servere de iarna cu zapada abundenta".

12. Data de fabricatie (saptamâna, anul). Ultimele 4 cifre din numarul DOT. Exceptie: anvelopele fabricate inainte de 1999-2000 au data de fabricatie marcata cu 3 cifre.

13. Simbol de conformitate al Departamentului de Transport SUA, literele "DOT".

14. Cod producator D.O.T.

15. Tara de fabricatie.

16. Denumirea comerciala. Numele comercial al profilului de anvelopa. Exemple: SP SPORT MAXX, EXCELLENCE etc

17. Detalii de constructie de anvelopei . Marcaje de importanta relativ redusa deoarece nu sunt bazate pe teste reglementate complet.

    TRACTION, urmat de una din valorile: AA, A, B, C, denota capacitatea de franare a anvelopei pe doua suprafete: asfalt ud si beton ud. Acest indicator nu se refera la aderenta pneului la accelerare sau in viraje. Un cauciuc cu marcaj TRACTION AA este creditat de producator cu abilitati de franare la ud foarte bune. Acesta va avea de obicei in compozitie cauciuc si compusi cu aderenta ridicata.
    TREAD WEAR, urmat de un numar de obicei de la 100 in sus se refera la rezistenta la uzura a anvelopei. Cu cat este mai mare acest numar, cu atat anvelopa va rezista mai bine in timp la uzura normala. Testele efectuate de producatori se desfasoara in conditii ideale iar 'notele', numerele (de exemplu: 240, 260 sau 300), sunt acordate pornind de la anvelopa considerata de referinta de catre producatorul respectiv, anvelopa care poate sa difere de la un producator la altul. Din aceste motive acest indicator are doar titlu informativ iar comparatia bazata pe el se face doar intre anvelope produse de acelasi grup industrial.
    TEMPERATURE, urmat de o litera, A, B sau C. Se refera la capacitatea anvelopei de a disipa caldura si de a rula la viteze ridicate si temperaturi inalte. Pentru acordarea ratingului de temperatura se efectueaza doua teste standardizate, unul la 160 km/h si altul la 187 km/h. Simbolul A inseamna ca anvelopa a trecut ambele teste, B denota ca pneul a trecut doar testul la 160 km/h iar C inseamna ca anvelopa nu a trecut niciunul din testele respective.


18. Marcaj al sarcinii si presiunii (dupa standarde D.O.T., pentru alegerea anvelopei este mai util indicele de la punctul 5).

19. Tipul anvelopei (radial).

20. Marca impusa de reglementarile SUA privind informarea consumatorului (Clasa de calitate).

21. Amplasarea indicatorului de uzura al benzii de rulare pentru iarna.

Offline victor

  • Membru Fondator
  • Global Moderator
  • Trabantist PROFI
  • *****
  • Mesaje postate: 8 493
  • BT 85 GAV Power of Simplicity
    • www.VictorGavriluta.ro
Re: Citirea anvelopelor. Marcaje, simboluri, semne
« Răspuns #1 : August 24, 2013, 11:14:12 am »


Inainte de 1991, indicatorul de viteza se afla in interiorul codului de marime al anvelopei, inlocuind caracterur R (radial). Codurile disponibile erau SR (112 mph, 180km/h), HR (130 mph, 210 km/h), VR (peste 130 mph, 210 km/h) si ZR (peste 149 mph, 240 km/h). Codul ZR inca se intalneste, de obicei combinat cu un indicatoru de viteza W sau Y.
Cauciucurile cu un indicator de viteza mai mare de 300 km/h sunt marcat cu litera Y in paranteza. Indicatorul de sarcina este des inclus in paranteza (ex: 86Y).
In unele tari, legislatia obliga sa folositi cauciucuri al caror indicator de viteza sa depaseasca viteza de deplasare a autovehicolului.
 
Alte notatii
Acestea sunt numeroase pe o anvelopa normala si pot include:
M+S: Noroi si zapada, anvelope de iarna/tot timpul cu o tractiune superioara in conditii de noroi si zapada. Anvelopele cu ghinturi prezinta o litera in plus, “E” (M+SE);
BSW: Pereti laterali negri (Black SideWall);
WSW: Pereti laterali albi (White SideWall);
OWL: Scris lateral alb (Outline White Lettering);
E4: Anvelopa aprobata conform regurilor ECE, numarul indica tara aprobatoare;
030908: Numarul de aprobare al anvelopei;
TL: Lipsita de camera de aer;
TT: Cu camera de aer;
Made in: Tara de productie;
B: curea in diagonala sub suprafata anvelopei; anvelope pentru motociclete (ex: 150/70 B 17 69 H);
SFI: Model lateral spre interior; in interiorul anvelopelor asimetrice;
SFO: Model lateral spre exterior; in exteriorul anveloperlor asimetrice;
TWI: Indicator de uzura – un dispozitiv in profilul principal al anvelopei ce arata cand cauciucul este uzat maxim si trebuie inlocuit;
SL: Sarcina normala (Standard Load) – anvelopa pentru utilizare si sarcina normala;
XL: Sarcina Mare – anvelopa pentru sarcini mari;
RF: Anvelope intarite;
Sageti: Unii producatori de cauciucuri aleg modele ale suprafetei de rulare al caror design se comporta mai bine daca se rotesc intr-o anumita directie (in sensul acelor de ceasornic sau invers). Astfel de anvelope au sageti ce indica directia de rotatie cand autovehicolul se deplaseaza inainte. Este important sa nu puneti spre exemplu un cauciuc cu sensul acelor de ceasornic in stanga si unul cu sensul anti acelor de ceasornic in dreapta;
MO: Cauciucuri originale pentru Mercedes-Benz.
 
Geometria anvelopei

Cand ne referim doar la datele geometrice, o forma scurta a intregului cod este folosit. Pentru a lua un exempul des intalnit, 195/55R16 va insemna ca latimea anvelopei este de 195 mm in punctul cel mai lat, iar inaltimea laterala este de 55% din latime (107 mm in acest exemplu) iar cauciucl se va potrivi pe o janta de 16 inchi diametru.
 
Exemplu

Cauciucrile de pe un Audi A3 pot avea codul:
P195/55R16 85H
“P”- anvelopa pentru autovehicole de pasageri;
195- latimea maxima a anvelopei este de 195 mm in punctul cel mai lat;
55 – indica inaltimea peretelui lateral in procente: 55%, adica 107 mm;
R - este o anvelopa de tip radial;
16 – aceasta anvelopa se potriveste pe janta de 16’’;
85 – indicatorul de sarcina, un maxim de 515 kg pe roata in acest caz;
H – indicatorul de viteza, viteza maxima permisa de 210 km/h.

Offline pater rafail

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 2 363
  • 0760 601 838
Re: Citirea anvelopelor. Marcaje, simboluri, semne
« Răspuns #2 : August 24, 2013, 08:54:26 pm »
  this is preety interesting! Multumim, Victor! :)

Offline remi

  • Trabantist PROFI
  • ******
  • Mesaje postate: 3 471
  • fa ce trebuie sa faci
Re: Citirea anvelopelor. Marcaje, simboluri, semne
« Răspuns #3 : August 25, 2013, 12:45:43 pm »
si ar merge si explicatii despre janta ,tot aici

trabant 1,1 kombi 1990
 tel. 0720 615 570  (acum sunt in reteaua cosmote,portat din vodafone)

Offline nello

  • Trabantist
  • ***
  • Mesaje postate: 190
Re: Citirea anvelopelor. Marcaje, simboluri, semne
« Răspuns #4 : August 25, 2013, 08:18:49 pm »
interesant.....multumim